Bear^ Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Etter 4 dagers blodig slit, fikk jeg overtalt maskin min til å godta Ubuntu på min maskin. Blod, svette, tårer og nesten et skrivebord. Nå skal jeg innstallere aMSN. Lettere sagt enn gjort for en stakkars nybegynner som meg. Fant ut at jeg måtte ha noe TLS pakke greie. Men dette kan ikke aMSN laste ned for meg. Så jeg lasta ned en TLS ting pakke, som jeg skulle innstallere. Men ser ut som jeg trenger noe mer, OpenSSL. Får dog ikke installert dette av en eller annen merkelig grunn. Kan noen kanskje gå gjennom hvordan jeg innstallerer hele pakken slik at jeg får aMSN til å fungere? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 openSSL for å kjøre amsn? Kan du kopiere den eventuelle feilmeldingen du får når du kjører "sudo apt-get install amsn"? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Du har installert aMSN ved å gå til Programmer - Legg til/fjern? Endret 13. mai 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Du har installert aMSN ved å gå til Programmer - Legg til/fjern? 8604677[/snapback] Det blir vel for øvrig det samme som apt-get isntall amsn Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 aMSN er innstallert, det er ikke problemet. Problemet er når jeg starter aMSN og skal logge på, da får jeg beskjed at jeg trenger TSL for å kjøre aMSN. Den sier den kan laste den ned automatisk, men der får jeg feilmelding. Så jeg laster ned tsl pakken manuelt, pakker den ut og ser da en SO fil og 2 configurasjons dokumenter (tror jeg det er). Etter litt lesing fant jeg ut at SO filene trengte OpenSSL for å innstalleres. Og det er her jeg står i møkra. Får det ikke til å fungere. Så har jeg gjort noe feil at det er en annen måte å gjøre det på eller? Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) TLS ligger helt sikkert i pakke-systemet til Ubuntu. Slik slipper du å tulle med dependencies på egenhånd. Prøv med sudo apt-get install tcltls På Gentoo fungerer ikke tls-1.5.0 med aMSN så den må hackes litt. Jeg vet ikke om det er generelt for TLS eller kun på Gentoo Endret 13. mai 2007 av gnom1 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Var nok ingen pakke med tcltls, og finner ei heller den pakken om jeg søker etter den. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 http://packages.ubuntu.com/feisty/libs/tcltls Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Alt som trengs for å starte amsn ligger i pakkesystemet. Har du installert amsn gjennom pakkesystemet eller fra en fil du fikk på siden dems? Har du prøvd å søke ekker tcl og tk (du trenger begge) i pakkesystemet (synaptic)? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) I pakkesystemet (til feisty) er amsn oppført med avhengighet til tcl8.4, tcltls (og en god del flere ting), så det er vel tydelig at trådstarter ikke har installert via pakkesystemet. Ikke så rart at det blir "blod, svette og tårer" for en nybegynner, da, kanskje. :-§ Bear^: Forklaringen på hvorfor du ikke finner pakken tcltls er fordi "Add/Remove..." er en "forenklet" (dum, etter min mening) pakkehåndterer som fokuserer på å vise programmer og ikke bibliotekfiler. Hvis du derimot bruker Synaptic (du finner den under System->Administrasjon) i stedet så vil du finne flere (alle) pakkene, deriblant den. Tips: Pakkesystemet er din venn. Endret 13. mai 2007 av kommers Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Nå har jeg innstallert det jeg kan finne i Synaptic angående TLS og SSL og fremdeles åpner messenger den forbandete "innstallere TLS sertifikat" boksen og går ikke videre. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Nå har jeg innstallert det jeg kan finne i Synaptic angående TLS og SSL og fremdeles åpner messenger den forbandete "innstallere TLS sertifikat" boksen og går ikke videre. 8608810[/snapback] For tusende gang: Har du installert amsn gjennom pakkesystemet, eller har du lastet det ned fra eksempelvis http://amsn-project.net/? Åpne er terminal. Skriv sudo apt-get remove amsn Skriv så sudo apt-get install amsn Har nettopp installert amsn via pakkesystemet her, og tcllib pakken installeres automatisk i samme slengen. Hva er problemet? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 hvis du ikke MÅ kjøre siste verson så kan du prøve dette scriptet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2...&highlight=amsn Fungerer strålende på 6.10 og 7.04 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Og for tusende gang, aMSN finnes ikke i mitt pakkeregister uansett hva fan jeg skriver, og hvor fanden henn jeg leter. sudo apt-get install amsn Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig E: Klarte ikke å finne pakken amsn Noen som ser problemet nå da? Takk Marsan, skal forsøke det scriptet du linker til Edit: Funket ikke. Endret 14. mai 2007 av Bear^ Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Og for tusende gang, aMSN finnes ikke i mitt pakkeregister uansett hva fan jeg skriver, og hvor fanden henn jeg leter. sudo apt-get install amsn Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig E: Klarte ikke å finne pakken amsn Noen som ser problemet nå da? Takk Marsan, skal forsøke det scriptet du linker til Edit: Funket ikke. 8610271[/snapback] Kanskje amsn ligger i multi/universe? Har du enablet dette? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Eller bruk Ubuntu 7.04, så slipper du å enable repositories. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Og for tusende gang, aMSN finnes ikke i mitt pakkeregister uansett hva fan jeg skriver, og hvor fanden henn jeg leter. sudo apt-get install amsn Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig E: Klarte ikke å finne pakken amsn Noen som ser problemet nå da? 8610271[/snapback] Ja. Vi er ikke tankelesere, du har ikke en gang sagt hvilken Ubuntu-versjon du kjører. Åpenbart ikke siste versjon. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Lasta ned Ubuntu 6,06, spør meg ikke hvorfor, men det fungerer. Lenke til kommentar
dim3 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Jeg la inn aMSN for noen dager siden på samme måte som deg. Hadde masse problemer så jeg gikk tilbake til Gaim. Etter å ha lest denne posten bestemte jeg meg for å prøve igjen ved å bruke sudo apt-get install amsn Funket fett, ingen problemer i det hele tatt. Bruker Feisty Fawn. Noe du burde gjøre og Endret 14. mai 2007 av dim3 Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Hvorfor svarer du ikke på spørsmål? Har du enablet repositories eller ikke? (!) edit: Noe du tydeligvis ikke har... prøv det, se om problemet løser seg selv. Eller, gjør det enkelt - last ned 7.04 - noe du burde uansett. Endret 14. mai 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå