Gå til innhold

Kjøpsloven, krav om bruksanvisning..på norsk...

LiTe

Anbefalte innlegg

Noen her som kjenner kjøpsloven godt?

jeg kjenner til di viktigste pungtene begge veier. så fikk jeg plutselig høre snakk om at det er kommet et punkt som sier at det ikke er låv å selge et produkt uten norsk bruksanvisning(eller at det har vært).

jeg regner med at dette er bare vas, gpp eller hva man nå skal kalle dette,i hvertfall sammens med elektroniske produkter.

men tross min tvil, har jeg sett kjapt gjennom lovdata sine arkiv, uten å kunne finne noe..

jeg tenker slik, at hvis man ikke skulle kunne selge datakomponenter uten norsk bruksanvisning, ville vi ha hunget ca 6mnd bak andre land..

kan noen som kjenner til dette forklare meg hvordan det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei , jeg kan egentli ikke jøre merr enn å bekrefte at det er en lov om dette med norsk mauell av produkter. Men hvordan den virker vet jeg ikke.

Jeg er sikker på at allt jeg kjøper er 100% engelsk , men jeg har klart meg så langt , så jeg har ikke benyttet meg av dette liksom.

Blir det en gang et stort problem , så oppsøker jeg nok en butikk og konfronterer di med dette...

Lenke til kommentar

jeg mener å huske at det står at det skal følge med en forståelig bruksanvisning.... er ikke helt sikker, jeg skal sjekke det ut

jo da, på forbrukerrådets nettsider (http://www.forbrukerradet.no) står det blant annet følgende:

Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette. Du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet som selgeren har opplyst ved kjøpet, gjennom annonser, på plakater, på emballasjen o.l.

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen:

* har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting

* har samme egenskaper som en prøve eller modell du har sett på

* har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring

* oppfyller offentlige sikkerhetskrav

* er pakket forsvarlig

* er fri for heftelser

* følges av en forståelig bruksanvisning

hva man skal tolke forståelig som kan jo diskuteres, for enkelte vil jo det bli nettop norsk, om det juridisk er sånn kan jeg ikke svare på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...