Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Handel fra utlandet - hva inngår i de 200 kr?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg klokke i dag fra chelseawatch.com gjennom amazon.com. Klokka kostet $19,90 + $13,00 i frakt, tilsammen $32,90. Regnet om til NOK ved den gjeldende kursen hos dn.no ble det 198,52 kr. Da følte jeg meg forholdsvis sikker på at den skulle havne under grensa på 200 kr. Men det var ikke VISA enige i og de trakk 202,94 kr fra kontoen min.

Hva skjer nå? Teller ikke frakten som en del av beløpet? Isåfall er jeg jo sikret, da havner den under 200 kr og jeg kan glede meg til å få klokka mi. Om frakten teller som en del av fribeløpet, hva skjer da?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom varen koster under 200,- kr i seg selv, så slipper du mva.

Hvis varen i seg selv koster over 200,-, må du betale mva på både varen og frakten.

I dette tilfellet burde du være trygg, i og med at det sannsynligvis er spesifisert utenpå hva varens verdi er.

Lenke til kommentar
Tollvesenets omregningskurs er jo pokker meg lavere enn både dn.no og VISA opererer med.

8605211[/snapback]

Det er rene tilfeldigheter. Andre ganger kan den være vesentlig høyere. Og det er Tollvesenets kurs på fortollingsdagen som gjelder, ikke datoen du kjøpte eller betalte varen.

Lenke til kommentar
Tollvesenets omregningskurs er jo pokker meg lavere enn både dn.no og VISA opererer med.

8605211[/snapback]

Det er rene tilfeldigheter. Andre ganger kan den være vesentlig høyere. Og det er Tollvesenets kurs på fortollingsdagen som gjelder, ikke datoen du kjøpte eller betalte varen.

8605883[/snapback]

Ja, skjønner jo at det varierer. Men nå er det jo uansett sånn i dette tilfellet at den klokka kosta $19.90, så med mindre Tollvesenet kliner til med en kurs på 10,10, så skal det gå greit! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Edit: Jeg låner denne tråden litt, jeg. :)

Jeg bestilte et skin fra GelaSkins, det ble forsinket, og de sendte et nytt gjennom UPS. Når det første, som ble forsinket, likevel dukket opp, fikk jeg beskjed om å beholde begge to uten kostnad. Nå har jeg mottatt begge to, og i dag fikk jeg et brev i posten fra UPS. Der står det at de den 25. mai har tolldeklarert skin-et, og kommer til å sende meg en faktura på 50 kr. Begrunnelsen er at skin-et koster $ 32,95, som omregnet etter UPS' egne oppgitte sats, kr 6,05, blir kr 199. 25% av 199 er 50 kr, så derfor får jeg faktura.

Hvorfor gjør de dette? Irriterende nok at jeg må betale toll på en vare jeg ikke har bedt om (den ble ettersendt av GelaSkin uten at jeg ba om det), og enda mer irriterende er det at de tolker 200-kronersregelen littegrann omtrentlig. Kan jeg unngå dette?

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Når UPS har beregnet toll ut fra en kurs de oppgir, og kommer frem til at verdien på varen er 199,-, kan de da med rette belaste meg for 50 kr? Er ikke tollgrensa 200 kr, eller er det bare veiledende?

8819056[/snapback]

Hvis disse 50,- er mva, så er det ikke rettmessig. Hvis disse 50,- kr er for "tollbehandling" så kan det være rettmessig, avhengig av hva som er avtalt.

Lenke til kommentar
Ok. Det står:

Beregning av avgifter:

Type: MV

Grunnlag: 199,00

Sats: 25,00

Beløp: 50,00

8819692[/snapback]

Det ser jo vitterlig ut som de har beregnet mva.. Da ville jeg tatt kontakt og forhørt meg nærmere om hva som foregår.

Men, det du må sjekke, er om din vares verdi havner over eller under 200-kroners grensen i forhold til kursen på www.toll.no. UPS sin interne kurs er forsåvidt irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...