Gå til innhold

Siluettfotografering og uskarpe bilder

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve meg litt på siluettfotografering. I første omgang er det kun for å lære seg å sette lys fra riktige vinkler.

Det jeg gjorde var å henge opp et hvitt laken og sette opp en arbeidslampe på motsatt side av der personen står. Har en annen lampe som jeg flytter for å teste forskjellige vinkler. Blits (430ex) på kamera (canon20D med 85 1,8) for å myke opp skyggene litt. Noen bilder blir klare og noen uklare. Bilde med F1.8 og AV 100 kan være klart og neste bilde med samme data kan bli uklart.

Har dette noe med hvor jeg fokuserer? Hva bør jeg stille blenderen på for å få klare bilder, når personen står på skrått. Altså begge skuldrene klare?

Så nå at dette ble postet i feil kategori. Kan jeg flytte det selv?

Endret av Hobbyfotografen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dette noe med hvor jeg fokuserer? Hva bør jeg stille blenderen på for å få klare bilder, når personen står på skrått. Altså begge skuldrene klare?

8604891[/snapback]

Du må ha størst mulig dybeskarphet, dvs høyest mulig blendertall (misnt mulig blenderåpning) ut i fra de lysforhold du har. Avhengig av optikk må du plassere fokus rett foran eller rett bak hovedelementet i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...