Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

starter og dure når jeg bremser, i sikrings boksen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en mercedes 200, årgang 90. Problemet er at når jeg bremser så starter det og dure i sikrings boksen i motor rommet + at bensin måler olje trykk og alt av lamper slukkes i instrument panelet når jeg holder bremse pedalen inne, noen ganger når jeg slipper bremsen så er alt tilbake til normalt, men den duringen henger som oftest på helt til jeg slår av bilen og starter den etter en stund igjen.. Hadde en episode idag at bilen stoppet og jeg ikke fikk start på den igjen, så jeg fikk meg starthjelp, jeg måtte gasse hele tiden for at den ikke skulle stoppep..

Har dette noe med spenningsregulatoren og gjøre? jeg er ganske fersk på biler og liker ikke og klå i sikkrings boksen uten at jeg veit hva jeg skal gjøre, for det er jo der det durer.. Jeg har også prøvd og bevege så smått på de store klumpene som er ved sikrings boksen, den ene merker jeg skurrer hvis jeg beveger på den..

Hva kan feilen være, og hva skal jeg gjøre? er dette noe som kan skiftes eller må jeg ha bilen på verkstedet?

Hilsen en som skifter fra merce til fiat snart :tease:

:edit: kan legge til at dette problemet kom etter en ukes kjøring, siden bilen har stått i et år, har sjekket dynamo og batteri og den gikk igjennom etter en full visning av biltilsynet..

Endret av Rullings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et ikke alt for ulikt problem med en 80' W126. Der "forsvant" alt av målere når jeg trykka inn bremsen, men kom tilbake når jeg slapp den.

Årsaken til dette var at en av sikrningene (den lange gamle typen) var noe brent på tuppen, noe som ga en sær kontakt.

Mitt forslag er at du drar opp relevante sikringer og ser etter at de er hele, rene og pene.

Lenke til kommentar

Det kan også være et relè som kortslutter en krets. Altså at hovedstrømmen igjennom relèet fører til en kortslutning, som igjen får styrekretsen til å kutte spenningen til styreinngangen til releet, som får kortslutningen til å forsvinne, og hele greia gjentar seg ved en viss frekvens som en oscillator.

Her må man vel isåfall finne ut hvilke releèr som har en sammenheng med bremsene og sjekke disse. Kan f.eks være relè til bremselys hvis det finnes.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

takk for all hjelp, men ingen ting funker.. har byttet relee, sikringer, skal kjøpe nytt batteri i morgen for og se hvordan det går. skiftet relee som gjorde den duringen, den er nå borte, men nå starter ikke bilen og det virker som om at den ikke lader, jeg prøvde med starthjelp, da går bilen som en klokke, men med en gang jeg tar bort start kablene så stopper den, den stoppet også når jeg var ute og kjørte, som om den var bensin tom, deretter var det ingen tenning what so ever...

Tar gjerne imot flere forslag, ellers er det vel verkstedet neste, men synd og bruke så mye penger på en så gammel bil..

Lenke til kommentar

Hadde det enda vært en gammel bil å hadde det vært enkelt, men 90 modeller er jo nye nok til å ha alle mulige slags fiksfakserier..

Var det noen av kontaktene på sikringer og releer som var misfarvede? Det kan være brente kontakter i soklene som fortsetter å lage trøbbel. Sjekk spesielt der det skurret tidligere.

Er det helt sikkert at releet ble byttet ut med nøyaktig samme type?

Det virker som at hovedstrømmen eller en lignende krets inn til sikringsboksen har sviktet. Bremselysene trekker mye strøm, og en dårlig kontakt vil da kunne føre til at andre mindre lamper på samme kurs slukker når bremselysene kobles inn. (Bremselysene vil da heller ikke lyse.) Releet kan ha laget lyd pga samme kontaktfeil, det er ikke sikkert at det var defekt.

Hvis bilen stopper uten starthjelp så må både generator og batteri være defekte, eller ledningsføringen fra dem. Sjekk spesielt koblinger og ledninger nede ved startmotoren.

Lenke til kommentar

etter batteri skifte og nye sikkringer så går bilen som en kule, men det ene releet som lagde den duringen kutter når jeg starter bilen og lar den gå i et par minutter, den durer ikke lengre men alt av instrument lamper osv funker ikke. når jeg skal bruke blink lysene så funker ikke de heller samt kjøre lys, fjernlys og vanlige lys virker som de skal.

det står i vogn kortet at det er årgang (89) 90 model, kan det være at jeg har fått feil relê, eller er 90 mod kun karosseriet? det ene relêt jeg prøvde hadde sitti i en 89 mod diesel bil, han sa at det skulle funke, men jeg synes det høres litt rart ut, for diesel bilene har vel litt flere funksjoner en en vanlig bensin bil, når det kommer til det eletriske, på bilen han hadde så var det jo tak luke samt el vinduer, alt sluttet og virke når jeg nappa den ut av hans bil, men hva er sikringene til da?.. er litt i tåka her..

takk for alle svar, har fått rettet opp det meste, men jeg trur jeg ringer en sakskyndig når det gjelder relê..

Takk igjen..

Lenke til kommentar

Ja, sjekk om det evt. står samme delenummer på reléene, og prøv det gamle igjen. Det kan være alt fra et ordinært relé til et med elektronikk i.

Sjekk også om generatoren virkelig lader. Noen biler har merkelige dashboard-fenomener nå generatoren ikke virker. Vet ikke om det også gjelder -90 MB. Det gamle batteriet kan jo ha tatt repern pga. defekt generator.

Reléer bruker en liten styrestrøm (0,1A) til å slutte og/eller bryte en eller flere kontakter som kan tåle 20-40A. Et eller to (ordinære) reléer kan f.eks. bruke til å tenne kjørelysene når generatoren begynner å lade. Man bruker også ofte reléer ifbm hovedlysene for å slippe spenningsfallet som ville oppstått i ledningene som må gå innom lysbryteren og fram igjen. Dette vil også hindre at lysbryteren slites ut. Den kan jo være dyr og plundrete å bytte.

Sikringer brukes for å sikre at ledningsnettet ikke smelter ned og tar fyr ved en evt. kortslutning et sted.

Endret av Trosterud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...