sirpetterjones Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg har en del bilder som er på rundt 2-3 MB som jeg gjerne skulle fått gjort mindre slik at jeg kunne komprimert de til en zipfil på under 10 MB som jeg kunne ha emailet. Er det noen rask måte å gjøre alle bildene mindre på, uten at bildene blir av for dårlig kvalitet? Eller må man gå inn på hvert enkelt bilde og gjøre noe? Lenke til kommentar
stskjer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg har en del bilder som er på rundt 2-3 MB som jeg gjerne skulle fått gjort mindre slik at jeg kunne komprimert de til en zipfil på under 10 MB som jeg kunne ha emailet. Er det noen rask måte å gjøre alle bildene mindre på, uten at bildene blir av for dårlig kvalitet? Eller må man gå inn på hvert enkelt bilde og gjøre noe? 8611969[/snapback] Paint F.eks.. eller pic2pic er ett program som virker ganske bra:) Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det jeg gjør: Program: IrfanView Åpne bildet i programmet. Trykk på: CTRL+R. Deretter velg oppløsningen. f.eks 1024x768. CTRL+S ... lagre Steg 2... Program: Photoshop Åpne bildet i programmet. Lagre som. Velg bildekvalitet 7-8. Hvis jeg er litt lat noen ganger, så velger jeg bare 80(av 100) på bildekvalitet i irfanview. Nå skal bildene være oppløsningen du ønsker, og ligge på rundt 200kb hvis det er 1280x1024 Slik er jeg vant til å redigere bilder Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det var no tungvint ... Spesielt sidan trådstartar ville har ein måte å gjere det på mange bilete samtidig. I Irfanview, trykk B (eller gå til File --> Automate/Batch). Her kan du skalere ned og endre komprimering på mange bilete i slengen. Nedskalering finn du i «advanced options». Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 PixReziser, freeware. Velg "work with multiple files", deretter huker du av for "subfolders" om bildene er i flere mapper. Så velger du mappen bildene ligger i, og hvilken mappe du vil ha dem i (her kan du opprette en ny mappe). Og velger størrelse, deretter filformatet på "ut-filene" (JPEG, GIF, BMP, TIFF eller PNG) og trykker "SAVE". Og vips så har du en mappe med forminskede filer uten at kildefilene er endret på noe vis. Genialt program. Du finner det her: http://bluefive.pair.com/downloads.htm Lenke til kommentar
Edorf01 Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx "Image resizer". Lar deg forminske flere bilder samtidig. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Sistevente her, Image Resizer er et utrolig fleksibelt og enkelt verktøy! Ambefales på det varmeste Da bare merker du alle bildene, og høyreklikker og velger herifra Resize. Smart Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Selv benytter jeg Advanced JPEG Compressor 4.8 denne håndterer Batch. Pek på folder du skal kopiere bilder fra, opprett en ny, sett størrelse og voila. Veldig rask og enkel. /L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå