Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er dette dithering?

Anbefalte innlegg

Hei, har en NEC 1770NX LCD, begynner vel å bli et par år gammel nå, og i det siste har jeg hatt et problem som jeg tror er dithering. Søkte litt rundt på nettet og fant ut følgende om emnet http://en.wikipedia.org/wiki/Dithering.

Skjermbildet mitt varierer mellom Figure 2 og 6 i bunnen av artikkelen. Av og til blir bildet bra i noen timer, så forverres skjermbildet igjen.

Er det selve skjermen som holder på å gå fyken, eller er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

I tillegg har jeg de siste par ukene opplevd at hele skjermbildet forvrenges og spretter opp og ned slik at jeg ikke ser annet enn et "blur", både i windows og ved oppstart. Kan vanligvis fikses ved å slå skjermen av og på.

Er redd for at jeg må kjøpe meg ny skjerm :mad:

Endret av agin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dithering" er jo ikke en FEIL, men snarere en EFFEKT som skapes av software for å gi inntrykk av at et bilde har flere farger enn det egentlig har - på samme måte som man benytter rastering i trykksaker.

Hvis skjermen din har et problem som ligner på effekten av dithering, hadde det vært fin om du kunne legge ut noen bilder av "fenomenet".

Sikker på at du ikke har et driverproblem? Eller at du har forsøkt å overklokke skjermkortet?

Lenke til kommentar

Prøvde å ta noen skjermbilder, men de ser normale ut, med problemet, så er vel skjermen som holder på å gå fyken tenker jeg. Har de nyeste driverne, så tror ikke det er det som er årsaken.

Får vel prøve meg på reklamasjonsrett da vettu, bestilte skjermen gjennom Komplett, så jeg får snoke rundt litt å se hva jeg kan få til :)

Edit: http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...pic=reklamasjon

Meh, står det er 2 års reklamasjon her. Jaja, får vel investere i en ny skjerm, på tide å oppgradere 17 tommeren uansett tror jeg, så får benytte sjansen.

Nå må jeg bare finne ut om jeg skal ta 19", widescreen eller større, men det hører vel til på et annet forum :whistle:

Endret av agin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Før du gjør noe med skjermen - prøv med en annen skjerm.

Det kan være skjermkort/forbindelse eller kabler.

Er det den analoge inngangen du bruker på skjermen?

Lenke til kommentar

Bruker den digitale inngangen ja.

Men, i dag var skjermen helt ubrukelig, flimret så kraftig at jeg knapt så start-knappen. Og jeg har sikkert kunnet sendt den inn for reklamasjonen, men jeg er avhengig av den skjermen og har ingen andre jeg har kunnet brukt mens jeg ventet på at den nye kom.

Så nå er jeg eier av en splitter ny 19" Samsung, fikk en rimelig til 2,5k hos Datakjeden i dag. Fyren der nede mente det var skjermen min som var ødelagt, i og med at jeg hadde problemene til og med etter at jeg har slått av maskina, og den flimret fortsatt.

Ingen problemer med den nye skjermen så langt, så regner med det var et riktig valg.

Takker for all input :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...