Gå til innhold

Lut lei sure kunder


Anbefalte innlegg

Oslokunder prater i mobiltelefonen og sier "jeg skal ha" ikke "kan jeg få". De brenner ut flere og flere butikkansatte.

 

Etter at Aften forrige uke fokuserte på dårlig service i Oslo-butikkene, kom det en storm av henvendelser fra personer i servicebransjen. De mener at byen er full av frekke kunder. Og de butikkansatte får støtte av forsker, Nina Amble, ved Arbedsforskningsinstituttet

 

- Det er særlig de unge, pene kvinnene som er utsatt. De har et lavere statusskjold. Spesielt menn ønsker å gi dem en ekstra lekse. Dette henger også sammen med at yrket de jobber i, regnes som lavstatus og at kunden hever seg over dem, sier Mosengen.

 

Hun peker på at mange bruker butikkbetjenter som surrogater for annen sosial kontakt. Et sted å få utløp for følelsene sine.

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1786741.ece

 

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunden har alltid rett? ;) Men skjønner jo også kundene da... er vel mange som er lei og irriterte av å vente på surrete butikkansatte som småprater med kunder om alt og ingenting og venter på at den ansatte skal bli ferdig med å guide en hjelpeløs person til å finne noe elektronisk dilldall han ikke trenger.

Lenke til kommentar
Kunden har alltid rett? ;) Men skjønner jo også kundene da... er vel mange som er lei og irriterte av å vente på surrete butikkansatte som småprater med kunder om alt og ingenting og venter på at den ansatte skal bli ferdig med å guide en hjelpeløs person til å finne noe elektronisk dilldall han ikke trenger.

8613659[/snapback]

 

 

Men nå er det jo noe som heter service da. tror ikke kundene hadde blitt så mye mer gla hvis de ikke fikk noen form for hjelp i butikkene. tror du hadde likt å få service, men liker ikke at andre får det når du har dårlig tid. EGOISME heter dette. Hvis det ikke hadde vert noen form for service, kunne jo vi bare sotte opp en betalingsautomat ved utgangen, og en vakt som står stum, og skjekker at ingen stjeler

Lenke til kommentar
Oslokunder prater i mobiltelefonen og sier "jeg skal ha" ikke "kan jeg få". De brenner ut flere og flere butikkansatte.

 

Hva synes du?

8613500[/snapback]

Hver gang jeg hører noen si "Jeg skal ha..blabla" i butikken så gremmes jeg. Det høres så frekt ut. Det nærmeste jeg selv kommer er vel "Jeg skulle gjerne hatt...blabla", som jeg håper høres mildere ut.

 

Av egen erfaring synes jeg kanskje at ungdom (eller "unge voksne") er alt i alt de minst uhøflige kundene...

Lenke til kommentar

Ja det er helt grusomt, og dette gjelder ikke bare i hovedstaden.

 

Det er da spesielt denne "skal ha..." som går igjen, kjefting, misfornøyd, surmuling osv.

 

Jobber på et spisested med myyyye Sunnmøringer i helgene. På hverdagene er det lokale folk og forskjellen er helt forferdelig. De lokale oppfører seg, er ikke så snerpete i tonen, og spør "kan jeg få en..." osv.

 

Når da sure sunnmøringer kommer med kommandoene sine blir man lei, du blir rett og slett utbrent av det som førstepost nevner.

 

Som man lærer i første klassen; litt generell folkeskikk hadde passet seg. Fordi det er ikke snakk om service, det er snakk om almenn oppførsel.

Lenke til kommentar

Uff, ja. Jeg jobber ikke selv i butikk, men har sett et par ganger at folk ikke er hyggelige. Man kan virkelig lære noe av for eksempel Storbritania og asiatiske og afrikanske land når det gjelder oppførsel, både som kunde og selger. Jeg synes det er omtrent like dårlig begge veier, men det ser ut for meg som om dersom den ene parten prøver å være hyggelig svarer den andre med samme tone.

Lenke til kommentar

Etter mange år i butikk har jeg lært meg et par ting.

 

Kunder er sure, men klarer man som butikkselger å sørge for at dagen til surpompen blir bedre samtidig som at du "lopper de for hver eneste krone de er verdt" har du gjort jobben din.

 

Kunden har absolutt ikke alltid rett, men har et absolutt krav på å bli behandlet med respekt.

Lenke til kommentar

Hvis man har innstillingen at en kunde som sier 'jeg skal ha' er en sur kunde, da er det noe feil med innstillingen til de butikkansatte. Dette er helt vanlig talemåte.

 

"Jeg skal ha en bukse" betyr ikke "du skal gi meg en bukse", men derimot "formålet mitt er å anskaffe en bukse".

 

Det er helt sikkert mange sure kunder der ute, men eksempelet var dårlig.

Lenke til kommentar
Av egen erfaring synes jeg kanskje at ungdom (eller "unge voksne") er alt i alt de minst uhøflige kundene...

Enig der.

 

Etter hva jeg har opplevd er det mest de eldre som er frekkest. De er som oftest mer utålmodige og forventer at alt skal gå slik som dem vil..

Lenke til kommentar

"Jeg skal ha" eller "Æ ska ha", siden jeg bor Trondheim, tar jeg ikke som noe negativt.

 

Jeg jobber på Shell, og det er jo normalt for en kunde å komme inn å si "Jeg skal ha en ostepølse" eller "Æ skoll gjærne hatt ei ostepølse te dæ æ"

 

Dette er helt greit, men det er noen ganger tonen dems er helt forgævelig, og da kan det komme litt feil ut.

 

Det å si "Hei!" og "Hade" er noe JEG er veldig opptatt av å si til kundene mine, for å møte dem ved åpne armer.

 

Det er ofte folk hos meg som er 40-50 år som kan være plagsomme, enten for at vi ike har varen dems, eller at strekkoden på varne ikke er registrert så jeg må bruke 20sek ekstra på å slå den inn manuelt...

 

 

Men de fleste er blide da, men noen gir uttrykk for at jeg har en lavstatusjobb, slev om jeg bare er 16 år... :)

Lenke til kommentar

jobber selv i butikk og kan si at folk kan være utrolig irriterenes.

var en gang en feil på en panteautomat og da kommer ei dame i 40-50 årene bort å begynner å syte noe så inni helsikes på dårlig service?? tok maks 2 minutter å fikse problemet, og da vi hadde ordnet det så var det "helt uhørt at en kunde måtte vente lenge".

 

kan trygt si at det er som regel de eldre som er frekke.

Lenke til kommentar

Har selv jobbet bak disken, på en nettkafe. Merket eg en del sure henvendelser, synest det var en del av jobben. Og prøvde etter beste evne og handtere det. Hvor godt eg klarte det var selvsagt avgjerende på mitt egent humør.. En ting som er sikkert å jobbe bak en disk med latterlige lite varierende arbeids oppgåver er at en blir surrete i hode.. hehe. Og det blei jo mange latterlige situasjoner

 

Damen har jobbet på noen kunst butikker, og har fortalt meg om virkelig "rare" kunder, felles nevnere med dem er krevende og nedlatende holdninger.

 

For å ta perspektiv som kunde, blir jo arbeidere i en bedrift eller butikk fjeset en forholder seg til i forhold til produkt, og nesten automatisk om noe er gale eller feil får dem høre hvor dem(som representant for sin arbeidsplass) hører heime. Selvsagt har eg lært hvordan det er å vere i deiras sko, så eg hisser meg aldri opp. Men ikke alle har den erfaringen og kan dermed forstå tunnelsynet noen kunder har..

Lenke til kommentar

Det som er mer interessant er hva "kundene" faktisk ønsker å oppnå ved å kjefte på butikkpersonalet. Enten det er en alvorlig mangel på kognitiv tankegang eller tankegang i det hele tatt, så vil ikke prisene stupe, hver kunde vil ikke få sin egen rævslikker og kassereren vil ikke på en autmagisk måte begynne å jobbe i turbo uansett hvor mye kunden kjefter på de ansatte.

 

Det er også viktig å forstå at de ansatte slettes ikke ser opp til kundene. De jobber for å tjene penger, og driter i om kunden er fornøyd eller kryper under en stein og dør på seg. En hyggelig handel forutsetter en hyggelig dialog. Hvis kundene har problemer med at butikkansatte ikke vet "nok" om produktene de "selger", så hjelper det ikke å oppføre seg som en nesevis bedreviter. Da får kjøper heller finne seg en annen butikk og samtidig være forberedt på å betale 30-40% ekstra.

Lenke til kommentar

Nja. Å handle er et privilegium for begge parter. På den eneste siden er det butikken som gir deg rett til å handle der, det er ingen menneskerett og de kan hive deg ut om du ikke oppfører deg. På den annen side er det ingen menneskerett å bli handlet av heller, det er kunden som står for pengene og velger om den vil bruke dem i butikken eller ikke. Så handel forutsetter et visst nivå av saklighet av begge parter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...