Gå til innhold

Lut lei sure kunder


Anbefalte innlegg

Ok. Nå har vi altså i 99 poster diskutert hvor jævlig det er med sure kunder og hvor lite intelligente de er når de kjefter og smeller, hva vi kan gjøre med dem og eventuelt ikke gjøre med dem. Hvordan vi kan ta igjen, både direkte, indirekte, på utspekulert vis og ganske så frontalt. Hvor teite de er og hvor inderlig dumt det er at denne typen kunder i det hele tatt kommer innom forretningen. Hvorfor kan de ikke heller gå til konkurrenten?

 

Er det noen som i det hele tatt har tatt seg bryet med å skrelle vekk kundens misnøye, sette seg inn i hans sted og virkelig høre etter hva hans budskap er? Kanskje han har en grunn til å være misfornøyd, men det hele kommer galt ut i forsøket hans på å få frem beskjeden sin. Kanskje han er vant til at søvnige/udugelige/ukyndige tyggegummityggende ekspeditører ikke reagerer med annet enn mutt misnøye og uvitenhet. Tross alt er ekspeditøren butikkens ansikt utad og det er den første fronten som kunden møter. Det er naturlig å henvende seg til første instans. Hvis ekspeditøren ikke er den rette å henvende seg til, så er det ekspeditørens oppgave å enten henvende kunden videre, eller å videreformidle beskjeden. Jeg er ganske sikker på at dersom en tråd med tittelen: "Lut lei sure, uvitende ekspeditører" hadde blitt opprettet så hadde det kansje kommet akkurat likedane reaksjoner mot ekspeditørene. Poenget er altså å sette seg inn i andre menneskers sted å forsøke å forstå dem med velvilje.

8701295[/snapback]

Om du har lest tråden, er faktisk dette et syn jeg har frontet flere ganger. Ikke noe er bedre enn å få en sur kunde strålende fornøyd :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo en gammel regel som sier at du skal behandle andre som du selv ønsker å bli behandlet. Selv er jeg ikke i service(?)-næringen, men jeg synes at folk flest oppfører seg høflig og ordentlig når jeg handler ting og tang hos/av dem. Sure kunder har jeg sett selv foran i køen, og jeg forstår godt hva dere "klager"(ikke ment på en negativ måte!) over. Men som Alastor foreslo tidligere i tråden tror jeg nok den beste taktikken er å "spille" overdrevet høflig slik at personen forstår det :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår at sure kunder er dritt, MEN:

 

Jeg betaler butikken penger for varene jeg kjøper. Jeg føler ingen forpliktelse hverken til å hilse på, besvare hilsen fra eller småprate med kassapersonalet. Når jeg handler matvarer er jeg som oftest sliten og trøtt og går i egne tanker. Å måtte forholde seg til butikkansatte som annet enn arbeidskraft da er rett og slett ikke noe jeg ønsker. Jeg forlanger heller ikke noe annet av dem enn at de skal bippe varene mine og gi meg en plastpose. Eventuelt si meg hvor jeg finner papptalerkner hvis jeg spør om det.

 

Kall det gjerne menneskelig kulde, dårlig oppførsel eller hva du vil, men ikke glem at jeg betaler lønnen din. Jeg forstår at du reagerer hvis jeg kjefter eller oppfører meg agressivt, men når jeg ignorerer deg betyr ikke det at jeg er et dårlig menneske. Det er ikke min jobb å få deg i godt humør, menn det er din jobb å ekspedere meg. Og jeg driter i om du har en kjip dag, jeg driter i hvordan du ser ut, jeg driter i om du hilser på meg og jeg driter i om du tygger tyggis og hører på iPoden din. Jeg er ikke på Rema i rekreasjonsøyemed, slå inn varene mine, gi meg pose og kast kviteringen min hvis jeg ikke ber om å få den.

 

Så kan vi heller treffes og bli kjent på pub en kveld hvor begge er avslppede og i humør til å sosialisere.

 

Det er lov å være sur! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, jeg forstår at sure kunder er dritt, MEN:

 

Jeg betaler butikken penger for varene jeg kjøper. Jeg føler ingen forpliktelse hverken til å hilse på, besvare hilsen fra eller småprate med kassapersonalet. Når jeg handler matvarer er jeg som oftest sliten og trøtt og går i egne tanker. Å måtte forholde seg til butikkansatte som annet enn arbeidskraft da er rett og slett ikke noe jeg ønsker. Jeg forlanger heller ikke noe annet av dem enn at de skal bippe varene mine og gi meg en plastpose. Eventuelt si meg hvor jeg finner papptalerkner hvis jeg spør om det.

 

Kall det gjerne menneskelig kulde, dårlig oppførsel eller hva du vil, men ikke glem at jeg betaler lønnen din. Jeg forstår at du reagerer hvis jeg kjefter eller oppfører meg agressivt, men når jeg ignorerer deg betyr ikke det at jeg er et dårlig menneske. Det er ikke min jobb å få deg i godt humør, menn det er din jobb å ekspedere meg. Og jeg driter i om du har en kjip dag, jeg driter i hvordan du ser ut, jeg driter i om du hilser på meg og jeg driter i om du tygger tyggis og hører på iPoden din. Jeg er ikke på Rema i rekreasjonsøyemed, slå inn varene mine, gi meg pose og kast kviteringen min hvis jeg ikke ber om å få den.

 

Så kan vi heller treffes og bli kjent på pub en kveld hvor begge er avslppede og i humør til å sosialisere.

 

Det er lov å være sur!  :thumbup:

8704778[/snapback]

 

Enig i det, jobber på bensin stasjon, pleier stort sett å kreve mye for å komme under huden på meg, men det fins kunder som er grusomme og det mener jeg, jeg her helt enig med deg at det er lov å være sur, jeg pleier å ta sjangsen jeg da når kunden er sur på meg for noe urimelig og bare smile og si noe hyggelig, hjelper stort sett på nesten alltid faktisk, er kunden sur så kan også den ansatte gjøre noe for å få kunden i humør igjen...ved å være hyggelig, det er ikke vanskelig hvis ikke kunden lider av kronisk "plage og torturer andre mennesker til de brekker og griner" sykdommen da, som noen dessverre har^^

 

Som bensin stasjon ansatt kan jeg si at jeg ser mye rare folk, folk i fin klær som omtrent ikke gidder å si hei, (snobbe faen er det lett å tenke da)

Det som er viktig å tenke på er jo at som sagt tidligere at kunden er lønna di, og du som ansatt skal gjøre ditt yterste for at kunden skal være fornøyd, blir kunden drit forbanna vær uenig, blir kunden forbanna og går over på personlige ting og nedelater deg skikkelig, så kan du be dem pent om å gå, min sjef mener jeg skal holde ut uansett fordi det er sånn en service medarbeider skal gjøre, men det finnes grenser. Er det trafikkert dag og du er sliten, ikke tving på smile bare vær hyggelig med god tone når du snakker.

 

Dessuten klarer du ikke sure kunder over lengre tid, så tar du deg ikke ut i service arbeidet, da er det på tide med en jobb hvor du ikke må stå bak kassa hver dag, enkelt og greit.

Et lite tips for å gjøre kunden glad er hvis du vet at du ikke har noe på lager, lat som du sjekker, da tror kunden at du bryr deg hvertfall og det kan også hjelpe på litt^^

Lenke til kommentar

Et par brukere viklet seg inn i en metadiskusjon her. Denne tråden er åpen for alle synspunkter så lenge de er on topic og framføres saklig. Det inkluderer forsåvidt å mene at tråden er blitt en klagemur for butikkansatte som burde kunne se saken fra motsatt side. Men om tråden faktisk fungerer som en klagemur så er det greit også så lenge andre brukere kan stille spørsmålstegn ved dette. Denne tråden er åpen for begge synspunkter.

 

Jeg har slettet tilløpene til diskujon om trådens nytteverdi. Spørsmål om trådens eller posters berettigelse kan dere heller ta via rapportknappen eller PM tl moderator.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Man er glad for de kundene som er hyggelig, likegyldig til dem som er verken hyggelig eller frekk, og man irriterer seg over dem som er frekk. Sånn er det bare. Problemet er jo ikke at folk er helt likegyldig, kommer inn, kjøper det de skal ha og går. Problemet er jo de menneskene som skal gjøre det en minst mulig hyggelig opplevelse og prakke på seg sine indirekte livsproblemer på meg. Jeg har aldri krevd folk skal være ekstra hyggelig, seff er det et pluss, men ikke et krav. Storsett alle kundene jeg har går i den gruppen som ikke gjør noe ut av seg og jeg glemmer sekundet de har gått. Men så har du den gruppen av mennesker som er så egoistiske og jævlige at de ikke kan noe annet enn å gjøre dagen din enda litt kjipere. Og det er den gruppen jeg har et problem med. Det er en gruppe med mennesker der ute som er ( uansett hvordan du er med dem ) jævlig og forfærdelige til folk bak kassen.

Lenke til kommentar
Nå må jeg bare spørre om noe, hva har folk flest i mot kronestykker?

Har opplevd et par sure miner når jeg betaler (relativt billige) ting med ènkronestykker.

8717015[/snapback]

Det er Sentralbankloven som regulerer et slikt tilfelle. Som du ser er butikken ikke pliktig til å ta imot mer enn 25 mynter av hver enheter.

 

§ 14. Tvungent betalingsmiddel

        Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg alltid heisann, eller noe i den duren når jeg kommer opp til kassen. Og bruker enten, kan jeg få 20prince av deg feks, alt ettersom hva jeg skal ha.. Og sier alltid hade bra når jeg får vekslepengene eller kviteringen...

 

Skjønner ikke at folk ikke kan gjøre noe lignende når det ikke tar ekstra tid eller er mer krevende.

Lenke til kommentar

Hvem er disse menneskene som betaler alt i kronestykker og femtiøringer?

 

Jeg har aldri sett noen slike. Hvor bor de? hva spiser de? kan de kle på seg selv? Og hvofor har de så mange kronestykker?

 

Og mens vi prater om kronestykker, det beste jeg vet, og dette er en hyllest til de små kioskene og dagligvarebutikkene (ikke seven eleven, Mega, Ultra und so was); For de har nemlig ofte ett sånt lite spann til veldedige formål der jeg kan slenge fra meg alle de ubrukelige småmyntene jeg får igjen grunnet handelsstandens påfunn om at alle priser skal slutte på 9. Jeg ender alltid opp med en "kassakvittering" på 91 kroner når jeg handler dagligvarer (jepp, stundent!) og får man som regel ett sted mellom 4 og 16 av disse ubrukelige myntene tilbake.

 

Det er så deilig at det går ann å hive de oppi den bøtta til inntekt for kirkens nødhjelp og hunder uten hjem & shampo osv.

 

Dette ble helt off-topic. But, ill take my chances... :cool:

 

edit: typografisk grovhøvling

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Nå må jeg bare spørre om noe, hva har folk flest i mot kronestykker?

Har opplevd et par sure miner når jeg betaler (relativt billige) ting med ènkronestykker.

8717015[/snapback]

Det er Sentralbankloven som regulerer et slikt tilfelle. Som du ser er butikken ikke pliktig til å ta imot mer enn 25 mynter av hver enheter.

 

§ 14. Tvungent betalingsmiddel

        Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

8717129[/snapback]

 

Ho ho. Den skulle Kiwi visst om når jeg og fire andre på russebilen kjøpte en ølkasse hver - med bare enkroninger. Vi fylte opp to av de mynt-maskinene deres slik at de måtte tømmes :p

 

 

Angående sure kunder så tror jeg også at vi skikkelige servicemedarbeidere må tenke oss litt om. Dere vet jo selv hvor mange gjennomført slappe, idiotiske, frekke og ubrukelige mennesker som jobber i servicenæringen. Spesielt i butikk, bensinstasjon, kiosk osv. Det er klart at disse er med å skape dårlig rykte for oss andre. Så kan det også hende at kunden bare har en dårlig dag.

Lenke til kommentar
Ho ho. Den skulle Kiwi visst om når jeg og fire andre på russebilen kjøpte en ølkasse hver - med bare enkroninger. Vi fylte opp to av de mynt-maskinene deres slik at de måtte tømmes :p

 

 

Angående sure kunder så tror jeg også at vi skikkelige servicemedarbeidere må tenke oss litt om. Dere vet jo selv hvor mange gjennomført slappe, idiotiske, frekke og ubrukelige mennesker som jobber i servicenæringen. Spesielt i butikk, bensinstasjon, kiosk osv. Det er klart at disse er med å skape dårlig rykte for oss andre. Så kan det også hende at kunden bare har en dårlig dag.

 

Godt poeng det, men etter min mening bør respekt for et medmenneske være hos begge parter, sure kunder er en ting, men når de går over til å miste respekt for deg...det er da ting blir vanskligere...dette gjelder selvsagt også andre veien....det er ikke så stort mye værre enn å respektere andres meninger og syn..har også opplevd som kunde og blitt spurt " seriøst, skal du ha den buksa der?" uten at jeg kjenner dem, de prøvde jo bare å kødde litt med meg, noe som jeg opplevde som helt greit, men det er ikke sikkert andre syns det...det har mye og si..mange er kanskje for dårlig på å skifte holding mellom kundene... f.eks en ungdom og en voksen...du sier ikke "skjer a gamla" til ei gammal dame lissom :p

 

Det kan ha mye å si når det kommer til hvor bli kunden din er, mulig mine eksempler var en smule overdrevet.

Endret av Sk8on
Lenke til kommentar

Jeg ble litt rørt når jeg leste posten til JLa jeg!

 

Kjenner meg litt igjen, hadde en person som satt i rullestol, og hadde prøvd å ringe oss, men telefonen vår var død, og vi er den butikken som har åpent lengst på lørdager i Hamar. Dermed kommer han klokka fem minutter før stengetid, og har en rimelig stor handleliste. Da er det helt hærlig å kunne gi han en kopp kaffe mens man selv skaffer varene som står på handelista, og så se gleden til den personen. Som JLa sa, det er bedre enn noen lønn jeg noengang har fått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...