Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

skvalderkål tyskerkål ugress

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dette ugresset kan bli spredd til nye plasser av dyr? eks. kaniner?

Ellers så håper jeg dere poster mange inlegg om dette, både historie, bekjemmpelse og det og hindre spredning.

Takker for alle svar!

Lag dette gjerne till en "ugress" tråd :thumbup: Ettersom jeg er relativt ny hage eier...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skvalderkål (eller Hanefot) er et såkalt rotugress, det vil si at det sprer seg ved hjelp av rotsystemet. Shait, jeg må gå nå (for å lære om Hanefot), oppdaterer posten min seinere.

Beste måte å bli kvitt det på er å sprøyte, siden alle plantene henger sammen i rotsystemet og deler på næringen (og giften). Men når det er sagt så er det ikke lett å bli kvitt. Enten har du det, eller så har du det ikke. Blir en evig kamp.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Skvalderkål (eller Hanefot) er et såkalt rotugress, det vil si at det sprer seg ved hjelp av rotsystemet. Shait, jeg må gå nå (for å lære om Hanefot), oppdaterer posten min seinere.

Beste måte å bli kvitt det på er å sprøyte, siden alle plantene henger sammen i rotsystemet og deler på næringen (og giften). Men når det er sagt så er det ikke lett å bli kvitt. Enten har du det, eller så har du det ikke. Blir en evig kamp.

8607370[/snapback]

vil det si at det er en løsning å sprøyte så nært andre planter jeg kan, uten å risikere noe, for så å se det ann hvor mye som tar kvelden?

Lenke til kommentar

Ja, vil tro det, så lenge du ikke treffer de andre plantene, eller at giften går ned i jorden og blir tatt opp av andre planer.

Når jeg tenker meg om så kan jeg egentlig mest som forebyggende tiltak og om selve planten enn om hvordan man blir kvitt den.

Så jeg kan desverre ikke svare på hva du bør sprøyte med, men Roundup tar det meste.

Lenke til kommentar

Jeg kvittet meg med 200 kvm skvalderkål for fem år siden. Det tok to år og masse Roundup (kjøp på Felleskjøpet, ikke det utblanda stoffet på hagesenteret). Men etterpå har jeg ikke sett snurten til kålen. Så har jeg heldigvis ikke naboer som "dyrker" den. Om man ikke gidder å slite, kan man jo bare ha den. Den dreper alt annet og sprer seg fort. Men den er jo grønn...

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
er det noen regel for hvor lenge etter sprøyting, jeg kan gå over med gressklipperen? tenkte å klippe litt før den store dagen.... :thumbup:

8624168[/snapback]

Ja, gressklipparn er kjekk den...

Bare å klyppe på!

Kos deg :!:

Lenke til kommentar

Sprer seg med frø eller rotbiter. Har ikke gravd opp planter fra folk som har skvalderkål i hagen?

Klarte og ta med meg en liten bit skvalderkål i fjor sammen med en plante jeg gravde opp. Selv når jeg fjernet all jord fra røttene og alle røtter som så ut som det var skvalderkål fikk jeg ikke fjernet den. I år spirte det opp en liten skvalderkål. Heldigvis var den veldig liten, så jeg fikk opp hele planten.

Lenke til kommentar

Det er nok at du har fått en ny plante med rotrester.

Nå har jeg forresten lært mer om sakene:

Det du gjør er at du bruker 800 - 1000 ml Roundup Eco eller 400 - 500 g Roundup Max per mål.

Det som er viktig å ta hennsyn til ved bruk at Roundup er at plantene er i god vekst, at det er oppholdsvær resten av dagen, relativt høy luftfuktighet, at du sprøyter på formiddagen, at plantene er tørr og helst over 15 grader. Mot Skvalderkål er det best å sprøyte før eller under blomstring.

Dette vil gi mellom 50% og 90% virkning ved gjenntatt behandling. Må nok slite noen år før du er kvitt det.

Du må egentlig må ha sprøytesertifikat for å få kjøpt Roundup, men det er ikke så vanskelig å få tak i. Den utblandete greien de selger på hagesentre fungerer nok heller dårlig + at prisen er jo helt syk.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tro på at den har kommet med planter, men det er et godt inspill. Jeg fikk tak i "orntli" rondup som jeg nå har sprøytet med. Det ser ut til at de sliter nå ja :thumbup: men, på meg virker det som om det at jeg sprøytet, fikk det til å komme nye skudd, og at disse prøver å få ny næring til røttene?

Men de må bare prøve og spire for nå har jeg rondup for et par år.... :dribble:

Har som tidligere nevnt gravd av et område som det var masse skvalderkål, og selv om jeg fjernet 30-40cm av jorden er det kommet nye skudd. så i dette området tenkte jeg å fortsette sprøytingen gjennom store deler av sesongen, før jeg prøver meg på og så nytt gress.

Det har kommet inn masse fine svar her, men er det noen som har noe og tilføye så ikke nøl med det! alle inspill taes imot med glede!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...