Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2FY-hjelp (elektroner og fotoner)

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger sårt hjelp til et par oppgaver i 2FY:

- I et hydrogenatom kan elektronene hoppe mellom skallene ved å sende ut eller motta fotoner. Hvorfor får vi ikke synlig lys når et elektron hopper ned fra en eksitert tilstand til grunntilstanden?

- Hva holder et proton sammen? Hva holder kjernen sammen til tross for elektrisk frastøtning mellom proton?

Håper noen kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Trenger sårt hjelp til et par oppgaver i 2FY:

- I et hydrogenatom kan elektronene hoppe mellom skallene ved å sende ut eller motta fotoner. Hvorfor får vi ikke synlig lys når et elektron hopper ned fra en eksitert tilstand til grunntilstanden?

- Hva holder et proton sammen? Hva holder kjernen sammen til tross for elektrisk frastøtning mellom proton?

Håper noen kan hjelpe! :)

8611422[/snapback]

Var en god munnfull dette ja. :)

I alle atomer kan elektroenene hoppe mellom skallene ved å sende ut eller motta fotoner (les: energi).

Grunnen til at vi ikke ser lyset fra fotonet som blir laget ved eksitering er vel at det fotonet opererer på en større frekvens enn det synlige spekteret for mennesker (E = hf, f: frekvens).

Hva holder et proton sammen?

Vel, mener du her hva holder kjernen sammen når du har flere protoner?

Vel isåfall, dette er et litt vanskelig konsept, men hvis du går etter 2FY (som jeg gjør) er det pga. nøytroner (merk deg ordet, nøytralt :p).

For at det skal være 2 eller flere protoner i en atomkjerne (eller nukliode er det vel det heter) må det også være et eller flere nøytroner. Nøytronene holder altså protonene samlet :).

Hvis noen ser noe feil er det bare å rette på meg, men tror dette skal være rimelig rett. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp!

Kan dere prøve å hjelpe meg med en annen oppgave også?

- En sylinder står på en varmeplate. Under stempelet er det en bestemt luftmengde som ikke kan slippe ut, men som kan forandre volum ved at stempelet flyttes opp eller ned. Trykket i luften under stempelet er hele tiden 101 kPa. Arealet av stempelet er 8,0 x 10¯³ m².

Hvor stort arbeid gjør luften inne i sylinderen på stempelet når stempelet løftes fra 20cm til 35cm?

Finner ikke ut hvilken formel jeg skal bruke :hmm:

Endret av SandraT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...