LarsEL Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg lurer på om man har, som elev på allmennfaglig påbygg, krav på varsel dersom man skal få en lavere karater i standpunkt enn man hadde ved slutten av første termin. Hvis jeg hadde karater 5 i et fag, har jeg da krav på skriftlig varsel dersom læreren vil sette meg ned til 4 og i så fall krav på en ekstra prøve? Jeg vet at for 3 år siden (da jeg gikk ut 10. klasse) kunne ikke læreren sette oss ned i noen karaterer til standpunkt uten at vi hadde fått varsel før siste prøve. Jeg har spurt lærerne på skolen om dette, men de svarer bare unnvikende at "det er nye regler nå" etc. Jeg kunne godt tenkt meg å få vite det sikkert fra en som har peiling. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Aldri hørt om. Så vidt jeg vet så har du bare krav på skriftlig varsel om du står i fare for å stryke eller ikke få karakter. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Etter litt googling ser det ut som om dette reguleres av reglementet til hver skole, evt fylkeskommunen. Noen steder kreves det varsel ved ikke-bestått i orden/oppførsel. Noen steder kreves det varsel ved ikke-bestått også i fag, men bare pga for stort fravær. Det virker ikke som man generelt har krav på varsel for nedsatt karakter i enkeltfag. Får man lavere karakter enn ved slutten av høstsemesteret, så er kanskje den faglige prestasjonen gått tilsvarende ned? I første omgang vil jeg tro du bør undersøke skolens reglement. Lenke til kommentar
nadle Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg fikk vite da jeg startet på vgs (for snart 2 år siden) at kravet om beskjed ved nedsettelse av karakter kun gjaldt på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg fikk i begynnelsen av dette skoleåret vite at etter de nye reglene så er ikke lærere pliktet til å si fra lengre.(vg1) Lenke til kommentar
win32 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 heller ikke for oss på ungdomsskole trenger de si fra lengre. -Men det er jo ikke verre enn å spørre lærerne om du trur du faller ned Lenke til kommentar
LarsEL Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Takk for svarene! Jeg kommer til å sjekke opp skolereglementet på min skole. Selvfølgelig er det ingenting urimelig ved å bli satt ned dersom det faglige er dårligere, men hvis en slik regel hadde eksistert hadde det vært fint å hatt krav på en ekstra prøve Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er nok dessverre ikke et krav lenger, nei. ot. Du har imidlertid krav på varsel, dersom du skulle risikere i.v. i et fag (ikke vurdert). Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg fikk i begynnelsen av dette skoleåret vite at etter de nye reglene så er ikke lærere pliktet til å si fra lengre.(vg1) 8613638[/snapback] Det mener jeg aa huske fra min tid. Tror det bare gjaldt tiende klasse dog. I tillegg var det jo noen laerere som sendte brev til samtlige elever - "for sikkerhetsskyld" Lenke til kommentar
notalive Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Ja, det er greit å ha et godt forhold til lærerne. jeg vet ikke hvordan det er for ungdomskolen, men på videregående så er jeg rimelig sikker på at lærerne ikke trenger å si fra. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) I det nye kunnskapsløftet så har ikke lærerne lenger plikt til å melde ifra dersom du risikerer å gå ned en karakter i et fag, dette gjelder da 10.klasse (og de avgangsfag i 9.), vet ikke hvordan reglene er på vidergående. De må derimot, som noen allerede har nevnt, informere deg dersom du risikerer å ikke få standpunktkarakter i et fag som følge av f.eks. mye fravær. Orden og oppførselskarakter er de fortsatt lovpålagt og gi varsel om. Men du har også rett til å få vite, dersom du spør, om du risikerer å gå ned i et fag. Men dette er altså noe du selv må ta iniativ til å spørre, og dermed få vite det muntlig. (Som sagt, ungdomskolen dette her, mulig det er andre regler som gjelder for vidergående) Endret 19. mai 2007 av Timur Lenke til kommentar
Waco Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Lærere er ikkje pålagt å sei frå til elever som går på videregående skuler om dei er i fare å få lavere karakter ved standpunkt enn ved første termin. Grunnen er at på videregåande har elever eget ansvar for egen opplæring! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå