Agrippa Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg vurderer å starte et enkeltmannsforetak og i den forbindelse vil jeg måtte anskaffe en del datautstyr. Vil jeg, ved å melde foretaket inn i Foretaksregisteret og skaffe en firmaattest, kunne opprette en konto hos en distributør og kjøpe inn utstyret ex. MVA? Det dreier seg ikke om store summer, men om man kunne spare noen slanter.... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Ja, men firmaet vil også bli søkt kredittgodkjenning på av distributør. Du vil spare en del ved å slippe moms-avgiften. Da denne ligger på 25%. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Vil ikke kredittgodkjenning kun være aktuelt om jeg også søker om kontokreditt? I motsatt tilfelle er såvidt jeg skjønner vanlig salg per oppkrav det som gjelder. Da det kun dreier seg om et begrenset engangskjøp er søknad om kontokreditt selvsagt lite aktuelt for min del. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Vil ikke kredittgodkjenning kun være aktuelt om jeg også søker om kontokreditt? I motsatt tilfelle er såvidt jeg skjønner vanlig salg per oppkrav det som gjelder. Da det kun dreier seg om et begrenset engangskjøp er søknad om kontokreditt selvsagt lite aktuelt for min del. 8608117[/snapback] De fleste blir søkt kredittgodkjenning på for tiden. Jeg skulle kjøpe et produkt av bedriften jeg jobber for, og måtte bli kredittgodkjent først. Du får nesten høre med distributør hvordan reglene deres er på dette. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Roger, vi får se hur det går - skulle uansett ikke være et problem. Takker og bukker for info Mr. DemoniZer! Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Roger, vi får se hur det går - skulle uansett ikke være et problem. Takker og bukker for info Mr. DemoniZer! 8608195[/snapback] Ludvig er navnet. Bare hyggelig, håper det ordner seg for deg. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Et spørsmål til.... Kan du gi en estimering av hvor lang tid det vil ta fra registreringsskjemaet sendes (på nettet) til jeg kan ha en firmaattest i hånden? Kun ballpark selvsagt, jeg skal ikke saksøke deg om du ikke treffer på timen. :-) Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 http://www.spor-oss.no/kap2/spm224.html Kan alltids sende en mail til [email protected] Opplysningene du sender inn elektronisk overføres direkte til vårt saksbehandlingssystem. Der blir de kontrollert av en saksbehandler. Elektronisk registrering vil gi raskere saksbehandling og muligheten for feilregistreringer blir mindre. Ved elektronisk registrering er det lagt inn sjekk mot lovverket. Det vil føre til at færre registreringer må returneres til innsenderen på grunn av feil og mangler. I infotekstene til hvert felt har vi lagt inn en forklaring og lenke til lovverk. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Glimrende! Takker igjen Ludvig, much appreciated! Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er vel egentlig bare å vite hvor man skal lete. Gleden er på min side Mr.Agrippa. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Det er vel ikke akkurat slik det skjer.. 1. For å få mva-fradrag må man registrere seg i mva-registeret, og får å bli registrert der må man ha omsetning over kr 50 000,- per år. Denne omsetningen må dokumenteres med kopi av bilag. 2. Man får ikke kjøpe utstyr eks mva fra leverandør fordi om man har firmaattest. Du mottar en vanlig faktura inkl. mva fra leverandøren, men denne momsen kan trekkes fra i regnskapet OM du er mva-pliktig og mva-registrert. Dette skjer via omsetningsoppgaver som sendes ditt lokale fylkesskattekontor. 3. En registrering tar fort opptil 3 uker. Skal du registrere deg i mva-registeret i tillegg skjer det ingenting før du sender kopi av inngående og utgående bilag som overstiger kr 50 000,- Kort sagt: svaret på det du spør om er nei. Endret 14. mai 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) 3. En registrering tar fort opptil 3 uker. Skal du registrere deg i mva-registeret i tillegg skjer det ingenting før du sender kopi av inngående og utgående bilag som overstiger kr 50 000,- Kort sagt: svaret på det du spør om er nei. 8610139[/snapback] Bare utgående bilag, ettersom det er omsetningen som må overstige 50.000, ikke innkjøpene.. Men ellers har du 100% rett. Endret 14. mai 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Bare utgående bilag, ettersom det er omsetningen som må overstige 50.000, ikke innkjøpene.. Men ellers har du 100% rett. 8612655[/snapback] Har 100% rett uansett jeg - brreg krever faktisk at du vedlegger kopi av inngående fakturaer også. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Nei, Inge Rognmo har rett. Hilsen Dovrebanen, som har MVA etter organisasjonsnummeret. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Nåvel, tanken var god i alle fall. Takker for videre info, selv om den gikk i en annen retning enn jeg håpte på. :-) Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Nei, Inge Rognmo har rett. Hilsen Dovrebanen, som har MVA etter organisasjonsnummeret. 8613857[/snapback] Da har dere hatt flaks ved registreringen. Jeg registrerer ca to selskaper per måned, og de kommer ofte i retur om vi ikke legger ved inngående faktura. Hilsen Sol79 som jobber på et av Norges største regnskapskontorer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå