karamasov Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Hei. Jeg har en IBM T-23, som igår kveld ikke ville starte opp pga. en diskfeil. Jeg har mye skolearbeid på harddisken, og trenger en måte å få dataene ut på. Jeg har tenkt på å hente ut harddisken av maskinen og koble den til en stasjonær for å overføre dataene, men jeg vet ikke om det finnes en kabel som kan hjelpe meg med dette. Vet noen om en? Tusen takk. Edit: Denne burde kanskje flyttes til "Maskinen fungerer ikke". Jeg er ikke sikker. Bare flytt den om tråden er feilpostet. Endret 13. mai 2007 av forman Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Tråden burde ligge under lagringsmedier. Jeg flytter den når jeg er ferdig med dette innlegget. Det du trenger er enten: - en overgang mellom IDE-kabel for 3,5" disker og 2,5" disker. En sånn kabel koster ca 150 kr i nettbutikkene. - et eksternt kabinett for 2,5" harddisker Hvor i landet bor du? (Kanskje jeg har noe å låne bort, send PM) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg så PMen IBM T23 bruker en helt vanlig 2,5" IDE-disk med 9,5mm tykkelse. Dette er vanlig i de aller fleste eldre bærbare. (Nyere kan ha SATA tilkobling, men samme størrelse) Den billigste overgangen jeg fant er her til 74 kroner. (flere) Det billigste harddiskkabinettet jeg fant er denne til 12$ inkludert frakt (ca 71 kroner) Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Tusen takk for research, Simen! Kjempesnilt. Jeg har vært hos en kompis med et datamaskinverksted som skaffet meg tingene jeg trengte, og nå er alle data reddet. Jeg klarte dog å reparere diskfeilen med litt maskinkodetukling. Saken er løst, tråden kan stenges. Tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Vet noen forresten om en harddisk jeg kan putte inn i IBM'en? En intern altså. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Du kan kjøpe en ny 2,5" harddisk eller kjøpe en brukt. Noen generelle tips: - Det MÅ være IDE-tilkobling (ikke SATA) - Det MÅ være en med vanlig 9,5mm tykkelse - 5400 rpm eller 7200 er å foretrekke - Jo nyere og større den er, jo raskere er den - 8MB cache eller mer er å foretrekke Harddisken som du plukket ut hadde en ramme eller holder rundt seg. Denne må du ta vare på for å sette den nye harddisken i. Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Ok. Tusen takk Simen! Edit: Er denne å anbefale? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=313242 Endret 24. mai 2007 av forman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå