Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død pc. Feil på HK? PSU?

Anbefalte innlegg

Pcen har i det siste begynnt å skru seg av uten forvarsel og nektet å skru seg på igjen før etter at man har plugget ut og inn powerkabel, men i dag, mens jeg skulle ta backup skrudde den seg av, og nektet å skru seg på, selv etter at jeg har dratt power ut og inn.

Det lyser både i lyset på hovedkortet og på lampa ved nettverkskortet. Jeg har også prøvd å starte pcen ved å putte en binders mellom pinnene som power on kablene var koblet til. No respons.

Kan hovedkortet være defekt? Det kan hende det ahr vært dårlig fra begynnelsen av, siden verken det innebygde lydkortet eller nettverkskortet fungerte da vi kjøpte det nytt. Moren min kan også rapportere at hun, i det siste, har fått bekjed under oppstart om at pcen ikke kan detektere noen vifter.

Håper noen har noen vettuge svar å komme med.

-Snorre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig vanskelig å svare på et slikt spørsmål. Mitt beste råd er litt metodisk feilsøking med de komponentene du har tilgjengelig.

For å feilsøke hovedkortet når du ikke får startet maskinen må du nesten prøve komponentene på et annet kort.

Du kan da:

Prøve med en minnebrikke

Koble vekk alle unødvendige komponenter som hdd, DVD, USB enheter osv for å sjekke om du får kortet til å poste med bare HK, CPU, GFX og en minnebrikke.

Prøve med en annen PSU kan være lurt.

Du kan også prøve å demontere hele systemet og prøve det utenfor kabinettet.

Sjekke at det ikke er noen kortslutninger.

Løse kabler/brente kabler.

Resette bios, prøve gjentatte ganger å starte maskinen med bare powerknappen osv.

Har hatt et lignende problem, og jeg mistenkte PSU, men på mystisk måte begynte maskinen å fungere igjen etter at jeg demonterte den. Jeg har da i ettertid måtte bytte hovedkort. Så hva du opplevde kan absolutt i min mening skyldes hovedkortet.

Lenke til kommentar

Ok, Prøvde med en annen PSU nå da funka det :D Tenkte jeg skulle sette inn denne, men den er litt gammel, så jeg la merke til at den har 4 pinner mindre på HK utgangen enn det inngangen på HK har... Er dette ugunstig? Hvorfor har det kommer flere pinner til i senere tid?

Tusen takk for nyttige svar <3

-Snorre

Lenke til kommentar

Nyere standard (Lenke), antagelig som følge av at komponentene drar mer. 20 pin fungerer ofte glimrende på de fleste hovedkort om du ikke har ekstrem oppsett. Du kan da sjekke manualen til hovedkortet.

Regner med at du uansett reklamerer på PSU og dermed får en tilsvarende tilbake.

Er veldig lurt å bruke en skikkelig PSU både for stabilitet og komponentene.

Lenke til kommentar
Nyere standard (Lenke), antagelig som følge av at komponentene drar mer. 20 pin fungerer ofte glimrende på de fleste hovedkort om du ikke har ekstrem oppsett. Du kan da sjekke manualen til hovedkortet.

Regner med at du uansett reklamerer på PSU og dermed får en tilsvarende tilbake.

Er veldig lurt å bruke en skikkelig PSU både for stabilitet og komponentene.

8613970[/snapback]

Ok, takk .

Litt på siden men, hvilke rettigheter har jeg når man kjøpte kabinett med innebygget PSU, må man sende inn hele kabinettet eller bare PSUen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...