Gå til innhold

Mounte mappe med mellomrom i navn - fstab -> error

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har satt opp en proftpd server, men uansett hvordan jeg vender og vrir på det, klarer jeg ikke få symlinka mapper til å vises på serveren.

Jeg har derfor bestemt meg for å mounte mappene "mot hverandre" som du ser nedenfor.

Utrag fra fstab:

/media/140a/UNSORTED/ /var/ftp/UNSORTED/ none bind 0 0

"/media/140a/mappe 2/" "/var/ftp/mappe 2/" none bind 0 0

Linje 1 mountes fint, men når linje 2 skal mountes, får jeg følgende:

[mntent]: line 2 in /etc/fstab is bad

Det burde da være mulig å mounte mapper med mellomrom i navnet? :hmm:

Takk for all hjelp.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt hensyn til UPPER og lower case ja, :)

edit.

Det som er så forbanna rart, er at når jeg åpner en terminal og skriver

stian@stian-desktop:~$ sudo mount --bind "/media/140a/mappe 2/" "/var/ftp/mappe 2/"

fungerer alt utmerket, men det nekter å fungere i fstab.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Ok, etter mye googling, ubuntuforums og diverse irc kanaler, har jeg gitt opp.

Nå har jeg istedet laget et lite .sh script, som mounter alle mappene uten problemer.

Tingen er at det scriptet inneholder "sudo" kommandoen. Er det noen måte jeg kan unngå den på, når jeg bruker mount kommandoen, eventuelt legge inn passordet mitt i fila, slik at jeg slipper på skrive inn pw hver gang jeg starter maskinen og skal mounte mappene. Altså at scriptet kjøres automatisk, uten å be om pw.

Lenke til kommentar

Oj, første forsøk med g0gel viste meg dette:

A quick note about the mount point: if you have spaces in the directory name, you can represent those spaces in the fstab file with "\040" (backslash zero four zero). For example, if your mount point was something like /mnt/mount point, you would represent that in your fstab file with "/mnt/mount\040point".

Velbekomme.

Lenke til kommentar
Oj, første forsøk med g0gel viste meg dette:

A quick note about the mount point: if you have spaces in the directory name, you can represent those spaces in the fstab file with "\040" (backslash zero four zero). For example, if your mount point was something like /mnt/mount point, you would represent that in your fstab file with "/mnt/mount\040point".

Velbekomme.

8615779[/snapback]

Det har jeg allerede prøvd (glemte bare å nevne det, sorry), det resulterer dessverre i samme error som tidligere.

Men joda, takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om du kan bruke fstab på den måten du gjør. Fstab er for å montere et filsystem i et monteringspunkt. Derfor tror jeg heller ikke at none er gyldig i tredje kolonne eller at bind er gyldig i fjerde. Men det kan være jeg tar feil der. Har bare aldri vært borti symlinking v.h.a. fstab før.

legge til dette i /etc/rc.local burde derimot gjøre susen:

ln -s /var/ftp/UNSORTED /media/140a/UNSORTED

ln -s /var/ftp/mappe\ 2 /media/140a/mappe\ 2

Da må du først slette mappene /var/ftp/UNSORTED og /var/ftp/mappe\ 2

Siden mål og kilde-mappene heter det samme, holder faktisk:

ln -s /var/ftp/UNSORTED /media/140a

ln -s /var/ftp/mappe\ 2 /media/140a

/etc/rc.local blir alltid kjørt med root rettigheter. Hvis du ikke bruker ubuntu kan denne filen hete noe annet. f.eks. bashrc, rc.bash og lignende.

Du kan også se på -n og -f flaggene til ln.

Lenke til kommentar

HavarN: Hæ?

For det første gjør han bind med fstab; dette er da fullt lovlig? bind er vel ikke symlinking? For det andre: Hvorfor, hvorfor vil man gjøre ln -s i rc.local? Hver gang?! Og hva har bashrc med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

comicz:

Han valgte å ty til fstab med bind som et alternativ til å bruke symlinks, fordi han ikke fikk symlinks til å virke slik han ville.

HavarN mente ikke at man skulle legge "ln -s ..." i rc.local, men han tipset trådstarter om at han kunne bruke rc.local for å kjøre scriptet hans som root (og slippe å taste f.eks. sudo-passord ved oppstart). Som det fremgår av tråden var shell-skriptet hans reserveløsning nummer 2 på det opprinnelige problemet han hadde.

Lenke til kommentar

Det med rc.local var bare et forslag siden det ikke så ut som du fikk det til på noen annen måte.

Måtte nesten teste litt selv med dette nå.

Nøyaktig denne linjen (nederst i fstab, selvsagt etter filsystemet til 140a var montert) funket hos meg:

/media/140a/mappe\0402 /var/ftp/mappe\0402 none bind

I fstab gir følgende

/media/140a/mappe 2 /var/ftp/mappe 2 none bind

/media/140a/mappe\0402 /var/ftp/mappe\ 2 none bind

"line # in /etc/fstab is bad" meldinger, (på grunn av for mange kolonner e.l.)

Mens linjer som dette:

/media/140a/mapp /var/ftp/mae none bind

Gir "does not exist"-meldinger.

Det er som comicz sier vanlig at FTP-servere ikke følger symlinks (ln -s) automatisk uten at du setter en innstilling.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...