(ODIN) Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) [Du mener underklokking? Ikke nedvolting. Det er jo nettopp netvolting/undervolting som skaper problemet 8626756[/snapback] haha :!: ja stemmer. må lære meg det først men jeg regner med at det finns info runddt på nettet om det. skal vel ikke ta så alt for lang tid. edit sørens quoting Endret 16. mai 2007 av (ODIN) Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (ODIN) Men prøv først å underklokke minnet til 1000MHz eller noe. For å se hva som skjer. Edit: Og ikke dra alle Nvidia kort under samme kam bare pga. av dette. Dette gjaldt kun 7900GT og GTX. ATI er ikke veien å gå nå for tiden uansett. Du burde heller vurdere 8800GTS 320 eller 640. 8626309[/snapback] skal teste nedvolting. dog trenger et nytt kort uansett. kommer ikke unna lysten på dx10 kort. alt for glad i dingser. 8626552[/snapback] Så du er glad i dingser ja Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Selv om 3dmark ikke er noe spill så sier det litt om teoretisk ytelse på feks fillrate etc. ettersom det brukes akkurat samme elementer som i spill. Benchmarker er selvfølgelig lettere å optimalisere ettersom det samme skjer hver gang. Tror det er ganske mye ytelse å hente i spill med driver optimaliseringer, dette ser vi jo gang på gang både fra ati og nvidia så hvorfor skulle det ikke skje med disse ati korta? De siste nvidia driverne gav jo en grei boost i mange spill med 8800 serien om jeg husker rett. Lenke til kommentar
Muvule Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Men den 8.pins kontakten kunne de spart seg for, for de fleste betyr det at man itillegg må kjøpe seg en ny(og dyr) strømforsyning. Da er ikke den "lave" prisen så lav lenger... 8620442[/snapback] Har folk ennå ikke fått med seg at de fint kan dytte 2x6 pins inn i kortet og det funker helt fint og er supportert ? 8-pin kontakten er hvis du ønsker at Overdrive skal overklokke kortet automatisk. (Overklokking via powerstrip krever også muligens 8-pin) 8620594[/snapback] Fikk det med meg i dag når jeg fikk kortet! Får faktisk ikke bildet uten å putte 6pin nr 2 i 8 -pin kontakten... Lenke til kommentar
Muvule Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Kunne noen som har skaffet seg eller skal skaffe et Radeon HD 2900 kort teste dette i GNU/Linux og komme med tilbakemeldinger? 8626389[/snapback] Jeg kan teste det med Ubuntu Live Cd om du vil? Testet faktisk en live CD med PING for noen timer siden, fungerte brillefint det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Kunne noen som har skaffet seg eller skal skaffe et Radeon HD 2900 kort teste dette i GNU/Linux og komme med tilbakemeldinger? 8626389[/snapback] Jeg kan teste det med Ubuntu Live Cd om du vil? Testet faktisk en live CD med PING for noen timer siden, fungerte brillefint det. 8630558[/snapback] Da selvfølgelig med ATI sine egne drivere, ikke sant? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Kunne noen som har skaffet seg eller skal skaffe et Radeon HD 2900 kort teste dette i GNU/Linux og komme med tilbakemeldinger? 8626389[/snapback] Jeg kan teste det med Ubuntu Live Cd om du vil? Testet faktisk en live CD med PING for noen timer siden, fungerte brillefint det. 8630558[/snapback] Da selvfølgelig med ATI sine egne drivere, ikke sant? 8630680[/snapback] Isåfall er det kun en generisk VESA driver, uten noe 3D-funksjonalitet. AMD hasn't officially told us when the R600 Linux support will arrive, but having already seen the 8.37 driver we know that it will not come this month. However, as HD 2000 series Linux support has been in development for at least six months now, we would expect the support to come very soon. We would hope and expect that the official R600 product support will come next month or in July (by fglrx version 8.40). When this support does finally arrive, do not expect to see Custom Filter Anti-Aliasing or MultiGPU / CrossFire support. Juni eller juli får vi første intrykk på hvordan R600 gjør det mot nVidia sine kort i Linux... Lurer på om R600 med første driver klarer å yte bedre enn GeForce 6800GT... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Isåfall er det kun en generisk VESA driver, uten noe 3D-funksjonalitet. Kjenner til hvordan VESA fungerer på ustøttede ATI-kort i GNU/Linux: alt annet enn bra, faktisk en del stygge feil... Juni eller juli får vi første intrykk på hvordan R600 gjør det mot nVidia sine kort i Linux...Lurer på om R600 med første driver klarer å yte bedre enn GeForce 6800GT... 8636223[/snapback] Ja, dette blir spennende å se. Det er litt flaut for ATI at alle R5xx-kortene gir dårligere ytelse i GNU/Linux enn GF6800GT som kom ut i 2004 og at GF6800GT kan tilby lik ytelse i både FreeBSD og Solaris 10, der ATI har null å stille opp med. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Raptor,18/05-2007 : 00:55]Isåfall er det kun en generisk VESA driver, uten noe 3D-funksjonalitet. Kjenner til hvordan VESA fungerer på ustøttede ATI-kort i GNU/Linux: alt annet enn bra, faktisk en del stygge feil... Raptor,18/05-2007 : 00:55]Juni eller juli får vi første intrykk på hvordan R600 gjør det mot nVidia sine kort i Linux...Lurer på om R600 med første driver klarer å yte bedre enn GeForce 6800GT... 8636223[/snapback] Ja, dette blir spennende å se. Det er litt flaut for ATI at alle R5xx-kortene gir dårligere ytelse i GNU/Linux enn GF6800GT som kom ut i 2004 og at GF6800GT kan tilby lik ytelse i både FreeBSD og Solaris 10, der ATI har null å stille opp med. 8636339[/snapback] Hva er det man trenger så fantastisk god 3d ytelse til i FreeBSD og Solaris? Man spiller vel ikke der, og da er det vel begrenset hva man trenger av 3d ytelse. Ikke at det er noe god unnskyldning for å levere supercrappy drivere, men jeg bare lurer. Har jo inntrykk av at de fleste linux/unix folk bare sitter i et eller annet shell og programmerer + surfer nerdenytt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hva er det man trenger så fantastisk god 3d ytelse til i FreeBSD og Solaris? Man spiller vel ikke der, og da er det vel begrenset hva man trenger av 3d ytelse. Ikke at det er noe god unnskyldning for å levere supercrappy drivere, men jeg bare lurer. Har jo inntrykk av at de fleste linux/unix folk bare sitter i et eller annet shell og programmerer + surfer nerdenytt. 8643582[/snapback] Tja, jeg har f.eks. spilt Unreal Tournament 2004 i FreeBSD. Fungerer som bare det. Alle spill laget for GNU/Linux vil kjøre i FreeBSD uten problemer. Det er ikke bare 3D-ytelsen det kommer an på, men det blir mye lettere å bestemme oppløsning, skjerminnstillinger, TV-ut/inn, XvMC (aksellerering for filmvisning) osv osv... Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hva er det man trenger så fantastisk god 3d ytelse til i FreeBSD og Solaris? Man spiller vel ikke der, og da er det vel begrenset hva man trenger av 3d ytelse. Ikke at det er noe god unnskyldning for å levere supercrappy drivere, men jeg bare lurer. Har jo inntrykk av at de fleste linux/unix folk bare sitter i et eller annet shell og programmerer + surfer nerdenytt. 8643582[/snapback] Tja, jeg har f.eks. spilt Unreal Tournament 2004 i FreeBSD. Fungerer som bare det. Alle spill laget for GNU/Linux vil kjøre i FreeBSD uten problemer. Det er ikke bare 3D-ytelsen det kommer an på, men det blir mye lettere å bestemme oppløsning, skjerminnstillinger, TV-ut/inn, XvMC (aksellerering for filmvisning) osv osv... 8643674[/snapback] Hehe, måtte bare spørre. Ja det er vel ikke noe minus at alle featurene på kortene fungerer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hehe, måtte bare spørre. Ja det er vel ikke noe minus at alle featurene på kortene fungerer. 8643838[/snapback] Og for at alle funksjonene skal fungere som de skal, trenger man gjerne full driverstøtte. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Nå har altså nVIDIA vært så lenge ute med 8800-serien, at de anntagligvis kan senke prisene på serien så mye at det er totalt uaktuelt å kjøpe et ATi(AMD)-kort. For min del så kjøper jeg det som er best når jeg skal kjøpe det, ikke hva som muligens er best i fremtiden. Lev i nuet Endret 19. mai 2007 av elf_man Lenke til kommentar
tyan Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Til du som sliter med 7900GT: Hvis det er en fabrikasjonsfeil på kortet så skal man vel kunne reklamere selv om vanlig garanti er ute. Når det gjelder HD 2900 er jeg glad ATI/AMD endelig har fått noe ut på markedet. Det var ikke noe stort løft i forhold til Nvidia sine kort men kanskje nok til at en del kjøper det. De viktigste for ATI er vel uansett at mellomklasse kortene kan konkurrere eller gå forbi Nvidia sine. Mine ankepunkter mot ATI kortet er først og fremst støy og strømforbruk. Er lei av strømforsynere som hyler som en stukken gris når man skal spille litt. Er møkk lei støy også og har selv blitt vant til en svært stillegående PC. 8800GTS 640 kortet mitt er behagelig stillegående. Jeg er jo også glad for å se at Nvidias kort ikke blir knust. Føler meg bedre med min investering i et 8800GTS 640MB. Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 vel garanti faller vekk med en gang man tenker " hm bytte vifte ja" hadde ati kortet kostet 2500 hadde jeg kjøpt det sporenstreks men 3000 er for mye for det. sitter å ser på 8800 gts til 2200 på netshop, men etter alt tullet er jeg ikke så glad i tanken. vet at jeg ikke skal generalisere men... skal vente med å kjøpe toppkort til det er noe bedre på markedet.blir mellomklasse så lenge. hater støy jeg også, maskinen min høres ut som et forbannet jetfly så det blir et antec p182 på meg etter eksamen i morgen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Ser ut som Hardware.no bør rette opp i HD 2900 reviewet nå... + Avivo HD, hardware-akselerasjon av video (VC-1, H.264/AVC osv). Det viser seg at R600 ikke har UVD (Universal Video Decoder (Avivo HD)) alikevel slik som mange reviewere har blitt fortalt. Be aware, though, that HD 2900 XT itself does not feature UVD, this is specific to 2600 and 2400, so the levels of CPU utilization you see should be somewhat similar to the previous generation. http://techreport.com/onearticle.x/12552 UVD er kun på HD2400 og HD2600 serien Det er det samme hos nVidia. Kun 8600/8500 og lavere som har VP2, 8800 har kun VP1. http://www.theinq.net/default.aspx?article=39884 Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Etter å ha vært innom rubbel og bit fra Nvidia de siste 2 årene, så har jeg denne gang anskaffet ASUS 2900XT (Crossfire). Har så langt kun hatt kortene i to dager og har ikke kjørt noen 3dMark tester eller lignende - har akkurat fått nytt MOBO som også må "kjøres" inn - men må si meg meget fornøyd så langt. Spiller kun BF2, så det er litt vanskelig å uttale seg om annet, men der ser nå alt bra ut og fungerer slik det skal (m/Vista). Enkelte ting ser grafisk bedre ut enn på alle Nvidia kortene jeg har hatt, mens andre ting igjen har litt hakk her og der. Har ingen problemer med å kjøre BF2 på enkelt kort med 8*AA og 16*AF uten hakking, mao. samme som med ett 8800 GTX. Intuitivt foretrekker jeg vel Nvidia sitt kontrollpanel, men begynner å finne frem i CCC etter hvert, og om ikke annet så er ATI tools en fornøyelse å bruke. Har foreløpig enda ikke klart å aktivere Crossfire av en eller annen grunn, men det kommer vel på plass det også. Er ikke alle av oss som er like tekniske... LOL Kan også på det varmeste anbefale ASUS P5K Deluxe som så langt klokker som en drøm med Quad core... Endret 28. mai 2007 av Rob Halford Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Lurer på om det kommer noen 7.5 drivere offisielt jeg Jeg mener torsdag er jo siste dag, m.a.o de har jo bare 2 dager igjen av mai og da er det vel like dumt å vente til midten av juni og slenge ut 7.6 drivere) Lenke til kommentar
guezz Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Raptor,27/05-2007 : 02:28]Ser ut som Hardware.no bør rette opp i HD 2900 reviewet nå...+ Avivo HD, hardware-akselerasjon av video (VC-1, H.264/AVC osv). Det viser seg at R600 ikke har UVD (Universal Video Decoder (Avivo HD)) alikevel slik som mange reviewere har blitt fortalt. Ingenting er galt med det du har quoted (UVD != Avivo HD! + offisielt under Avivo HD), selv R5X0 har akselerasjon av de nevnte formatene. Du har rett i at HD 2900 XT ikke har UVD. Det hadde vært noe helt annet hvis det hadde stått full hardware-akselerasjon av HD video, noe som selvsagt er galt. Be aware, though, that HD 2900 XT itself does not feature UVD, this is specific to 2600 and 2400, so the levels of CPU utilization you see should be somewhat similar to the previous generation. http://techreport.com/onearticle.x/12552 UVD er kun på HD2400 og HD2600 serien + alle bærbar-utgaver (første fotnote) / Presenterer fakta, men fremstår sikkert som en defensiv ATI-fanboy her. Endret 29. mai 2007 av guezz Lenke til kommentar
moscito Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 bare vent til 2halvår for NVidia GeForce G90 familien, som blir 9000serien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå