Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vegg skraping verktøy:D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har fått jabb av han far å i skrape en hel hus vegg. Han tokk og høytrykk spyla det feil vei for et spar år siden og det har bitt stygt på malingen.

Vi skal skrape ned hele veggen får så og male den opp igjen.

Jeg startet litt på det idag men det var jo nesten umulig:O tokk et bol på ca 20min.

Jeg har en liten nett skrape fra jordan til jobben. Har hørt noe om sånn sak som blåser varrm luft som pokker og da "svir" malingen seg av. Noen tips?

 

Jeg får 5000 så kan da kaste ut litt penger i prosjektet.

 

veggskraping eller vegg skraping?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du å skrape av all malingen da?

 

Hvis du bruker høytrykkspyler på litt avstand samtidig som du har den litt på skrå, da får du vel blåst av det det som sitter løst også går du over med en skrape etterpå.

 

Men å bruke 20 minutter på et bol blir dårlig timespris vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Hva er et bol? :blush:

 

I fjor sommer malte jeg grunnmuren på sør- og østsiden av min fars hus, og jeg brukte bare høytrykkspyler på måten Haandtverkern beskriver for så å bruke en skrape de få stedene det var mer løst igjen. Men alle materialer tåler nok ikke like mye spyling som mur gjør. Hva med å kjøpe en mye bredere skrape som kan festes på kosteskaft? Om du samtidig kjøper beskyttelsesbriller og enkel pustefilter vil du nok kunne skrape ganske voldelig opp og ned med et slikt verktøy.

Lenke til kommentar
Hva er et bol?  :blush:

 

I fjor sommer malte jeg grunnmuren på sør- og østsiden av min fars hus, og jeg brukte bare høytrykkspyler på måten Haandtverkern beskriver for så å bruke en skrape de få stedene det var mer løst igjen. Men alle materialer tåler nok ikke like mye spyling som mur gjør. Hva med å kjøpe en mye bredere skrape som kan festes på kosteskaft? Om du samtidig kjøper beskyttelsesbriller og enkel pustefilter vil du nok kunne skrape ganske voldelig opp og ned med et slikt verktøy.

8606876[/snapback]

 

Et bol er vel bare en beskrivelse for en planke kan du si. Enkelt forklart.

 

Her prater vi vel om tre vegg vil jeg tro. Men som jeg sa når du bruker høytrykk på trevirke skal du ha denne vinkla så du ikke spyler rett på trevirke gjerne litt fra veggen også så det ikke trenger inn.

Lenke til kommentar

Stålbørsteskive på vinkelsliper er tingen.. Brukte det på huset til besteforeldrene mine.. Alt det løse løsnet.. Bruk gjerne en med vinkel på.. Blei best resultat med det..

 

Jeg er ikke noen fan av å spyle treverket fullt av vann med høytrykk før det skal males... Er jo meget logisk at vannet som blir presset inn i materialet skal ut igjen senere...

Lenke til kommentar

Sjønner ikke hvorfor du må få av all malingen, det er kun vits å gjøre det vis huset er malt med gammel tranmaling, men det gjelper bare et par år.

Ellers er vanlig fremgangsmåte.

Vask veggen med egnet vaskemiddel.

skrap løs løs maling.

Bruk sopp og alge middel vis nødvending.

Mal.

 

Hvis du skall ha av all malingen ville jeg heller funnet meg noe annet å tjene penger på.

Lenke til kommentar

Ja, å få av maling kan være en grusom jobb... Du kan jo for eksempel bruke lut? Slik man bruker for å fjerne gjenstridig maling fra møbler?

 

Kaustisk soda + tapetklister + sparkelskje burde vel få jobben gjort? Dette skulle vel knerte all sopp og råte som har flytta inn under malinga. Men en hel husvegg da gitt :D

 

Høyttrykksspyler er vel ikke å anbefale på treverk. Å fylle treverket med vann før du forsegler med dekkbeis er vel ikke helt tingen (som tidligere nevnt). Husvask, piasava og vanlig hageslange er plenty...

 

Bruk i alle fall værneutstyr :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...