Daion Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg har en Opel Kadett 1,6 1988-modell som starter tregt. Dette er uavhengig av om det er varmt eller kaldt i været(i mer eller mindre grad). Bilen starter ganske greit, men så dør den ut etter kort tid. Dette må jeg gjenta 5-6 ganger før den endelig klarer å gå på tomgang av seg selv. Før jeg i det hele tatt kan tenke på å tråkke på gassen, må jeg vente til jeg hører at turtallet øker til et visst nivå. Når jeg deretter setter den i gir og begynner å kjøre, så stopper den igjen. Dette resulterer i at jeg må ruse moter som bare f... for i det hele tatt å komme meg avgårde. Når jeg har fått kjørt en stund blir det greit, og motoren går som den skal. Når motoren først har blitt varm, starter den lettere. Lar jeg den stå i et par timer, etter at den har blitt varm, er det samme kjøret igjen... Til tross for at startproblemene ikke synes å ha noen sammenheng med utetemperatur, starter den greit hvis jeg bruker motorvarmer. Andre symptomer som kan være relatert til årsaken: Høyt oljeforbruk, men ingen kritisk lekasje. Jevnlige "rykk" når jeg kjører i normal hastighet(ikke ofte, og nesten umerkelig) Det er treghet i gassvaieren, noe som særlig merkes ved giring etter høy aksellerasjon. Turtallet fortsetter å øke selv om jeg har sluppet kløtsjen. Men "bare" 1-2 sekunder(Noen råd for å få bukt med dette problemet hadde også vært fint, hehe). Er det noen som har peiling på hva som kan være årsaken til startproblemene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Er dette 75 eller 82 hk motoren? Lenke til kommentar
Daion Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Har du forgasser? 8608616[/snapback] Det er forgasser, ja. Lenke til kommentar
Daion Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Er dette 75 eller 82 hk motoren? 8608735[/snapback] Det står ingenting om antall kW i vognkortet Det er en 1,6S LS, hvis det kan hjelpe deg. Ringer jeg et høggeri eller noen som selger bildeler, så får jeg nok svar på dette. Skal ringe ved åpningstider i morgen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Du har sansyneligvis problemer med chocken, regner med det er en Pierburg-forgasser med automat-chocke. Hadde det vært noe annet, så hadde du merket det når bilen var varm også. Sjekk om chock-spjeldet står HELT åpent eller HELT igjen ved kaldstart (det skal stå litt på gløtt). Dette vil være avgjørende for hvor feilen eventuelt kan være. P.s: Prøv å rengjør og smør opp fjæringene på staget som går fra chocke-huset til chock-spjeldet. Det bruker å være mye problemer med treghet akkurat der på disse forgasserne. Endret 14. mai 2007 av LiamH Lenke til kommentar
Daion Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Er dette 75 eller 82 hk motoren? 8608735[/snapback] Det viser seg å være 82 HK. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Siden det er en 1.6S stemmer det. 1.6S hadde 90 hk frem til og med 1986, og ny motor med 82 hk frem til den kom som 1.6i med kat og TBi i -89. Gode gamle 1.6S med 90 hk gikk nesten uten endringer fra 1978, da den kom i den første forhjulsdrevne Kadetten, og den tok over for den gamle 1.6 OHV da Ascona-C kom som -82-modell. Jeg har dessverre ikke noe særlig å bidra med på din motor, du har den eneste jeg ikke har hatt selv.... Lenke til kommentar
Longtime Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg har en Opel Kadett 1,6 1988-modell som starter tregt. Dette er uavhengig av om det er varmt eller kaldt i været(i mer eller mindre grad). Bilen starter ganske greit, men så dør den ut etter kort tid. Dette må jeg gjenta 5-6 ganger før den endelig klarer å gå på tomgang av seg selv. Før jeg i det hele tatt kan tenke på å tråkke på gassen, må jeg vente til jeg hører at turtallet øker til et visst nivå. Når jeg deretter setter den i gir og begynner å kjøre, så stopper den igjen. Dette resulterer i at jeg må ruse moter som bare f... for i det hele tatt å komme meg avgårde. Når jeg har fått kjørt en stund blir det greit, og motoren går som den skal. Når motoren først har blitt varm, starter den lettere. Lar jeg den stå i et par timer, etter at den har blitt varm, er det samme kjøret igjen... Til tross for at startproblemene ikke synes å ha noen sammenheng med utetemperatur, starter den greit hvis jeg bruker motorvarmer. Andre symptomer som kan være relatert til årsaken: Høyt oljeforbruk, men ingen kritisk lekasje. Jevnlige "rykk" når jeg kjører i normal hastighet(ikke ofte, og nesten umerkelig) Det er treghet i gassvaieren, noe som særlig merkes ved giring etter høy aksellerasjon. Turtallet fortsetter å øke selv om jeg har sluppet kløtsjen. Men "bare" 1-2 sekunder(Noen råd for å få bukt med dette problemet hadde også vært fint, hehe). Er det noen som har peiling på hva som kan være årsaken til startproblemene? 8606700[/snapback] Lenke til kommentar
Longtime Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det er nok den elektriske delen på choken som er feilen, feilsøking: se om spjeldet er lukket ved kald motor, gjør det ikke det er det 95 % sikkert feil på opel-del 831394, som du finner på www.opel-deler.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå