Gå til innhold

Lut lei sure kunder


Anbefalte innlegg

Jeg vet om vi har bilolje eller lyspærer, men når kunden kommer å sier:

Jeg skal ha en lyspære til * Insert fuckings langt bilnavn*

 

Assa kommer de inn å sier jeg skal ha en H7 bilpære, så er det greit, men jeg vet ikke hva alle bilder bruker...

 

Det er derfor man har oppslagsverk og vilje til å finne løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hadde vært digg med en bølge innen selgerbransjen, hvor kundene fikk den behandlingen de fortjente.

8627006[/snapback]

 

Da hadde det vel vært en bølge med masse arbeidsledighet på arbeidsplassene også.

 

Jeg hadde en kar her en dag. Kommer inn med en kar som har mentale problemer Kommer opp forran disken og sier at han skal ha 2 pølser, en uten noe på, og en med rekesalat. Så jeg ordner det, og skal ta betaling.

 

"Jeg skulle ikke ha 2 pølser"...

 

Tilslutt betalte han og gikk...

Lenke til kommentar
Jeg vet om vi har bilolje eller lyspærer, men når kunden kommer å sier:

Jeg skal ha en lyspære til * Insert fuckings langt bilnavn*

 

Assa kommer de inn å sier jeg skal ha en H7 bilpære, så er det greit, men jeg vet ikke hva alle bilder bruker...

 

Det er derfor man har oppslagsverk og vilje til å finne løsning.

8627871[/snapback]

 

Det er ikke alltid det beste for andre når det står 6 stk. som skal betale bensin, 3 som skal ha pølse, 2 som skal ha burger, og en liten tass som lurer på hva masse godteri koster...

Lenke til kommentar
Jeg blir så forbanna når det kommer kunder å klager på at jeg ikke har kunnskap om det jeg selger.

 

Det er ofte hvilken olje som passer til hva og slikt (Ja jeg jobber på bensinstasjon)

 

Jeg er 16 år, å så kommer det en kar på 45 å kjefter meg huden full fordi jeg ikke vet hvilken olje han skal ha på bilen sin som koster godt over 400.000.

 

De tror da faen meg at vi skal være mekanikere, oljeborere, kokker, og matvaretilsynsmedlem!

 

Enkelte skulle hatt seg et kraftig spark bak ass!

Jeg vil foreslå at du sparker deg selv bak, først og fremst, for du fortjener det.

Du nevner at du er 16 år og uvitende om din innholdet i din jobb. Dette er ting som du absolutt skulle kunne. I enhver jobb får du opplæring i varesortimentet. Om ikke du husker hva du har fått opplæring i eller om du ikke har fått skikkelig opplæring er vel et fett for kunden. Det er kanskje derfor de fleste arbeidsgivere foretrekker eldre arbeidstakere, som kan ta mer ansvar for jobben sin. Hvis du er ansatt kun fordi du er 16 år og dermed billigere arbeidskraft og dersom du i tillegg har fått dårlig opplæring, så er det din arbeidsgivers feil og ikke kundens.

Jeg vet om vi har bilolje eller lyspærer, men når kunden kommer å sier:

Jeg skal ha en lyspære til * Insert fuckings langt bilnavn*

 

Assa kommer de inn å sier jeg skal ha en H7 bilpære, så er det greit, men jeg vet ikke hva alle bilder bruker...

Og hvorfor vet du ikke det da. Du har journaler og skjemaer som forteller deg det du ikke har i hodet. Det er din jobb, i det seviceyrket du har valgt, å hjelpe kunder. Du jobber jo på en bensinstasjon som formodentlig skal ha kunnskap om disse tingene. Hvem ellers skal kunden henvende seg til.

 

Tennplugger har vi ikke på Shell Tiller, og det er så mange som klager på det, hver dag! Hvordan kan dere kreve at en 16 år gammel gutt skal kunne mer om bil enn dere som kjører en, selv om vi jobber der?

 

Jeg hadde også reagert på at bensinstasjonen prioriterte å selge pølser og snop fremfor bilrelaterte produkter. Og tennplugger er jo i høyeste grad bilrelatert og nesten synonymt med bensinstasjonvarer. Dere er jo primært en bensinstasjon og ikke dagligvareforretning eller pølsebu.

 

Om dere ikke vet hva dere skal ha, så ikke gå ut ifra at vi vet det.

Jeg tror nok at de fleste vet hva de skal ha, men type og merkenummer er det din jobb å finne ut av. Igjen vil jeg ile og si at feilen nok ligger primært hos din arbeidsgiver. Det er ikke forventet at en 16-åring skal kunne alt dette, men hva i huleste gjør du på en arbeidsplass der slikt kreves da. Man jobber for å oppfylle kravene som jobben setter, ikke for å heve lønn uten å yte.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Jeg tror nok at de fleste vet hva de skal ha, men type og merkenummer er det din jobb å finne ut av. Igjen vil jeg ile og si at feilen nok ligger primært hos din arbeidsgiver. Det er ikke forventet at en 16-åring skal kunne alt dette, men hva i huleste gjør du på en arbeidsplass der slikt kreves da. Man jobber for å oppfylle kravene som jobben setter, ikke for å heve lønn uten å yte.

 

Denne bifalles på det sterkeste. Klarer man ikke lære opp folk selv, må man saktens ansette og betale folk for å gjøre dette sjæl.

Lenke til kommentar

Gaidaros:

Jeg er ennå på opplæring, så hvorfor tror du/syns du at jeg skal vite mer enn deg om biler?

 

Vi har ikke noe verksted lenger, og da kan det heller ikke forventes at vi skal kunne alt om bil og reparasjoner.

Og fordi vi selger en vare må vi ikke kunne alt om den.

Man er ikke født verdensmester som noen her utgir seg for å være, og det tar tid å lære seg ting.

 

Fram til nå har jeg fokusert på å lære meg koder for all slags dritt slik at dere som kunder ikke skal måtte vente på at jeg leter i noen lister...

Jeg har brukt fritiden min til å pugge de viktigste kodene, noe jeg ikke har fått betalt for.

 

Ikke kom innom til meg å si at sønnen din er allergisk mot ankelte stoffer slik ta jeg skal plukke ut det vi har i butikken som ikke inneholder disse stoffene...

 

Nå vet jeg ikke hvor du jobber, hva du jobber med eller hvor lenge du har jobbet, men det er helt sikkert noe du blir spurt om som du ikke kan mye om.

Lenke til kommentar
Og fordi vi selger en vare må vi ikke kunne alt om den.

8629173[/snapback]

 

Nei dere må ikke kunne alt om en vare, men om dere selger Phillips lyspærer, Champion oljefiltre eller NGK tennplugger har dere også kataloger dere kan slå opp i for å finne ut hva kunden skal ha såfremst han/hun vet hvilken bil vedkommende kjører.

Lenke til kommentar
Jeg vet om vi har bilolje eller lyspærer, men når kunden kommer å sier:

Jeg skal ha en lyspære til * Insert fuckings langt bilnavn*

 

Assa kommer de inn å sier jeg skal ha en H7 bilpære, så er det greit, men jeg vet ikke hva alle bilder bruker...

 

Det er derfor man har oppslagsverk og vilje til å finne løsning.

8627871[/snapback]

 

Det er ikke alltid det beste for andre når det står 6 stk. som skal betale bensin, 3 som skal ha pølse, 2 som skal ha burger, og en liten tass som lurer på hva masse godteri koster...

8627917[/snapback]

Og din arbeidsgiver har altså da 1 (EN!) 16-åring på jobb som eneste ansatt? Det er isåfall håpløst :).

 

Hvorfor, om det tar for lang tid å finne ut av selv, legger dere ikke ut et informasjonshefte ved bilutstyret deres da? Så folk som kanskje ikke kan vente får sett på det selv :).

 

Men dette blir off topic :).

 

Selv er jeg i den posisjon at jeg svært sjeldent møter virkelig sure kunder eller urimelige kunder. Det har hendt meg, ja, men jeg opplever svært få av de slik det er nå. Og langt færre enn noen andre ansatte dessverre opplever.

 

Jeg tror det er noe i det artikkelen sier om at yngre "søte" jenter blir sett ned på i elektrobutikker og slikt, og har lett for å møte folk som avslører seg som de idiotkundene de er.

 

Uansett, hvordan du ER som selger har mye å gjøre i forhold til om kunden tar det ut på deg eller ei. Er du ydmyk og samtidig kunnskapsfull om det du prater om, kommer du svært sjelden ut på feil fot med kunden.

 

EDIT: Min mening: Det skal alltid være en på jobb som kan noe eller informasjon tilgjengelig om ALLE varer som din butikk/kiosk/bensinstasjon selger.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
jobber selv i butikk og kan si at folk kan være utrolig irriterenes.

var en gang en feil på en panteautomat og da kommer ei dame i 40-50 årene bort å begynner å syte noe så inni helsikes på dårlig service?? tok maks 2 minutter å fikse problemet, og da vi hadde ordnet det så var det "helt uhørt at en kunde måtte vente lenge".

 

kan trygt si at det er som regel de eldre som er frekke.

8621775[/snapback]

 

Etter å ha vært i direkte kontakt med kunder gjennom arbeid i snart 4 år kan jeg si meg helt enig i at det er hos de eldre man gjerne møter ytterpunktene. Mange eldre blir ekstremt glad for god service (selv om man kanskje ikke har gjort annet enn å klippe over en tråd for dem).

 

Syns kanskje at "yngre" er mer gjennomsnitlig, i det at de sjeldent blir veldig sure, men heller ikke setter pris på god service (som de viser iallefall).

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig. Problemet er ikke at folk er født frekke (storsett), men er akkuratt som de fleste legger vekk litt den allmenne folkeskikken når de går inn døren. Det er likom litt mer "okei" å snakke til meg i en dårlig tone, enn det er en eller annen fremmed hun/han møter på. Siden jeg har jobbet der jeg jobber no i snart 2 år så har jeg for lengst lært meg å se vekk fra slike kunder og takle dem på en best mulig måte. Men det hender forsatt at jeg noen ganger blir skikkelig sjokkert over hvor frekke noen kan være, spes når de er sammen med venner, kjæreste og familie. Skulle tro at man i hvertfall da kunne klare å holde en okei tone. Jeg tar det hele og fulle ansvaret når folk er frekke vist jeg har gjort noe feil, det er forsåvidt okei. Men 99,99% så er det ikke tilfelle. Jeg har bare en ting å si til dere kunder. Skjerp dere! :roll:

Lenke til kommentar

Igår tok en fyr kaka. Han kom inn med hund og nektet å gå, "jamen, d e kaldt ute, ej ska bestille mat".

 

Makan, det er en offentlig plass, du får ikke ta med hunder inn på spisesteder. Sur ble han og da han måtte gå ut med den (fordi den begyne å hyle btw, ikke fordi vi arbeiderne sa det).

 

Det var en sur kunde som trodde han eide verden :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gaidaros:

Jeg er ennå på opplæring, så hvorfor tror du/syns du at jeg skal vite mer enn deg om biler?

:hrm:

 

Det at du er på opplæring er en ny opplysning som vi først får rede på nå. Det forandrer selvfølgelig litt på tingene. Hvis du ekspederer alene mens du er på opplæring, og har mangelfulle kunnskaper om jobben av den grunn, så går det ut over kunden, og det er din arbeidsgivers feil. Men kunden betaler da full pris for en mangelfull "vare" (kundebehandling og varekunnskap).

 

Nå vet jeg ikke hvor du jobber, hva du jobber med eller hvor lenge du har jobbet, men det er helt sikkert noe du blir spurt om som du ikke kan mye om.
:)

 

Jeg har nok jobbet atskillig lengre enn deg, og i mange forskjellige yrker. I nesten samtlige av yrkene mine har hovedinnholdet vært nærkontakt med andre mennesker. Jeg har hatt veldig mange til opplæring, og deres "utdannelse" og innholdet av jobben som de har levert underveis, har vært mitt ansvar (akkurat som din jobbopplæring er din arbeidsgivers ansvar). Denne glidende overgangen til et yrke via opplæring er avhengig av en veileder, nettopp for at ikke kundene skal bli skadelidende. Selvfølgelig er det ting som jeg ikke kan i min jobb, men da er det rutiner for hvordan jeg skal finne ut av det. Dette har sammenheng med arbeidsbeskrivelsen som avgrenser min jobb.

 

Men alt dette er en smule OT, så kanskje vi skal gjøre oss ferdige med det.

 

Når det gjelder kunders oppførsel ovenfor butikkansatte, så har jeg en del erfaring med det. Det er horribelt hvordan enkelte oppfører seg, spesielt ovenfor yngre butikkansatte. Noen mennesker legger igjen både hode og hjerne når de går ut av døra om morgenen, såvel som god oppdragelse og dannelse. Mange kunder drar ut frustrasjon og personlige problemer ved å være rett og slett ekle mot ekspeditører, vel vitende om at de ikke kan ta igjen uten å risikere å miste jobben sin. Hadde de oppført seg på samme måte ovenfor fremmede, så hadde det fått konsekvenser, og det tør de ikke. Jeg tror at enkelte "kunder" slettes ikke er kunder, men plageånder og det er veldig lett å pikke på ungdommer og uerfarne folk, så du får nok mer enn din del av pepperet, dessverre. Jeg korrigerer derfor meg selv og retter sparket til din sjef. Du forsøker i det minste å gjøre det beste ut av en håpløs situasjon. Etter hvert vil du få mer menneskeerfaring og kan da bedre takle krevende kunder. Denne menneskeerfaringen er det som skiller en god selger fra en dårlig, men du må få opplæring i det også, for det er en kunst å avvæpne misnøye. Det kalles diplomati. :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Du har rett i det at folk som jobber på bensinstasjon må kunne litt mer enn hvilken type pølser som er best.

Jeg og en kamerat kjørte rundt til mange forskjellige bensinstasjoner og spørte etter tennplugg.

De fleste så på oss med et stort spørsmålstegn over hode...

8625603[/snapback]

 

Tennplugger har vi ikke på Shell Tiller, og det er så mange som klager på det, hver dag! Hvordan kan dere kreve at en 16 år gammel gutt skal kunne mer om bil enn dere som kjører en, selv om vi jobber der?

 

Om dere ikke vet hva dere skal ha, så ikke gå ut ifra at vi vet det.

8626403[/snapback]

Dere vet ikke hvilken bil / mc som skal ha hvilken tennplugg, det er helt greit, det blir jo vanskelig å kunne alt sånt.

Men disse folkene hadde aldri hørt om ordet "tennplugg" før.

 

En som jobber på bensinstasjon bør vite hva ei "lyspære", "olje", "vindusvisker" og "tennplugg" er.

Har ikke stasjonen, så sier de enkelt å greit "Nei det har vi desverre ikke."

Men å få et "uhh.. hva er det..?" til svar blir for dumt.

 

Vi sitter igjen med 1 lokal bensinstasjon her der den unge jenta bak disken vet hvilken vindusviskere, tennplugger og olje de forskjellige biler skal ha.

Hu må jo selvfølgelig bla opp i boka noen ganger, men hu vet hvor det ligger, hva det er, og hvordan hun finner ut hva kunden trenger med å bare få et bilnavn (og type).

 

Det med at noen kunder er drittsekker forstår jeg godt at irriterer dere.

I går var jeg på bensinstasjon for å handle, og der var det noen plagsomme kunder.. Blir lite hyggelig for personen bak disken og de andre i butikken når det skal være en drittsekk der inne som driver faenskap.

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å slippe ei bok om tåpelige kunder. Sendte senest en på dør i dag pga dårlig oppførsel. Var enda en av dem som tror at den lokale kiosken er en minibank, og som begynner og kjefte og smelle pga "dårlig service" når han ikke får tatt ut penger.

 

Enkelt og greit, forklar situasjonen høflig for kunden. Fortsetter han/hun med å være totalt drittsekk, be personen om å forlate. Jeg ville i hvert fall ikke sagt noe på det om en ansatt hadde sendt ut noen som ikke kunne oppføre seg.

Lenke til kommentar
Vurderer nesten å slippe ei bok om tåpelige kunder. Sendte senest en på dør i dag pga dårlig oppførsel. Var enda en av dem som tror at den lokale kiosken er en minibank, og som begynner og kjefte og smelle pga "dårlig service" når han ikke får tatt ut penger.

 

Enkelt og greit, forklar situasjonen høflig for kunden. Fortsetter han/hun med å være totalt drittsekk, be personen om å forlate. Jeg ville i hvert fall ikke sagt noe på det om en ansatt hadde sendt ut noen som ikke kunne oppføre seg.

8632140[/snapback]

Det å sende kunden på dør er kanskje ikke så lurt... Hva om han begynte å legge ut et dårlig rykte til butikken deres? Skal ikke så mye til før mange av de lokale har hørt om det...

 

Det aller beste er å legge seg helt flat, og gjøre det beste ut av det?

Lenke til kommentar

Kanskje høre med sjefen hva hans policy er før man gjør noe sånt ja. Men folk kan legge ut rykter samme hva uansett, jeg legger meg ikke flat for en som stiller seg opp og leker idiot "fordi han kan". Ser ikke nytten i det heller.

 

"nei vi har dessverre ikke penger i dag, er så mange som har tatt u.."

"fy fan for en jævlig dårlig service, dere må jo for fan i steike svingene meg passe på å ha nok penger i kassen"

"åja men da kan du få ta ut to tusen kroner.. selvfølgelig"

Lenke til kommentar

Neida. Det man gjør om en kunde oppfører seg helt urimelig, er å forklare rolig og enkelt situasjonen for kunden, og gir han/hun seg ikke, bare avslutte med ditt absolutt beste bredeste selgersmil og "Men da får du ha en fortsatt nyyyydelig dag da!"

 

(Etterpå får du skryt av alle de andre kundene i nærheten som også irriterte seg over den sure kunden, og tro meg, det varmer skikkelig!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...