Porty Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Jeg går VG1 elektro, og vi har et prosjekt i data- og elektronikksystemer om kabel anlegg. Oppgaven går ut på at vi skal skrive om montasje, instillinger, fordeler og ulemper med kabel anlegg(TV og internett). Noen som kan hjelpe meg her? Har vanskeligheter for å finne noe om montasje av kabel anlegg. Alså hva leverandørene gjør når de legger kabel TV-internett inn i huser eller leiligheter. Eventuelt om noen har noen linker til sider eller personer jeg kan ta kontakt med via mail som kanskje kan hjelpe meg? Takk for alle svar Endret 15. mai 2007 av Porty Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Heisann! Hvilke kabling er det du tenker på? typisk tp kabel/0,75 ledere? Lenke til kommentar
Porty Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Heisann! Hvilke kabling er det du tenker på? typisk tp kabel/0,75 ledere? 8613936[/snapback] Hehe, litt dårlig forsklart kansje Når jeg sier kabel anlegg mener jeg tv og internett. Burde kanskje ha skrevet dette i begynnelsen Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Hmm, kan prøve å skrive litt om det jeg vet. Coaxialkabel (Coax) Bygd opp slik at det er leder i midten, for så isolasjon før det kommer en kappe/skjerm, for så isolasjon igjen. Montasje kommer ann på hver kabel, her må du lese speccsene og se hvor mye de kan bøyes, tap i punkt, tap i kabel etc. En ting som du også må huske er at vist du f.eks skal ha inn tv signal så går dette på en skala mellom 60-85 desibel. (radio går rundt 55-80 tror jeg, sjekk opp i det vist du skal skrive noe om det). Da må du ha f.eks et filter vist signalet er for sterkt, eller en forsterker om signalet er for lavt. jeg kommer ikke på noe ulemper/fordeler i farten, kan skjekke opp i dette om det er ønsket. Internet/telefon så regner jeg med det er TP (Twisted pair) kabel du er ute etter. Telefon bruker 1 par (1par=2 kabler) mens internet bruker 2 par (2par=4kabler). Du får tabeller der du kan se hvordan du kobler disse. Jeg skal ikke uttale meg helt sikkert (sikkert noen som har mer peiling på dette) men jeg tror at leverandørene legger fiber inn i husene nå til dags, så har man bare en fordelingsboks som addresserer de forskjellige tingene i huset som trenger det. Disse fiber kablene legges ut til en større sentral og så videre og videre. (Med 2.6ghz hastighet kan man ha 32 000 telefonsamtaler samtidig på 1 fiberkabel) Dette var kanskje informasjon du allerde viste, men jeg vil tipse deg om kanskje å ringe til Otera. Dette firmaet driver med elektro/fiber etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå