Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble router til switch ??

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skaffe meg et hjemme-nettverk.

Har derfor tenkt å kjøpe en router. (500-600kr.)

Har dere noen anbefaling ??

Den MÅ inneholde 4 porters 10/100mb switch.

Har også tenkt å skaffe en switch. (400-550kr.)

Det må minst inneholde 8 porter. OG en uplink.

Noen anbefaling ??

Kan jeg da koble switchen innpå routern ??

Slik at de som kobler seg til routern også får internett ??

Trenger gjerne litt hjelp her :wink:

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil først starte med å si at det er tungt stoff å lese.

Jeg kjører en 8porters SMC switch og den fungerer perfekt og overgår alle forventninger i Sisooft sandra.

Routern deler internettet ved å være som en gateway. Hvis du dermed skal dele internetten med switch og router, må du kjøre alle portene på routern med klienter, så må du la en av klientene være en gateway for switchen så de også kommer på nett. Dette er veldig enkelt å gjøre. Det enkleste hadde vel vært å skaffet en router med mange porter eller en switch med mange porter og bruke en av maskinene som gateway.

men jeg har hørt at noen ISPer gir deg 4 Iper og deremd kan du koble 4 maskiner sammen med bare en switch vet ikke hvordan dette fungerer, har telenor :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å skaffe meg et hjemme-nettverk.

Har derfor tenkt å kjøpe en router. (500-600kr.)

Har dere noen anbefaling ??

Den MÅ inneholde 4 porters 10/100mb switch.

Har også tenkt å skaffe en switch. (400-550kr.)

Det må minst inneholde 8 porter. OG en uplink.

Noen anbefaling ??

Kan jeg da koble switchen innpå routern ??

Slik at de som kobler seg til routern også får internett ??

De er nokså like, har satt opp noen 3com som er greie.

Dog så ville jeg kanskje ha kjøpt en som støtter UPNP noe som denne 3comen ikke gjør.

CNET har en billig 8-porters switch som har autosensing på alle porter slik at du kan glemme og holde styr på krysset/ukrysset og bare plugge i vei.

Ja, du kan bruke både utgangene på routeren og switchen sammtidig mot internett.

Lenke til kommentar

Routern deler internettet ved å være som en gateway. Hvis du dermed skal dele internetten med switch og router, må du kjøre alle portene på routern med klienter, så må du la en av klientene være en gateway for switchen så de også kommer på nett. Dette er veldig enkelt å gjøre. Det enkleste hadde vel vært å skaffet en router med mange porter eller en switch med mange porter og bruke en av maskinene som gateway.

Du kan fint koble til en ekstern switch i den innebyggde switchen i routeren og det spiller ingen rolle hvem du bruker av disse for de vil se like ut sett fra maskinen sitt ståsted.

Så dette stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med to routere. En SMC Barricade 7004BR, den andre en DLink614+ som også har trådløst nettverk.

Utifra min erfaring fungerer Barricade'n veldig bra. Det jeg har gjort er å sette DLink'en som en switch "utenpå" Barricade'n.

Det du altså kan gjøre er å kjøpe en Barricade 7004, og en switch. Hvis denne switchen har autosensing, så kan du altså bare koble til en nettverkskabel fra Barricade'n og inn i en av portene på switchen. Det er DHCP på routeren, så den deler ut IP'er til alle. Alle kommer på nett enkelt og greit...

bertie

Lenke til kommentar
Takk for alle svar :)

Hvis jeg skulle bruke min egen maskin som DHCP server, hva må jeg gjøre da ??

Jeg har WinXP.

Vil helst ikke bruke den som følger med i XP.

Da må du finne en DHCP-server for XP.

Men hvorfor ikke bruke den som er innebyggd i routeren?

Lenke til kommentar
Æhhh.......JA ! :D

Er ikke helt ekspert her ;)

Det er det jeg tenker på ja.........Vet du om noen bare programmer ??

winroute er det jo et som heter, jeg har bare brukt win sitt eget og ellers bruker jeg div linuxbokser til slikt. Men skal du ikke sette opp f.eks en enkel router på en gamel P100 med smoothwall linux e.l så ville jeg gått for en router uten tvil. Lite konfigurering, stort sett setter du den opp og glemmer den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...