Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva velger jeg for å bruke i LAN?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en switch eller lignende som skal brukes i LAN. Skal spille blant annet CSS. Switchen/routeren/aksesspunktet (æææææ :p ) må kunne takle over 10 pc'er, noen har ikke trådløst nettverkskort, noen har begge deler. Og selvfølgelig må alle få internet. Hva burde jeg kjøpe? Fungerer den trådløse ruteren jeg har fra før bra nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 99% av tilfellene har en router typisk èn WAN/Linje-tilkobling (som kommer fra telefonlinja eller et modem), i tillegg til èn, eller flere, LAN-tilkoblinger. Så lenge du får internett på en maskin ved å plugge kabelen i en av LAN-koblingene, er det bare å plugge en switch inn i en av disse portene, og voilà; man har ekstra LAN-porter.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Hmmm... får litt blanda svar... Enkelte sier at pc'er som er koblet til en router som er koblet til en annen router ikke vil få kontakt med de pc'ene som er koblet til den andre routeren :p  :D

8622083[/snapback]

Har du to routere nå da? Den trådløse routeren du snakker om, er den koblet til en annen router/modem? Eller er det kun den ène? I så fall, dersom det bare er èn, har en tilkoblet switch ingenting å si, siden en switch ikkje fungerer på samme måte som en router.

Lenke til kommentar
Jeg trenger en switch eller lignende som skal brukes i LAN. Skal spille blant annet CSS. Switchen/routeren/aksesspunktet (æææææ :p ) må kunne takle over 10 pc'er, noen har ikke trådløst nettverkskort, noen har begge deler. Og selvfølgelig må alle få internet. Hva burde jeg kjøpe? Fungerer den trådløse ruteren jeg har fra før bra nok?

8609828[/snapback]

 

 

Velger å svare på dette spørsmålet...

Ja du kan koble en switch opp mot en ruter.

Jeg ville kjøpt en 8 ports eller en med flere porter.

Da får de av dere som har gigabit nettverk på pcene bedre hastighet på intern nettverket.

Koble den opp mot ruteren (gateway) og alle får internetttilkobling.

 

Hvilket merke... tja det finnes masse bra...

Lenke til kommentar
Hmmm... får litt blanda svar... Enkelte sier at pc'er som er koblet til en router som er koblet til en annen router ikke vil få kontakt med de pc'ene som er koblet til den andre routeren :p  :D

8622083[/snapback]

Har du to routere nå da? Den trådløse routeren du snakker om, er den koblet til en annen router/modem? Eller er det kun den ène? I så fall, dersom det bare er èn, har en tilkoblet switch ingenting å si, siden en switch ikkje fungerer på samme måte som en router.

8625841[/snapback]

 

Hmm... Dette er komplisert:P Jeg har en (ikke trådløs) router med 4 porter. Den får internett fra et helt vanlig bredbåndsmodem. Videre sender den ut internett til flere pc'er som står her i huset (Alle har bra internett, og lan fungerer supert).

Men som sagt har den bare fire porter, og vi skal være i overkant av 10 (ca halvparten har trådløst netverkskort på pcen).

Men så er det slik at disse andre jeg snakker om også har routere hjemme. Blant annet en trådløs D-link med 4 porter og en LinkSys med 4 porter.

Vil en blanding av disse koblet sammen gi et fint netverk som fungerer bra til å spille på? Alle må også ha internett.

 

Takk :p

Lenke til kommentar
Jeg trenger en switch eller lignende som skal brukes i LAN. Skal spille blant annet CSS. Switchen/routeren/aksesspunktet (æææææ :p ) må kunne takle over 10 pc'er, noen har ikke trådløst nettverkskort, noen har begge deler. Og selvfølgelig må alle få internet. Hva burde jeg kjøpe? Fungerer den trådløse ruteren jeg har fra før bra nok?

8609828[/snapback]

 

 

Velger å svare på dette spørsmålet...

Ja du kan koble en switch opp mot en ruter.

Jeg ville kjøpt en 8 ports eller en med flere porter.

Da får de av dere som har gigabit nettverk på pcene bedre hastighet på intern nettverket.

Koble den opp mot ruteren (gateway) og alle får internetttilkobling.

 

Hvilket merke... tja det finnes masse bra...

8626224[/snapback]

 

Hva med den som selges på komplett til 200 kr? :p Den som er i linken over fra jocke.

Lenke til kommentar
Hmm... Dette er komplisert:P Jeg har en (ikke trådløs) router med 4 porter. Den får internett fra et helt vanlig bredbåndsmodem. Videre sender den ut internett til flere pc'er som står her i huset (Alle har bra internett, og lan fungerer supert).

Men som sagt har den bare fire porter, og vi skal være i overkant av 10 (ca halvparten har trådløst netverkskort på pcen).

Men så er det slik at disse andre jeg snakker om også har routere hjemme. Blant annet en trådløs D-link med 4 porter og en LinkSys med 4 porter.

Vil en blanding av disse koblet sammen gi et fint netverk som fungerer bra til å spille på? Alle må også ha internett.

8626611[/snapback]

Det du gjør da, er å koble de maskinene som skal bruke kabel + switchen, i den trådløse routeren som en av kompisene dine tar med. Du må også koble de maskinene du har koblet i din router, over i den andre routeren. Da kommer alle seg på nett uten ekstra dill, og alle kan spille sammen/kopiere til/fra hverandre.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

For å lage en banalt enkel sammenlikning; En switch er som en fordelingssentral til vann, mens en router blir som et renseannlegg.

 

Switchen kobler maskiner sammen, og lar dem kommunisere, uansett hvor man kobler PC'en i switchen. Det er heller ingen administrasjon i form av web-grensesnitt, telnet e.l., så fremt det ikkje er en managed switch - noe som svært sjeldent brukes i private, små nettverk.

 

En router derimot, har som regel to eller flere "soner", som ting kan routes igjennom. På en typisk hjemmerouter, er det gjerne 2 soner. Den ene sonen er mot internett (rød sone), mens den andre sonen er mot lokalt nettverk (grønn sone). Disse sonene/nettene er adskilt, men signalene routes kontrollert mellom disse sonene. Mange routere har ip-adresse mot internett på rød sone, så fremt det er satt opp slik. De fleste inkommende signaler/tilkoblinger på rød sone, stoppes i routeren, så fremt tilkoblingen ikkje ble initiert fra innsiden først. I tillegg har man NAT, som gjør det mulig å forwarde porter til rett maskin på innsiden, siden signalene/tilkoblingene på utsiden bare vet ip-adressen til routeren, og må sendes videre derfra. I tillegg finnes det routere med flere soner (servere, trådløst, vpn etc), og innebygd adsl-modem/trådløst/printserver/etc. Alt dette administreres typisk fra et web-grensesnitt.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Åkæi! :)

Da kjøper jeg en switch med 8 porter og bruker routeren til en av venennene mine. Jeg kobler switchen til den grønne sonen til routeren, og da vil jeg få ubegenset antall trødløse tilkoblinger og 3+8 trådfulle tilkoblinger. (?)

 

Takk for fine svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Vet ikke om du får "ubegrenset" med trådløse punkt - det er ofte ett begrenset antall samtidig tilkoblede klienter slike WLAN routere takler på en gang, men enkelt svar: ja.

8628507[/snapback]

Med mindre han har et jævlig svært hus, tror jeg nok det skal gå bra :wee:

 

Og ja, madsc90, det vil fungere slik du sier. Lykke til!

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...