Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Install av XP på S-ata

Anbefalte innlegg

Hei

En kamerat har en pc der den ikke vil instalere win xp på en S-ATA disk, det kommer opp sann svart sjerm med hvit skrift men den går ikke videre til blå sjerm.

Men om jeg slår av disken som boot enhet så går den inn på den blå sjermen men der kommer at den ikke har harddisk.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett klarer ikke xp installasjonen å detecte harddisken?

Ikke uventet, sett at winxp er et 6 år gammelt dritt OS.

Du kan imidlertid slenge SATA drivere på en usb stick, floppy eller eventuelt slipstreame dem inn på install cden:)

mulig jeg mistorsto problemet helt nå ja, whatever. God natt.

Lenke til kommentar

Ståle: Joda. Ved å trykke på F6 så får du opp sånn valg, men det hjelper lite, for du må uannsett ha diskett eller noe for å få installert Windows på S-ATA disker. Selv trenger jeg ikke det på min PC tror jeg. Ikke det at jeg har prøvd, da jeg bare har IDE Disker som OS Disker, men den finner alle S-ATA Diskene allikevel uten å installere Drivere.

Lenke til kommentar

For å bruke nLite må vel maskinen starte opp til windows. vel dette går ikke akkurat nå.

Og jeg har fått den til å se den som IDE master nr 4 men uten hell.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
For å bruke nLite må vel maskinen starte opp til windows. vel dette går ikke akkurat nå.
Du satt nettopp og skrev dette på en Windows-PC ikke sant? Har den en brenner og du har en blank CD-R er det null problem å koke sammen en kvikk XP-CD med S-ATA-driver intregrert. Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Hei

En kamerat har en pc der den ikke vil instalere win xp på en S-ATA disk, det kommer opp sann svart sjerm med hvit skrift men den går ikke videre til blå sjerm.

Men om jeg slår av disken som boot enhet så går den inn på den blå sjermen men der kommer at den ikke har harddisk.

Hva kan jeg gjøre?

8605430[/snapback]

Du trenger vel ingen Driver til Sata du.

Men du må konfigurere riktig Biosen du.

Du skal se både under Boot / Bootdevice pririty meny og Main/Ide Configurasjon.

Etter en hver forandring skal du i Bios igjen til du bekrefter at både Cd rom og harddisk er finne, slik du har tenkt.

Disable any device i Bootdevice priority untatt 2 stk. En for cdrom og en for HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...