Gå til innhold

Hjelp til å lage vekslende krets.

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å finne/lage en greie som har 1 input og 2 output,

det den skal gjøre er å variere mellom de 2 outputene for hver gang jeg trykker på inputen,

altså:

trykker en gang, out1 aktiveres,

slipper å out1 deaktiveres,

trykker en gang til out 2 aktiveres,

slipper out2 deaktiveres.

så veksler den videre på samme måte.

finnes det et rele eller no slikt som er ferdig som fungerer slik?

eller går det an og lage no slikt? (tegninger?)

må funke på 12V, skal i bil hvis jeg finner ut av det.

Forslag hadde vert fint :)

Endret av togle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kretsen du ønsker kalles toggle, dvs at for hver impuls skifter utgangene state. Det er maange måte å løse dette på, ved hjelp av diskrete komponenter (transistorer) eller integrerte kretser.

EDIT - dette er en enkel og grei løsning

post-26557-1179160590_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takker for hjelp, skjema'et ditt der greit ut menne det trenger nok noen AND'er.

men fra det ene til det andre...

hvor får jeg tak i disse komponentene?

sånn jeg må bestille via nettet eller finnes det butikker med slikt?

gjerne i bergensområdet.

Lenke til kommentar

I Norge er det svært få butikker med slikt, desverre. Jeg vet kun om Elfa.no sitt butikkutsalg i Oslo, og en modelltog/RC-butikk i Sandefjord som har noe.

Beklager at jeg har glemt å fikse nytt skjema til deg, skal prøve å få ordnet det iløpet av helgen!

EDIT: her er det oppdaterte skjemaet

post-26557-1179512014_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det der så fint ut ja...

du har vel ikke navn å slikt på alle delene eg trenger,

er en del år siden eg hadde elektronikk nå så litt redd for å bestille feil :p

å denne kretsen her...

trekker den noe serli strøm når den ikke er i bruk?

litt kipt å ikke få start på bilen en morgen fordi det er noe som trekker strøm.

Lenke til kommentar
I Norge er det svært få butikker med slikt, desverre. Jeg vet kun om Elfa.no sitt butikkutsalg i Oslo, og en modelltog/RC-butikk i Sandefjord som har noe.

Beklager at jeg har glemt å fikse nytt skjema til deg, skal prøve å få ordnet det iløpet av helgen!

EDIT: her er det oppdaterte skjemaet

8639209[/snapback]

om du velger 4093 som (N)AND gate (er med hysterese) og setter en i serie med klokken (4027 pin CLK) blir det mer sikkert at den fungerer hver gang.

Bryteren bør kanskje da bytte polaritet så den jorder.

Strengt tatt anbefaler krets produsentene at det ikke kobles rett til supply for faste innganger, J og K kan da dele en 10K feks.

Jeg ville brukt mosfets istf NPN (feks 2N7000) (da kan man også bytte 1K til 10K, evt fjerne 1K helt)

Det bør stå dioder over releene, ellers er det gode muligheter for å få defekte transistorer etter litt tid.

Kretsen trekker minimalt med strøm om bare transistorene er ordentlig stengt.

Elfa har 4093 og 4027 og 2N7000

Lenke til kommentar

Synes det eneste du gjør her i forumet er å komme med kritikk av mine enkle designforslag på den digitale siden jeg, kons ;P

Beskyttelsesdioder er så selvfølgelig (for min del) at jeg desverre ikke alltid husker å inkluderer det.

At inngangene ikke kunne legges rett til supply var jeg faktisk ikke klar over, har ikke hatt noe problem med det heller. Sånn går det når man aldri har fått noen formell opplæring i digitalteknikk, selv om man har gått to år yrkesfag. :s

Jeg ser ikke helt argumentet å bytte småsignal-bipolar til småsignal-MOSFET, hva skulle det nytte annet enn å kutte bort en resistor. En bedre løsning i så måte være å bytte ut NPNen, releet og beskyttelsesdiodene med passende effekt MOSFET, BUZ11 e.l.

Lenke til kommentar
Synes det eneste du gjør her i forumet er å komme med kritikk av mine enkle designforslag på den digitale siden jeg, kons ;P

8658056[/snapback]

oops

Ser smiley men vil likevel gjerne si:

Beklager om det oppfattes som ufølsom kritikk, prøver å være saklig etter beste evne.

Har mye erfaring med logikk og elektronikk og vil gjerne dele denne om noen har bruk for det. :)

Du skal ha ros for å sette opp mange førsteutkast til løsninger (er for lat til det selv), om ingen kommenterer dem forbedres de ikke og den som prøver konstruksjonene sliter, ofte uten å skjønne hvorfor det ikke virker.

Generelt er klokkeinngangene på logikk kretser problematiske med slakke flanker, kretsen vet jo ikke at du bare skal gi den en enkelt transisjon, når signalet passerer omslagspunktet er forsterkningen ganske stor og forsterkeren er (noen ganger ekstremt) rask, selv ganske små støyspenninger kan gi flere transisjoner, schmitt triggere er et must om klokkene kommer fra RC ledd og brytere.

mosfets trekker ikke gate strøm, de er ellers generelt lettere å jobbe med.

Bruker selv bare bipolare når det er spesielle kretsløsninger, typisk der Vgs på 0,7V ville vært fint.

Å drive lasten direkte med mosfeter går selvsagt an, men relekonstruskjoner kan være mer robuste og gir også galvanisk skille. Kortslutningsikre og egenbeskyttende mosfets finnes men er en egen rase, ikke sikkert det går lett å finne slike hos feks elfa.

Lenke til kommentar

ehhhhhhhh....

nå mistet dere meg igjen :S

Beskyttelsesdioder?

hvor skal de da?

noen som har lyst å lage en siste tegning til meg å så gi meg navn på delene eg trenger for å lage det?

Lenke til kommentar
oops

Ser smiley men vil likevel gjerne si:

Beklager om det oppfattes som ufølsom kritikk, prøver å være saklig etter beste evne.

Har mye erfaring med logikk og elektronikk og vil gjerne dele denne om noen har bruk for det. :)

Du skal ha  ros for å sette opp mange førsteutkast til løsninger (er for lat til det selv), om ingen kommenterer dem forbedres de ikke og den som prøver konstruksjonene sliter, ofte uten å skjønne hvorfor det ikke virker.

8658610[/snapback]

Det var ment i en humoristisk tone, god kritikk er det eneste som hjelper et design videre, og settes derfor pris på. :) Min erfaring er meget begrenset, som sagt.

post-26557-1179756456_thumb.jpg

Bill_Of_Materials_For_TOGGLE_JK_relay.HTM

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...