Windoge Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg ender meg endelig slutten av min læretid i forsvaret. Fagprøven skal etter planen avlegges om noen få uker, og med bestått fagprøve burde det ikke være noe stort problem å ordne seg en fast heltidsstilling i etterkant. Jeg har heller ingen planer om videre skolegang, da det er gode muligheter for videre utdanning i jobb. Men nå til saken er at jeg da ønsker å etablere meg. Jeg har derfor vurdert å ta opp lån til leilighet (og kanskje bil i neste omgang). Jeg vil heller bruke pengene på å betale ned på lån istedet for leie. De pengene ser jeg aldri igjen. Har ca 40000,- i studielån fra VGS. Har noen peiling på hvordan man burde gå frem? Hvilke krav stilles det til lønn osv? Har ingen betalingsanmerkninger. Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det pleier å være en tommelfingerregel at du kan låne omkring 2,5 ganger din egen brutto årsinntekt. Ta kontakt med banken din og spør deg frem. De hjelper deg nok mer enn gjerne. Lykke til Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Ja, det stilles krav til din evne til å nedbetale dette. Tommelfingerregelen om 2,5 ganger inntekt er nok av de fleste banker lagt død. Ettersom at du er kunde i DNBNOR ville jeg bedt om et møte med rådgiveren din, men ettersom at du ikke har fått jobb enda, blir det nok verre. Snakk med rådgiver nå, skaff jobb, skaff lån. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Det er selvfølgelig snakk om lån etter at jeg har fått jobb. Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Tommelfingerregelen om 2,5 ganger inntekt er nok av de fleste banker lagt død. 8607980[/snapback] Dette var jeg desverre ikke klar over men det finnes da slike lånekalkulatorer rundt omkring på nett hvor det er mulig å regne ut hva et lån vil koste pr avdrag spredt over så så mange år. Du kan jo prøve en av disse for å få en pekepinn på hvor mange millioner du skal be om. Men som nevnt er rådgiver i din bank best til å gi deg råd om din situasjon. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Hvor skal du bo Thomas? Rentekostnaden for et lån på 1,3-1,5 mill er 5-6 tusen. Det holder for en 3-roms i distriktene og et toalett på Frogner. Edit: Dette var jeg desverre ikke klar over tongue.gif Det gjør jo absolutt ikke noe.... Endret 14. mai 2007 av gorber Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Hvor skal du bo Thomas? Rentekostnaden for et lån på 1,3-1,5 mill er 5-6 tusen. Det holder for en 3-roms i distriktene og et toalett på Frogner. Edit: Dette var jeg desverre ikke klar over tongue.gif Det gjør jo absolutt ikke noe.... 8612353[/snapback] Her snakker vi om Tromsø. Sikkert ikke det billigste stedet på jord, men tror det skal være billigere enn Frogner. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hehe.. er nok ikke Frogner, men Tromsø har jevnt over høye boligpriser. Helt sentralt er det like priser, med opp mot 2 mill for en sentral 2 roms. Men velger du å bo litt usentralt, for eksempel i Vestregate 72 er det en 3roms til 1,5 mill. Før skatt og avgifter(kommunale) med en rente på 6,10(som er 10 års fastrente) er kostnaden 9000 over 30 år og 7400 med 5 års avdragsfrihet. Husk at her får du "tilbake" 28% av rentekostnaden på skatteseddelen din. Jeg nevner avdragsfrihet fordi det kan være fornuftig med rette perspektivet. Har du en lengre tidshorisont, og forventninger om god lønnsvekst er ikke det noe problem. På denne måten kan du hoppe rett opp på en 3-roms istedet for å starte med en 2roms. Husk på, det koster å bytte bolig, og hvis du blir nødt til å gjøre det allerede om 2 år på grunn av dame eller lignende, er det like greit å hoppe inn i en større leilighet med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå