fakey Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jobber med en blogg, og for å forenkle url'en har jeg f.eks. $c = 'dette-er-en-string' .. Det jeg da skal gjøre, er å hente ut blogginnlegget fra databasen med tittelen "Dette er en string". Hvordan skal jeg egentlig gjøre dette? Kommer ikke på noe fornuftig. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 $c = 'string'; $sql = "SELECT felt, etfelttil FROM tabell WHERE tittel='$c'"; $resultat = mysql_query( $sql ); Lenke til kommentar
fakey Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg tror du bør lese posten min litt mer nøye. Forskjellen er at $c = "dette-er-en-string" i databasen = "Dette er en string" Lenke til kommentar
fakey Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Ja, jeg kan fjerne bindestrekene, men fortsatt vil det være forskjell på store og små bokstaver. EDIT: Fant ut at jeg kunne bruke LIKE i sql spørringen. Men takk for hjelp uansett! Endret 14. mai 2007 av banansplitt Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Gjør alt til lower, evt upper case når du sammenligner, endrer ikke innholdet kun sammenligningsgrunnlaget $sql=sprintf("SELECT felt1 FROM tabell WHERE LOWER(felt1)='%s'",strtolower(str_replace('-','',$variabel))); Endret 14. mai 2007 av crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå