Gissan Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Hei! Har tatt noen måkebilder tidligere, men fikk kritikk for overeksponering. Har prøvd å unngå det denne gangen. Hvordan har jeg klart det? Hvordan funker utsnittet? Andre former for kritikk / innspill på bildet? Hvordan treffer jeg på fokusering? Kommer kanskje med flere bilder senere, men foreløpig nøyer jeg meg med ett.. Endret 14. mai 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) I mine øyne litt for tett utsnitt. Kunne godt også hatt med litt bakke, evt. sjø. Eksponeringen ser ok ut, men litt lav kontrast. Litt irriterende med den vingen til venstre, som så litt skjev ut. Synes bildet bærer litt for mye preg av komprimering. Lykke til EDIT: Med tanke på større utsnitt, husk å plassere måsen i henhold til det gyldne snitt Endret 14. mai 2007 av garanti Lenke til kommentar
jammi Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Bittelitt for trangt utsnitt, men bortsett fra det er det helt supert! Skarpt og fint også. Brukte du 70-210mmeren din? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Bittelitt for trangt utsnitt, men bortsett fra det er det helt supert! Skarpt og fint også. Brukte du 70-210mmeren din? 8608029[/snapback] Ja. Er dog ikke så fornøyd med den. Den leverer bilder med for få kontraster og som oftest er bildene uskarpe. Denne gangen traff jeg fokus bedre, og jeg er relativt fornøyd med bildet. Problemet er at måken er veldig stor i bildet. Den dekker kanskje 60 % av hele bildet i råfilen, men jeg kan se hva jeg får til. Kommer snart med et nytt utsnitt.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Her kommer en ny utgave av bildet, med større utsnitt og større kontrast. Bedre? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Måker mot blå himmel er faktisk ganske vanskelig ekponeringsmessig. Jeg synes du har truffet bra jeg. Ikke spektakulært, men absolutt et hederlig måkebilde. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg syns det er plagsomt med de mørke hjørnene... det passer bare ikek inn Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg syns det er plagsomt med de mørke hjørnene... det passer bare ikek inn 8611727[/snapback] Hvordan har det skjedd da? Jeg har ihvertfall ikke gjort det med vilje.. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Det er vignettering og er en vanlig linsefeil ved billige objektiv. Men det er absolutt ingen grunn til å være misfornøyd med det. Kan lett korrigeres i etterbehandlingen Syns det er en fin effekt på bildet ditt, rammer inn motivet. Glemte forresten å si at ved å blende ned et trinn eller to blir man som oftest kvitt det. (Kort forklart er det for at blenderens fysiske åpning blir mindre. Optikk er optimalisert for midten, altså kommer ikke det dårlige lyset som ikke er perfekt brytet inn) Endret 14. mai 2007 av EivindF Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Det er vignettering og er en vanlig linsefeil ved billige objektiv. Men det er absolutt ingen grunn til å være misfornøyd med det. Kan lett korrigeres i etterbehandlingen Syns det er en fin effekt på bildet ditt, rammer inn motivet. Glemte forresten å si at ved å blende ned et trinn eller to blir man som oftest kvitt det. (Kort forklart er det for at blenderens fysiske åpning blir mindre. Optikk er optimalisert for midten, altså kommer ikke det dårlige lyset som ikke er perfekt brytet inn) 8612913[/snapback] Ja, bilder er som oftest best ved blender 7.1 - 9, sies det.. Skal prøve på det neste gang.. Takk for fin kritikk.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Flere bilder, her.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=765433&hl= Lenke til kommentar
magneska Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Bedre? 8610400[/snapback] Ser ut som om du har overdrevet oppskarpinga av bildet, og/eller komprimert det for hardt. Overgangen mellom måka og himmelen ser derfor ganske så frynsete ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå