Gå til innhold

Kjøp av GPS (TomTom GO 910 vs Garmin Nüvi 660)!

Senshi

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Sommeren nærmer seg, og jeg planlegger en liten roadtrip nedover Europa.

Har funnet ut at GPS er et MUST, da damen ikke orker å lese kart.

Men sliter litt med å finne ut hvilken jeg skal kjøpe. Er jeg safe hvis jeg kjøper TomTom GO 910 Europa eller Garmin Nüvi 660 Europa?

Hører noen har problemer med at TomTom 910 henger seg av og til?

Noen som kan hjelpe meg med å ta en avgjørelse? Evt komme med andre alternativer? Ønsker å bruke max 4000 kr.

Viktigste er at GPS'en har stor skjerm, gode kart og mulighet for fotoboks varsling. Gjerne mulighet for å planlegge ruten på PC og laste over waypoints til GPS'en...

Mvh Senshi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv kjøpt Garmin Nüvi 660, har ikke prøvd den ut så mye enda men er fornøyd så langt. Grunnen for eg kjøpte nuvi 660 foran tomtom er størrelsen.

Men du får et bra produkt uansett hvilken av de to du velger.

Nuvi 660 har 4.3" skjerm. Tror tomtom 910 har 3.5"

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Skal du bruke den på tur i byen,altså som håndholdt er Garmin klart bedre da den har ca 8 timer batterikapasitet menst TOM TOM har ca 2 timer,det blir det ikke lange byturen av  :)

8820689[/snapback]

Tja. Dette stemmer vel ikke helt? Garmin oppgir batterikapasiteten til opptil 7 timer, mens Tomtom oppgir 4 timer. Nå har jeg ikke testet noen av de aktuelle kandidatene her, så hva den faktiske batterikapasiteten er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kan virke som om svært mange har problemer med GO 910. I alle fall om du leser på tomtom forumet. Så kan man vel heller ikke bruke fingeren på skjermen for å trekke/skyve seg rundt på kartet(?), noe du kan med Nuvi.

Ellers har jo begge fått svært gode resultater i tester.

Lenke til kommentar
Tja. Dette stemmer vel ikke helt? Garmin oppgir batterikapasiteten til opptil 7 timer, mens Tomtom oppgir 4 timer. Nå har jeg ikke testet noen av de aktuelle kandidatene her, så hva den faktiske batterikapasiteten er vet jeg ikke.

De minste fra garmin (200 serien) har vel rundt 5 timer så har noen 7 timer og andre 8 timer, de fleste TomTom gpser har 2 til 3 timer noe som fremkommer bla i tester og hos forhandlere, en kompis har kjøpt denne som jeg viser til nedenfor og den varer ca 2-2,5 timer ved bruk på batteriet og det er for meg for lite fordi jeg ønsker å bruke den som håndholdt når jeg er på ferie i fremmede byer, hadde den hatt større batterikapasitet hadde jeg nok vurdert den .

TomTom ONE XL, Europe

Levetid (inntil) 2 time®

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335490

(se under utvidet info)

Legger til en test som viser at et av minusene er nettop batterikapasitet.

http://www.yournav.com/content/review/326/...fast+#8230.html

Lenke til kommentar

Her var det snakk om 2 navngitte modeller og ikke generelt for Garmin eller TomTom. Modellen du refererer til er ikke en av dem det blir spurt om i topic. Har selv erfaring med TomTom og Garmin og på generelt grunnlag ville jeg anbefalt TomTom. Men har som sagt ikke testet disse 2 modellene, så jeg kan ikke gi noen klar anbefaling.

Lenke til kommentar
Her var det snakk om 2 navngitte modeller og ikke generelt for Garmin eller TomTom. Modellen du refererer til er ikke en av dem det blir spurt om i topic. Har selv erfaring med TomTom og Garmin og på generelt grunnlag ville jeg anbefalt TomTom. Men har som sagt ikke testet disse 2 modellene, så jeg kan ikke gi noen klar anbefaling.

Vel vel om det skal flisespikkes så greit,alle vet at den største svakheten til TomTom er batterikapasiteten,noe jeg har fått bekreftet fra kjenninger som har TomTom og det er eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte den fordi jeg skal bruke den også som håndholdt når jeg er på ferie .

Nevte sak fra TomTom er oppgitt i linken med inntil 4 timer menst Garmin sin har 7 timer,det er uansett nesten en dobling av kapasiteten noe som er svært viktig når du er utenfor rekkevidden til ladern .

Som sagt så er TomTom utmerkede gpser,men det må ikke bli slik at en ikke er villige til å se de enkeltes produkters svakheter og batterikapasiteten har vært en svakhet hos TomTom,skal en derimot ikke bruke denne som håndholdt så spiller det liten rolle,men jeg synest det er viktig å innformere om slikt så får den enkelte vurder om dette har betydning for han/henne :thumbup:

Lenke til kommentar
Leste i en test at TT 910 fikk annmerkning for "gammel teknologi" hvor lenge har denne eksistert, er den på tur ut ?

Det var nevnt et annet sted at den kunn hadde engelsk tale,ikke norsk  :hmm:

8829243[/snapback]

TomTom 910 har norsk stemme som forklarer navigeringen. Gps'en har også innebygget såkalte "datastemmer", disse kan lese opp sms'er du mottar, veinavn o.l. som ikke er lest inn av en person på forhånd. Datastemmen er kun tilgjengelig på engelsk (og fransk, tysk m.m om jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar
Kan virke som om svært mange har problemer med GO 910. I alle fall om du leser på tomtom forumet. Så kan man vel heller ikke bruke fingeren på skjermen for å trekke/skyve seg rundt på kartet(?), noe du kan med Nuvi.

Ellers har jo begge fått svært gode resultater i tester.

8824478[/snapback]

Hvor har du lest dette?

Er jo nettopp dette som er så greit med 910, at man kan bruke fingeren til alt av handlinger på gps-en.

Kjøpte meg selv TT 910 samtidig som jeg kjøpte meg bil, og er stort sett veldig fornøyd med den.

Positive ting:

- Harddisk er helt genialt på en gps for mitt vedkommende. 98% av all musikk som spilles i bilen er via denne (som naturligvis er koblet videre til stereoen).

- Kjapp omberegning av rute.

- Mulighet for varsling av fotoboks.

- Presis navigering.

- Fjernkontroll fungerer ypperlig.

- Behagelige stemmer, samt mulighet til å laste ned nye.

- Tonnevis av POI.

- Handsfree via bluetooth, mulighet til å lese/skrive meldinger, aksessering av telefonbok.

- Grei og forståelig programvare

- Mulighet til å legge inn mediasenter som gir mulighet for videoavspilling.

Negative punkt:

- Stor

- Kabler ser aldri pent ut på et dashbord (strøm, mikrofon og audio).

- Litt for dårlig batteri.

- Henger seg av og til, men dette har kun skjedd et par ganger ved dataoverføring fra pc til gps.

- Savner en enda bedre avspiller av musikk.

Lenke til kommentar
910 er "gammel" i forhold til 660 og 660 har flere muligheter, bedre ytseende (bla tynnere) betydelig bedre batterikapasitet .
TomTom kommer snart med GO520 og GO720 med mange spennende funksjoner, smekrere design og bedre batterikapasitet:

http://www.tomtom.com/news/category.php?ID...=368&Language=1

http://www.gpsviews.info/2007/06/05/tomtom...-with-mapshare/

8855797[/snapback]

Ja disse kan bli av intresse,da de får bedre batterikapasitet,ikke er så klumpete som 910 og har mp3 og handsfree,det er det jo kunn 910 som har av TT sine i dag.

Alt dette finner en allerede på 660 nuvi.

Så med andre ord kommer TT her med en gps som kan konkurere direkte med 660 serien,ser også at den trolig vil ligge på ca samme pris :)

Lenke til kommentar

Har ikke lest så mye om 660 Nuvi men ser at i allefall GO720 har innebygd FM-sender for trådløs kobling mot bilradio: The built-in FM Transmitter enables navigation instructions and music to be heard through the car stereo

Men nå er vi vel en del off-topic i forhold til innledende tråd. Uansett så rekker vel ikke GO720 til Norge før ferien og ville nok valg Nuvi 660 på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar

Har ikke lest så mye om 660 Nuvi men ser at i allefall GO720 har innebygd FM-sender for trådløs kobling mot bilradio: The built-in FM Transmitter enables navigation instructions and music to be heard through the car stereo

Men nå er vi vel en del off-topic i forhold til innledende tråd. Uansett så rekker vel ikke GO720 til Norge før ferien og ville nok valg Nuvi 660 på nåværende tidspunkt.

8860751[/snapback]

Vet ikke om det er trådløst, på 660 er det iallefall en kabel en hobler mellom enhetene.

Lenke til kommentar

8860751[/snapback]

Vet ikke om det er trådløst, på 660 er det iallefall en kabel en hobler mellom enhetene.

8861167[/snapback]

Det er trådløst, om ikke eg husker feil så bruker 660 den antennen som er på bilens fm radio. På min er det en liten sender som eg monterer i vinduet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...