Gå til innhold

Problemer med Radoen 9700 pro i WinXP


Odin_

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort følgende:

 

fjernet Audigy 2 kortet

fjernet bluetooth / firewire / ekstra usb kort

formatert disken

 

<...>

 

Nå fungerer faktisk pc'en i Direct 3d!!! Enn så lenge ihvertfall. Skal kjøre en 3dmark2001 test nå. Etterpå skal jeg prøve å legge inn Catalyst 3 også for å se om det fungerer, i tillegg til å prøve å sette inn Soundblastern osv igjen.

 

Har et Audigy kort jeg også, kan det virkelig påvirke skjermkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere prøvd driverne fra omega? Det er en mix av driverne til ATI, med det " beste" fra de forskjellige versjonene av drivere. Dere finner dem på:

 

Ved siden av at de drittdriverne krasjer maskinen raskere og bedre enn Catalyst 3.0 og DirectX 9, er de inkompatible med tredjepartsleverandørers kort.

Lenke til kommentar

Har nå gjort følgende

 

- formatert

- installert windows xp pro sp1 /m updates

- installert DirectX 9

- installert drivere fra Sapphiretech.com

 

Yippi! Denne gangen fikk jeg spille i hele tre minutter før jeg fikk "driver stuck in infinite loop"

 

- la inn Catalyst 2.5

 

Fremdeles "driver stuck in infinite loop"

 

 

//

// Watchdog Event Log File

//

 

LogType: Watchdog

Created: 2002-12-29 14:10:33

TimeZone: -60 - W. Europe Standard Time

WindowsVersion: XP

EventType: 0xEA - Thread Stuck in Device Driver

 

//

// The driver for the display device got stuck in an infinite loop. This

// usually indicates a problem with the device itself or with the device

// driver programming the hardware incorrectly. Please check with your

// display device vendor for any driver updates.

//

 

Svaret jeg får fra Sapphiretech bør helst være godt, ellers er det rett tilbake til Komplett med det.

Lenke til kommentar

Akk ja... nå fungerer ihvertfall PC'en "delvis OK".

Dvs spill som GTA 3, Tony Hawk 3 og andre litt eldre, ikke så teknisk avanserte spill, fungerer perfekt uten at det har låst seg ennå. Derimot henger Morrowind seg etter ca 20 sekunder gameplay, og MS RalliSport Challenge kræsjet etter en halvtimes spill, med lyden gående i 10 millisekunds looper. 3dmark2000 gikk uten problemer, mens 3dmark2001se låste seg i gametest 2 (skjermen ble riktignok svart, i motsetning til at bildet låste seg).

 

Jeg bruker Catalyst 3.0 nå, for å gå tilbake til tidligere drivere må en jo omtrent formatere disken på nytt. Alltid noe som henger igjen. Det skal ikke være lett.

Lenke til kommentar

Ser at du også har Sapphire sitt 9700 pro, hadde vært flott om du kunne ha oppgitt hvilke drivere etc. du bruker

 

Hei

 

husker ikke hva jeg hadd til å begynne med, men bruker cata.2.5 og Dx8.1... Ikke noe utabilitets problem. Prøvde Beta Dx9 og Ati dx9drivere, men var liten forskjell...

 

Skal selv formatere om noen dager, så skal jeg teste med winXP, Dx9 og Omega 2355..(dem skal være svinbra..)

Lenke til kommentar

Ser at du også har Sapphire sitt 9700 pro, hadde vært flott om du kunne ha oppgitt hvilke drivere etc. du bruker

 

<-->

 

Skal selv formatere om noen dager, så skal jeg teste med winXP, Dx9 og Omega 2355..(dem skal være svinbra..)

 

Omega driverne passer ikke med alle tredjepartsleverandørers kort.

Lenke til kommentar

Eureka! Tror jeg har funnet løsningen!

 

1. Foreta en uninstall på AGP3.0 driverne fra Hyperion 4-in-1, ved å starte Hyperion for så å velge uninstall.

2. Reboot, da vil ikke ATI driverne fungere

3. Så, last ned og legg inn VIA 4-in-1 versjon 4.38. Dette er de siste driverne UTEN AGP 8X support.

4. Reboot igjen.

5. Problemene med lock-ups skal være løst. Forhåpentligvis. Fant tipset på rage3d.com, skal poste når jeg har fått testet mer. Virker som det er den ekstremt dårlige 8x AGP støtten til VIA400 chipsettet som er årsaken.

Lenke til kommentar
Eureka! Tror jeg har funnet løsningen!

 

1. Foreta en uninstall på AGP3.0 driverne fra Hyperion 4-in-1, ved å starte Hyperion for så å velge uninstall.

2. Reboot, da vil ikke ATI driverne fungere

3. Så, last ned og legg inn VIA 4-in-1 versjon 4.38. Dette er de siste driverne UTEN AGP 8X support.

4. Reboot igjen.

5. Problemene med lock-ups skal være løst. Forhåpentligvis. Fant tipset på rage3d.com, skal poste når jeg har fått testet mer. Virker som det er den ekstremt dårlige 8x AGP støtten til VIA400 chipsettet som er årsaken.

 

Får man fullt utbytte av kortet ved å velge din løsning, da? Visste ikke at mitt Asus A7V8X med Via KT400 apollon støttet agp8x dårlig.. hmm.

Lenke til kommentar

Omega driverne passer ikke med alle tredjepartsleverandørers kort.

 

Jojo... kan hende d, MEN

Nå er Omega drivere bare en modifisering av Cat 2.5 og 3.0, som jeg selv har test på mitt kort... Så jeg ser ikke noe problem, kunn for at disse drivere et modifisert for bedre bildekvalitet og stabilitet...

Men jeg skal nå teste uansett :D

Lenke til kommentar

Ikke at jeg skal klage (nei, jeg er ikke skadefro, heller redd for at det hele plutselig skal klikke), men fikk litt lyst til å skrive litt om mine opplevelser med non-pro kortet.

 

Har nå fått i gang et Sapphire 9700-kort med 6.13 drivere på en Dell med Intel 850E hovedkort. Lastet ned noen nyere drivere fra sapphiretech, men det vises ikke på System at driverne er oppdatert. Kortet står også oppført to ganger (ene med "-SEC" i tillegg i navnet), noe det har gjort hele tiden.

I Morrowind gikk frameraten bare opp ca. 5 i de hardeste byene og 10-20 i villmarka. Dette er da ikke noe særlig da det gamle kortet var et geforce2 mx 400 (uten vifte til og med! lol), og spesielt fordi det betyr framerates mellom 7 og 19 i byene. Men, frameraten forble uforandret når jeg satte opp view distance og realtime shadows samt satte på pixelshading. UT 2003 hakket (hæ! liksom) ved et par anledninger når jeg spilte det i dag (jeg spilte noe musikk i bakgrunnen, så kan ha noe å gjøre med cpu/ram også). Medieval: Total War fungerer fint. Og Operation Flashpoint nekter å starte. Hehe. Må le litt nå av meg selv og pcen minb.

Lenke til kommentar

Ingen: det at kortet står oppført to ganger er ikke unormalt, det er visstnok slik det skal være.

 

Når det gjelder den nye PC'en min og ytelse, så må jeg si at jeg er litt skuffa. Får som sagt 3dmark2001 score på ca 12800, og Codecreatures Pro 1.0 score på 33fps. Noen synes sikkert dette er bra resultater, men når en tenker på at jeg fikk 11000 3d marks med XP2400+, 512mb ram og Ti4200 64mb helt uten overklokking, så er det ikke så imponerende når en XP2700+, 1.5gb ram og 9700 pro bare presterer rundt 15% bedre resultater. I tester jeg har lest klarer kortet (med 2.8ghz p4) ca 15000 3dmarks med konfigurasjonen jeg kjører.

 

Ikke det at jeg bryr meg stort om benchmark-tall, men såpass dårlige tall gjør jo merkbare utslag også i krevende spill og applikasjoner. Litt kjedelig å ha kjøpt et svinedyrt skjermkort når et Ti4600 kort kunne ha prestert bedre ytelse.

 

VIA400's UBRUKELIGE AGP8x støtte, som gjør at jeg må kjøre med eldgamle VIA 4-in-1 4xAGP drivere, kan umulig være hele årsaken. Vet noen hva som eventuelt kan gjøres for å øke ytelsen (betraktelig) uten overklokking? Har prøvd med fastwrite av og på i biosen, det gjør 0 utslag.

Lenke til kommentar

Saphire Radeon 9700 Atlantis Pro 128 MB (julekalender tilbudet til hardware.no) gikk rett inn i min maskin uten et problem. Har bare instalert det som var på CDene. Holder på å laste ned nye drivere nå fra Saphire..men kommer ikke til å legge inn DirectX 9 enda.

 

I 3Dmark2001 SE fikk jeg 12 525 poeng..som jeg er ganske happy med!!

 

Etter å ha instalert nyeste drivere fra Saphire fikk jeg: 12 669 poeng.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...