Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dersom en skal gjennomføre reverse engineering hva er det da som skjer?

Er det slik at en får overblikk over det som foregår i cpu registrene og ut fra dette kan finne ut hvordan programmet fungerer?

Trenger ingen veldig detaljert beskrivelse, vil berre vite hvordan det fungerer i korte trekk. I tilfelle det kommer på eksamen...

Endret av Zolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke slette tråden.

Hvis du har funnet svar på spørsmålet ditt, kan du ikke forklare kort hvordan dette gjøres.

Ørjan...

8713987[/snapback]

Kan sikkert det, men finner ikke sletteknappen :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Så får jeg svare, da. Du går hit: http://www.ollydbg.de/ og laster ned ollydbg. Så kjører du programmet i olly. Da kan du se akkurat hva programmet gjør, hva som er i registrene til enhver tid og masse annet snacks.

Eller for den slags skyld IDA Pro.

IDA Pro og hiew er programmer som trengs når man skal ha sexytime med PC-en :tease:

Litt forskjellige bruksområder, ergo trenger man både IDA og Olly :love:
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kort fortalt fra windows perspektiv...

Reverse engineering (software) er kunsten å analysere kompilert kode og kunne rekonstruere/modifisere funksjonalitet. For det meste benyttes dette til fire hovedområder:

* Anti-malware

* Datasikkerhet / hacking

* Cracking

* Industrispionasje

For å kunne utføre reverse engineering må man kunne assembly for den prosessorserien, og det operativsystemet applikasjonen kjører på. Dette er ekstremt krevende å lære da programmeringsfromen er veldig abstrakt for oss mennesker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering

For å analysere kjørende kode benytter man en debugger. Compuwares SoftICE (Driverstudio) er regnet som den beste kernel level debuggeren på markedet, men produktet har nå blitt avviklet. Dersom man ønsker å benytte dette produktet, er det ikke støttet i Vista, så da må man i så fall kjøre det på Windows XP.

Olly' er en debugger som fungerer til det meste, men egner seg dårlig til spill og drivere da det ikke er en kernel level debugger, og den dermed ikke kan debugge ting som kjører lavere enn user-mode / ring 3.

For å analysere kode som ikke kjører, benytter man en disassembler. Det beste verktøyet man har til rådighet her er uten tvil Interactive Disassembler (IDA) Pro.

IDA Pro

Disse verktøyene benyttes flittig av alle som jobber profesjonellt med reverse engineering (Anti-malware / sikkerhets analytikere / etterretning osv.).

Mer informasjon...

Art of Assembly

Iczelion's Win32 Assembly Homepage

Reverse engineering team

Fravia

crackmes.de

Redigert grunnet brutt link... FHCF er visst ikke på nett lenger.

Endret av nuxofa
Lenke til kommentar
Compuwares SoftICE (Driverstudio) er regnet som den beste kernel level debuggeren på markedet, men produktet har nå blitt avviklet. Dersom man ønsker å benytte dette produktet, er det ikke støttet i Vista, så da må man i så fall kjøre det på Windows XP.
Tja. Spør du meg har den begynt å falle av. Ville selv heller ha begynt å lære meg ring0-debugging med WinDbg eller Syser.. Rasta har jeg ikke testet selv, men jeg siden jeg ikke har hørt noe særlig om den regner jeg med at den ikke kommer på nivå med de andre ring0-debuggerne.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...