Gå til innhold

Oppsett oppdatert - bra nå? Hvilken HD og Ram?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått erstatning for en bærbar på forsikringen min, men er nå ferdig med å studere og vil heller legge pengene i en stasjonær maskin. Den skal brukes til allround musikk og sånt, og så vil jeg at den skal kunne trekke i vei spill i 1280 x1024.

 

Andre krav er:

Intel CPU

2 GB ram minimum

19" LCD av god kvalitet

Bra kabinett og PSU (Stilrent og ikke no blinkende gamingopplegg - relativt voksen person :) )

Fremtidsrettet

DVD-RW

Kjapp disk og generelt stillegående maskin

 

Prisen bør ligge på ca 8-9 lapper.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en fornuftig start?

 

234709 Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

På lager

100+

 

885,00

 

885,00

 

P5B

235865 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

På lager

100+

 

1.877,00

 

1.877,00

 

BX805576600

237156 NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Antatt lager

16.05.2007

264,00

 

264,00

 

50031405

240905 Asus GeForce 8800GTS 320MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 320bit Bekreftet

19.05.2007

2.487,00

 

2.487,00

 

EN8800GTS/HTDP/320M/

239504 Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

På lager

100+

 

679,00

 

679,00

 

HD321KJ

SUM TOT: Pris eks. mva: 4.953,60 Mva: 1.238,40 Totalt: 6.192,00

Lenke til kommentar

Så bra ut det oppsettet, men kan jeg bytte ut hovedkortet med et Asus-kort, er litt Asus-person...

 

Hva med: https://prisguiden.no/product.php?product_id=58671

 

Åssen er det med ram og kompatibilitet, er det bare å ta noe og alt passer uansett merke?

 

Mulig jeg har et 3 år gammel chieftec kabinett stående hjemme, hvis jeg har bruker jeg muligens det.

 

Hvordan fungerer Nexus kabinettene til rett over 1000 med 500 watt PSU?

 

Er det stor forskjell på 320 og 640 8000 GTS?

 

Og er dette en veldig kjapp maskin eller bare helt ok?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Ok, da har jeg endret litt og modifisert i henhold til mine ønsker, hvordan ser det ut?

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47307

 

Blir egentlig litt dyrt dettan, er det mulig å få til et lignende oppsett, men billigere eller vil du/dere si dette er MYE for pengene?

8615440[/snapback]

Jeg vil si det ser veldig bra ut. Men hvis du skal kjøre alt på en 19" trenger man ikke 640mb så der kan du spare inn litt.

 

Noe jeg ser du hadde valgt først :innocent:

Endret av jlona
Lenke til kommentar

Blir egentlig litt dyrt dettan, er det mulig å få til et lignende oppsett, men billigere eller vil du/dere si dette er MYE for pengene?

8615440[/snapback]

 

 

Hei.

 

Du kan hale inn noen kroner på både hovedkort, RAM og skjermkort, evt. prosessor.

Hvis du ikke skal kjøre SLI med 2 skjermkort, kan du ta dette hovedkortet.

Kan velge et skjermkort med mindre minne på, samt en rimeligere type RAM

Prosessoren er det ikke så mye å hente på, men går du ned til en Core 2 Duo E6320 kan den jo alikevel klokkes litt opp.

 

Gjør du alle disse endringene, blir det vel rundt 1500.- spart.

Og i forhold til dine krav i spill, tror jeg det holder godt alikevel.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Blir egentlig litt dyrt dettan, er det mulig å få til et lignende oppsett, men billigere

 

Som jlona påpeker, hvis du skal bruke maskinen med en 19" LCD som har oppløsning på 1280x1024, så trenger du ikke 640MB-versjonen av 8800 GTS. Da holder det lenge med 320MB-versjonen. Tester har påvist at det bare er i meget høye oppløsninger kombinert med AntiAliasing at det ekstra minnet kommer til sin rett.

 

Bare på dette sparer du ca 600,-

 

Dersom du har behov for å spare mer, så følger du Nettulfs forslag. Dette vil gi deg en maskin med mye valuta for pengene.

 

Dersom lite støy er førsteprioritet for deg, så bør du beholde den strømforsyningen du har valgt. (Har den selv, og er kjempefornøyd.) Hvis ikke, så bør du heller velge en FortronSource 450W til under halve prisen. Fortron er et kjempesolid merke, og 450 W er mer enn mer enn nok og vel så det for det oppsettet du har her. Til og med hvis du har tenkt å overklokke prosessoren din litt.

 

Med sparetiltakene til Nettulf, og å gå litt ned på strømforsyning, så sparer du ca 2000,- kroner. OK? :)

 

Edit: Og til dere som nå kanskje sier "neeeeei! Du MÅ ha MIST-PSU, det er bare den som duuger, Fortron er bare bæsj!" så kan jeg på forhånd opplyse om at MIST 500W PSU er en modifisert FortronSource PSU med sort lakk og ny vifte i spesialoppheng. ;) Og med mindre du kjører SLI og 15 harddisker, så merker du ikke forskjell på en 450W og en 500W PSU.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Blir egentlig litt dyrt dettan, er det mulig å få til et lignende oppsett, men billigere eller vil du/dere si dette er MYE for pengene?

8615440[/snapback]

 

 

Hei.

 

Du kan hale inn noen kroner på både hovedkort, RAM og skjermkort, evt. prosessor.

Hvis du ikke skal kjøre SLI med 2 skjermkort, kan du ta dette hovedkortet.

Kan velge et skjermkort med mindre minne på, samt en rimeligere type RAM

Prosessoren er det ikke så mye å hente på, men går du ned til en Core 2 Duo E6320 kan den jo alikevel klokkes litt opp.

 

Gjør du alle disse endringene, blir det vel rundt 1500.- spart.

Og i forhold til dine krav i spill, tror jeg det holder godt alikevel.

 

Nettulf

8616101[/snapback]

 

Takker for gode tips, men tror jeg beholder OCZ, har vært fornøyd med det tidligere, men er det slik at det er lite forskjell på ram? Og 500 fra eller til på skjermkort betyr ikke all verden, bedre med overkill enn akkurat passe ;)

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Blir egentlig litt dyrt dettan, er det mulig å få til et lignende oppsett, men billigere

Dersom lite støy er førsteprioritet for deg, så bør du beholde den strømforsyningen du har valgt. (Har den selv, og er kjempefornøyd.) Hvis ikke, så bør du heller velge en FortronSource 450W til under halve prisen. Fortron er et kjempesolid merke, og 450 W er mer enn mer enn nok og vel så det for det oppsettet du har her. Til og med hvis du har tenkt å overklokke prosessoren din litt.

 

Med sparetiltakene til Nettulf, og å gå litt ned på strømforsyning, så sparer du ca 2000,- kroner. OK? :)

 

Edit: Og til dere som nå kanskje sier "neeeeei! Du MÅ ha MIST-PSU, det er bare den som duuger, Fortron er bare bæsj!" så kan jeg på forhånd opplyse om at MIST 500W PSU er en modifisert FortronSource PSU med sort lakk og ny vifte i spesialoppheng. ;) Og med mindre du kjører SLI og 15 harddisker, så merker du ikke forskjell på en 450W og en 500W PSU.

8616401[/snapback]

 

Pris er ikke no pes, men gidder ikke svi av mer enn jeg trenger dog.

 

Du linker til en Chieftec PSU, jeg har lagt en FSP til under, dog på 400 watt, men det holder kanskje?

Lenke til kommentar

OK, men hvis det er mentaliteten, at noen hundrelapper her eller hundrelapper der ikke spiller noen rolle, uansett om det blir noen merkbar forskjell eller ikke, så bør du ikke et par poster lengre opp fortvile over at det "blir litt dyrt" eller at det kom på mer enn du i utgangspunktet hadde tenkt deg.

 

Selv har jeg veldig stor respekt for at folk har et budsjett å forholde seg til. Mange av forumbrukerne har et veldig ukritisk forhold til det å bruke (andres) penger.

 

Jeg tror nesten jeg skulle dele ut premie til de som hadde merket noe forskjell ved å bytte til litt rimeligere RAM, den PSU'en jeg foreslo, og 320 MB-versjonen av det grafikkortet som ble foreslått. Kun på syntetiske tester vil det være mulig å lese av en forskjell. (For ordens skyld, strømforsyning(PSU) vil uansett ikke virke inn på ytelsen. Du risikerer bare å legge merke til at maskinen står på en aaaaanelse mer.)

Lenke til kommentar
Pris er ikke no pes, men gidder ikke svi av mer enn jeg trenger dog.

 

Du linker til en Chieftec PSU, jeg har lagt en FSP til under, dog på 400 watt, men det holder kanskje?

8616482[/snapback]

Beklager feil link. Jeg må ha trykket litt frem og tilbake, da kan man fort gjøre feil. Jada, en Fortron på 400W gjør jobben fint, likeledes en Chieftec på 450W! :thumbup: Men kanskje på tide å oppdatere den handlekurven i prisguiden som det er linket til, slik at vi diskuterer samme ting? :)

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Oppdatert med mye endringer:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47315

 

Er Geil dårlige saker sammenlignet med OCZ?

 

Og jeg må vel krype til korset og kjøpe Windows Vista, men hvilken versjon?

 

Og jeg trenger ikke SLI, men har ikke peil på hvilket brikkesett som er best/bedre/jevngodt. Vil som sagt helst ha Asus.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

MineGeil-brikker er sikkert fine de, men de kjører ikke stabilt på oppgitt spesifikasjon 4-4-4-12 timing. De kjører finfint på 5-5-5-15. Det kan forresten like mye være hovedkortet sin skyld. Uansett merker man ikke forskjell på dette, annet enn hvis man kjører SiSoft Sandra sin minnetest.

 

Dersom du ikke skal ha mer enn 2 GB RAM, så kan du jo kjøpe Vista Home basic, 32-bit. Dersom du må ha 4 GB RAM eller mer, må du kjøpe en 64-bits versjon.

Lenke til kommentar
Windows - hva er forskjellen på Basic, Premium og Ultimate bortsett fra prisen?

8616646[/snapback]

Det står mer utfyllende i et par av Vista-trådene under OS-seksjonen på forumet, men kort fortalt:

 

Alle Home Edition (unntatt Ultimate): Mangler nettverksfunksjonalitet som er nødvendig hvis maskinen skal fungere i et domene. Mao: Ikke egnet for en del bedrifter.

 

Pro og Ultimate: HAR denne "utvidede" nettverksstøtten.

 

Så forskjellen mellom de forskjellige "Home"-utgavene:

 

Home Basic - Kun windows. "Aero Glass" ikke støttet.

Home Premium - Støtter "Aero Glass" og har i tillegg funksjonene fra Windows Media Center

Ultimate Edition - Har alt det som Premium har, og i tillegg "utvidet" nettverksstøtte og en haug med språkpakker inkludert.

 

Så et par råd: Det såkalt revolusjonerende "Aero Glass" er en verdiløs jippo som jeg skrudde av etter tre dager med Vista. TV-funksjonene i Windows Media Center kan vi kysse farvel ettersom det analoge sendenettet skrues av i 2009.

 

Bottom line: Kjøp Vista Home Basic, hvis ikke maskinen skal være medlem av et domene. I så tilfelle kjøper du Vista Pro.

Lenke til kommentar

Takker, men vil det være merkbar forskjell i ytelse på rimelig ram og dyr ram? For hastigheten er jo den samme, er det bare disse ikke overklokker like bra?

 

Er oppsettet godt nå? Og mangler jeg noen deler? Finnes det bedre hovedkort til prisen?

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47315

 

Og ja, bør jeg ha et bedre lydkort? Er litt audiofil nemlig, men vet ikke hvor bra onboard lyden er...

 

Og er denne brenneren bra egentlig, jeg bare slengte på en...?

 

OG SKJERM, er ikke 22 tommer wide litt drøyt kanskje? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327274

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317038

Hvordan fungerer spill i widescreen?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...