Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær og en bærbar pc som skal dele internett gjennom et trådløst nettverk. Jeg har Get classic forbindelse i dag. Leiligheten jeg har er ca 50m^2.

Jeg har trådløst nettverkskort i den bærbare pc'en, og på den stasjonære har jeg trådløst nettverk på hovedkortet (ASUS P5B Deluxe Wifi AP)

Hva trenger jeg å kjøpe?

Jeg kan ikke noe om nettverk selv, så trenger helst noe som er enkelt å få til, og lett å lukke sånn at uvedkommende ikke kan bruke min tilkobling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det gjør han hvis han ikke har det fra før av. Med get classic får man bare 1 ip adresse og dermed trenger man en enhet med DHCP server for å få mer en en pc på nett samtidig...

Er nesten sikker :p

Min anbefaling: https://prisguiden.no/product.php?productId=35898

Nå kommer vel folk til å slakte meg for D-link er fyfy her på forumet...

Eller så kan du bruke: https://prisguiden.no/product.php?productId=45041

Har gode erfaringer med begge...

-Bountyhunter

Lenke til kommentar

Begge de jeg linket til følger det med en quick setup cd som man setter i pcn før man innstalere ruteren som guider deg gjennom innstalsjonen og oppsettet av nettverket. Disse cdene er laget for n00bs så de fleste klarer det :p

Det eneste som kan være litt avansert er det å passe på at nettverket blir satt opp på en kanal som ikke er i bruk da dette kan skape det vi kaller på fag språket interference. Det vil si at to signaler har lik eller nesten lik bølge lengde og dermed "krasjer" de med hverandre.

De frekvensene som man bruker til trådløst nettverk er delt inn i kanaler fra 1 til 11 (noen har 13 og men tror det bare er 1-11 som er lov i Norge). Det man må sjekke da er hvilken kanal andre nettverk i nerheten av huset ditt ligger på. Så setter man opp sitt nettverk helst 3 kanaler fra de som er der fra før.

F. Eks: Du har 2 nettverk i nærheten på kanal 6 og 8. Da velger man mellom 1,2 eller 3 fordi disse kanalene er minst utsatt for interference.

Du sier du lurer på om du skal gå opp i kvalitet. Siden legliheten din er 50m^2 så tror jeg det ikke er noe vits med noe mer fancy utstyr med mindre veggene din er av armert betong og vinduene av bly glass...

Jeg har D-link Routern selv og den står i kjeller på huset mitt og jeg har signal styrke "Utmerket" på rommet mitt i 2 etg.

Innstalerte en router for naboen som har et litt eldre hus og der var det leire og avispapir i melllom etagene. Og selv med en litt eldre pc så fikk vi inn et helt greit signal i andre etg. her sto rutern i 1 etg.

-Bountyhunter

Lenke til kommentar
De frekvensene som man bruker til trådløst nettverk er delt inn i kanaler  fra 1 til 11 (noen har 13 og men tror det bare er 1-11 som er lov i Norge).

I norge har vi lov til å bruke alle de 13 kanalene, men det er ikke lurt å bruke de over 11 siden det er som du sier at ikke alt utstyr har alle kanaler.

Lenke til kommentar

Dlink 524 er største dr**et som er laget.

Har du klar trådløs kort på laptoppen så kan jeg anbefale en linksys wrt54gl.

Pas på at du får med den Lèn på slutten om du har tanker på å kunne gjøre avanserte ting senere. Dette er en ruter og ikke et accespoint. men gjør nytten. så går pc via lan og laptopp via trådløst. En god og billig løsning med utvidelses muligheter.

Lenke til kommentar

En form frimware tipper jeg. Mer avansert innstilliger osv.

Ja, den stasjoner kan kobles rett på routern med kabel. Det er 4 porter der man kan koble til pc med kabel. Her står det 2 pcer tilkoblet med kabel og 2 med trådløs.

Den buffaloen er kjempe bra den og men jeg synes den var litt mere knotete å sette opp men kan være fordi jeg hadde satt opp D-link routern først.

Foresten så fikk vi teste buffaloen litt orntli' på skolen når det trådløse nettverket som var der datt ned. Jeg går elektro og vi hadde da 15 slike buffalo router som vi bruker i undervisingen så når det vanlige trådløse nette falt ned satt vi like godt opp vårt eget. :) Da var vi ca 25 stk. koblet på samtidig og det gikk fint.

Begge routern er gode valg med tanke på området de skal dekke. Begge er helt greie og enkle routere som passer bra hvis man er ute etter å sette opp et trådløst nett i et lite til middels stort hus/leglihet uten å ha behov for avansert innstilligs muligheter osv.

Som nevnt så kan vel buffaloens "programvare" oppgraders slik at den kan brukes til mer avanserte ting.

Som sagt så er begge routerne gode valg hvis man er ute etter en enkel å grei måte å sette opp et trådløst nett.

-Bountyhunter

Lenke til kommentar
Jeg fant en oversikt over en del routere som ikke var gode. Ser ut for meg som det er en jungel av dårlige produkter der ute. List of bad routers

8678312[/snapback]

Det har du helt rett i, er utrolig mye billige bredbåndsroutere der ute som er rett og slett "skrap". Prisene skal pressess så hardt ned så det må gå utover kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...