Gå til innhold

Spørsmål ang Opptak og Preamp

GothicGuy

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne å ta opp musikk :) Da tenker jeg både bass, vokal og gitar. Trommer kommer senere. Jeg lurer på hva preamper gjør og forslag til eventuelle kjøp.

Trenger jeg noe mer enn UX2en min, gitaren og et rec-program for å få bra kvalitet på det jeg tar opp?

Utstyr:

- Line6 UX2 Toneport

- Custom Stratocaster :cool:

- Ikke noe recordingprogram :( Tenker på Traction 3 men vet ikke hvordan jeg får tak i det eller prøve det eller noe sånt ennå. :blush: (http://www.mackie.com/products/tracktion3/splash.html)

Lurer egentlig på hva preamper er og hva jeg trenger for et lite hjemmestudio :hmm:

Endret av GothicGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Pre-amp er noe som forsterker lydsignalet fra en mikrofon,

kvaliteten på pre-ampen (dyrere oftest bedre) avgjør hvor bra lyd du får.

de eneste pre-ampene jeg har testet som er gode til en lav pris er de som sitter i Mackie Onyx mikserne, men går du opp på pre-amper til 20.000kr ++ får du sikkelige saker!

du trenger også kvalitetst mikrofoner, SM57 slår aldri feil på en gitar, kan også funke på vokal. alle som driver med studio burde ha SM57, en standard i bransjen.

en kondensator mic til vokal, AKG har noen bra, som ikke er så dyre.

en bass mic, kan du f.eks bruke en kick mic og en sm57

eller bare kjøre den rett inn i pre-ampen..

rec program, kan jeg ikke anbefalle noe annet en Cubase SX3 eller 4,

dyrt,og en smule vanskelig å lære, men absolutt verdt det!

Lenke til kommentar

Da fikk jeg noe nytt å tenke på. Men hvis jeg bare skulle ta opp gjennom Toneporten da, og bare stappet wahwah pedalene osv mellom gitaren og toneporten, Hadde jeg fått dårligere lyd enn hvis jeg tokk opp med mikrofoner?

Planen er å lage riff og sånn for å så gå i studio og ta opp ordentlig.

En SM75 skal jeg se på, for vi må uansett ha mikrofoner til å ta opp vokal, hvis vi ikke bare går direkte til studio. Er denne mikrofonen veldig dyr? Det er jo et pluss at man kan ta opp gitar med den også. Er den såpass bra at man kan ta opp clean og kraftig distortion (vil være på den sikre siden)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

en sm57 koster rundt 1000kr.

tar du opp med tone porten får du ganske dårligere lyd enn hvis du mikker opp et forsterker, men hvis det er bare en demo, som senere skal tasopp i studio gjør ikke det noe.

SM57 kan dyttes rett opp i kabinettet og taopp kraftig distortion.

den kan funke til clean også, det kommer helt ann på hvordan clean lyd du vill ha.

en SM57 er egentlig ikke til vokal, men kan brukes til det hvis du ønsker den lyden.

saken men mikrofoner er at man kan bruke dem til akkuratt det man vill.

jeg har brukt en vokal kondenser mik til å taopp gitar med, så det er ikke noen regler, bare prøv og se om det funker, det kan være knall det kan være dall..

det finnes mange mange forskjellige mikrofoner som gjør forskjellige ting, har forskjellig frekvens respons osv, les på nettet om mikrofoner og tester, så finner du fort ut om den passer til deg, men helst test selv.

når jeg skal taopp vokal med et band, så har jeg ca 10+ mikrofoner jeg tester på vokalisten for å finne den som passer til han..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

En SM57 er ikke spesielt dyr, koster rundt 1000 kr på Procom.no. Nå vet ikke jeg hva slags budsjett du har, men min erfaring er at det blir litt kjedelig lyd om du kun bruker en sm57 til oppmikking av gitarforsterker. Bruker du SM57 pluss en stormembran kondis til gitar får du en litt friskere lyd. Røde har en del billige og bra stormembraner. Da har du også en vokalmik. Til bass ville jeg brukt DI-boks + oppmikking av forsterker i første omgang, her kan du også bruke sm57. Om du velger å kjøpe en DI-boks, så kjøp en aktiv en, og ikke den billigste du finner.

Lenke til kommentar

Du vil få lyd ved å kople gitaren rett i UX2 ens gitarinngang, om det gir tilfredstillende resultat er det kun opp til deg og resten av bandet å avgjøre. Bruk programvaren som følger med, tror det skal være både opptaksmulighet der og diverse amp-simuleringer osv.

Men det er en generell mening om at oppmiccing av kabinett er en bedre måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er ikke vits å kjøpe di boks hvis han har pre-amp med instrument inngang.

bruker du en stormembran på en gitar får du en spesiell lyd, litt stor åpen som en vegg, kanskje du ikke vill ha det, kanskje bare en sm57 funker best,

så når det gjelder slike ting kan man ikke si at du burde bruke ditt å tatt, men du kan teste det og se om det er gitarlyden du vill ha.

har også mange ganger brukt 4x forskjellige dynamiske mikker, der i bland en SM57 på et kab, som ble utrolig tøft å toight..

brukte en SM57 og en stormembran kondis mikk på gitar på et album som kommer i butikkene om ikke så lenge, et ord på det Wall of Guitars!

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Pre-amp er noe som forsterker lydsignalet fra en mikrofon,

kvaliteten på pre-ampen (dyrere oftest bedre) avgjør hvor bra lyd du får.

de eneste pre-ampene jeg har testet som er gode til en lav pris er de som sitter i Mackie Onyx mikserne, men går du opp på pre-amper til 20.000kr ++ får du sikkelige saker!

8611039[/snapback]

firewire410sq4.jpg

vil det si at i "billige" lydkort som firewire 410 vil det være dårlig pre-amp? Og at for å få god lyd, må jeg opp en del i pris?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja det er en dårlig pre-amp, men det kommer ann på hva du vill,

skal du ha studio pre-amper eller noe som er helt greit.

du vill mest sannsynelig ikke merke store forskjellen eller vite hvordan man utnytter det.

det er masse saker og ting som inngår i en bra produskjson ikke bare pre-amper

jeg har en Echo audiofire 4 hjemme som jeg bare bruker til lage demo saker på en laptop, har testen pre-ampen på den, den suger rett å slett...

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv fw 410 og kan anbefale dette! Preampene er helt greie synes jeg, og man kan få god lyd med det. Jeg har blant annet hørt et par opptak av Thomas Dybdahl når han bruker dette kortet og det høres ut som det er tatt opp i et vanlig studio.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja da har den 2 pre-amper, +48v er phantom power, dette er til kondensator mikrofoner som ikke har egent powersupply.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Ja pre-amper har XLR innganger, så veldig enkelt ja.

Du kan bruke alle mikrofoner på den ja, dynamiske som Sm57 Sm58 osv trenger ikke +48v (Phantom Power)

Kondensator mikrofoner trenger Phantom, men ikke alle, har du på Phantom mating på en kondis som har eget power supply kan du øddelegge den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...