Gå til innhold

Hvordan aapne foldere i DOS?


asad

Anbefalte innlegg

Dumt spoesmaal , men hvordan aapner man foldere i dos?Jeg har en CD med en folder og mange andre foldere i den igjen. Hvordan aapner jeg dem i dos? Har drevet med data noen aar naa(3), og synes jeg kan en deeel, men utrolig nok vet jeg ikke hvordan man faar til dette. :roll: takker for hjelpen jeg faar :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaja.. Windows-generasjonen kan vist ikke det mest grunnleggende. For å se på innholdet i en katalog ("folder") så skriver du bare "dir" i dos-promptet. Får å gå inn i en underkatalog så skriver du "cd noe", hvor "noe" er navnet på katalogen. Får å gå opp et hakk skriver du "cd.."

Lenke til kommentar
jaja.. Windows-generasjonen kan vist ikke det mest grunnleggende. For å se på innholdet i en katalog ("folder") så skriver du bare "dir" i dos-promptet. Får å gå inn i en underkatalog så skriver du "cd noe", hvor "noe" er navnet på katalogen. Får å gå opp et hakk skriver du "cd.."

 

he he, det er sant det du sier.Litt dumt aa ikke kunne det helt grunnleggend, men men.Takk for hjelpen. :oops:

Lenke til kommentar
cd *directory*

md *directory* <== for å lage ny directory :).

rd *directory* <== for å fjerne directory :oops:

 

Hva har du brukt pcen til gutt? Spillt CS tenker jeg :p.

 

Hehe, det er faktisk sant det at de som spiller cs kan nesten ikke no annet på PC'en! Ihvertfall etter det jeg har erfart da. Leeenge siden jeg spellte cs :p

Lenke til kommentar
cd *directory*

md *directory* <== for å lage ny directory :).

rd *directory* <== for å fjerne directory :oops:

 

Hva har du brukt pcen til gutt? Spillt CS tenker jeg :p.

 

Hehe, det er faktisk sant det at de som spiller cs kan nesten ikke no annet på PC'en! Ihvertfall etter det jeg har erfart da. Leeenge siden jeg spellte cs :p

 

 

Jeg vil ikke se paa meg selv som en It-ekspert, men jeg har drevet med data en stund naa, cirka 3 aar, og jeg maa si jeg har laert en del, har satt sammen over 10 PCer , konfigurert dem, loest problemer og slikt, jeg har derimot ikke spilt CS, noensinne :) Var litt rart aa oppdage at jeg ikke kunne aapne en folder i dos :oops: en som har drevet med windows over 3 aar , he he.

Lenke til kommentar

Herregud! :) Windows generasjonen er noe for seg selv, er den ikke!!!!! Nå begynner JEG å føle meg gammel (1978 modell her) - fordi jeg husker faktisk hvordan DOS fungerer! *ler* Jeg husker da Windows 3.1 var nytt og spennende - en liten revolusjon! Stabiliteten, farten, ja, det var et helt utrolig bra OS! Husker også da DOS 5.0 kom... 6.0 ble nesten litt urealistisk bra for meg! ;) Turte nesten ikke prøve det engang... Haha! ;) Tipper de fleste under 17-18 år ikke husker DOS?

 

cd

cls

cd games

cd doom

idkfa

iddqd

edit meny.bat

@echo off

echo blababla

st3.exe

 

 

Sier dette dere noe? ;) Minner... Ahhh! "Gamle dager" (her snakker vi om 1990-1991-1992-1993-1994 - det ER jo ikke SÅ lenge siden!!!) Selv har jeg ikke vært borti noe som har med DOS å gjøre siden den tid, men jeg HUSKER i allefall litt! ;)

 

PS! HVEM OPERATIVSYSTEMER HAR DU BRUKT OPP IGJENNOM TIDENE?

(ja, jeg skrev _feilaktig_ "HVEM" med vilje - og skjønner du ikke hva jeg prater om nå, sliter du med norsk gramatikken din!;) ...... Herregud, den "nye" generasjonen SLITER.... Er glad jeg er 1978 modell jeg! ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke se paa meg selv som en It-ekspert, men jeg har drevet med data en stund naa, cirka 3 aar, og jeg maa si jeg har laert en del, har satt sammen over 10 PCer , konfigurert dem, loest problemer og slikt, jeg har derimot ikke spilt CS, noensinne :) Var litt rart aa oppdage at jeg ikke kunne aapne en folder i dos :oops: en som har drevet med windows over 3 aar , he he.

 

Jaja, 10 pcer er jo ikke sååå mye da :wink:

Men det er bra du tar kritikken med et smil :lol:

Lenke til kommentar

Min første maskin var en IBM ps/2 eller hva det het, Med fargeskjerm!!!

 

Nå er jeg 16 og dette var 1989 tror jeg (husker det ike helt), min far fikk den gjennom jobben (ibm), modemet vi fikk etterpå 14.400 i 1993 tror jeg, det har jeg fortsatt, men maskinen var for treg for internett :lol:

 

Første i gata med fargeskjerm 8)

 

og cd keen var en viktig komando, sammen med tank wars, Prince of persia og mange andre spill jeg hadde i kopiert versjon :oops:

 

cd.. er en viktig kommando

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...