Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

korttidshukommelse og matte?

Anbefalte innlegg

Jeg har en helt ekstrem korttidshukommelse. :(

Jeg klarer ikke å holde noe mer enn en tanke fast i hodet om gangen. Forsøker jeg flere er sjangsene veldig store for at jeg mister den første.

Dette er et kjempeproblem for meg. Spesielt i matten.

Jeg har slitt med matten sålenge jeg kan huske. Til neste år skal jeg ta opp 1MY som privatist. Dette byr på kjempeproblemer.

Jeg sliter med de enkleste oppgaver på barneskolenivå. Og det tar evigheter å forklare meg noe til jeg tar poenget.

Finnes det noen smarte metoder jeg kan ta ibruk for å lettere kunne lære matten?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå sitter jeg å pugger gangetabellen. Eller jeg forsøker å se mønstre og snarveier siden det er lettere.

Gangetabellen er ikke med i pensum. Men jeg antar at det er viktig å kunne den for å kjapt kunne regne seg frem til svar. Det vil spare mye tid på prøver.

Foreløbig vil jeg forsøke å kompoensere for min dårlige hukommelse ved å:

-Se mønster og sammenhenger

-Bruke jernviljen min

-Gi meg selv belønninger for delmål jeg setter meg opp

-Tenke at mattematikk er gøy (negative tanker må jeg skyve vekk)

-Øve sammen med min lillesøster som er på det samme stadiumet som meg (Hun har også noen av de samme problemene som meg siden hun er dyslektiker)

-Sette meg opp en arbeidstid hver dag der jeg arbeider med matematikk og så tar jeg fri resten av kvelden.

Dette er min plan :)

Lenke til kommentar

Det vanskligste med matten er utregningene har jeg funnet ut. Jeg tror dette har med korttidshukommelsen min å gjøre.

Jeg har nå øvet på gangetabellen i 3 dager. Og jeg har funnet noen snarveier jeg hele tiden bruker.

Det gjør prosessen mye enklere, men jeg har fortsatt problemer med å holde fast bildene jeg ser for meg av regnestykket oppi hodet. Alt blir liksom til en grøt og så må jeg ta hele stykket forfra. Fryktelig irriterendes.

Jeg kjenner det dunker og slå oppi hodet når jeg har sittet en time. Kanskje det er er et tegn på at hukommelsen utvider seg og nye flinke hjerneceller dukker opp :)

Jeg føler en viss fremgang vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Dette er veldig fint å høre, bra at du gjør framgang. Akkurat nå trimmer du hjernen din, stå på, så blir du flink, ønsker deg lykke til av hele mitt hjertet :).

Går bare i 10. klasse, men søstra mi går i 2 år på vgs (Oslo Katedralskole), kan spørre henne hvis ikke du forstår :).

Lenke til kommentar

Jeg har et litt mindre tilfelle av korttidshukommelse det jeg gjør er:

Jeg har en liten skrivebok og skriver ned alt læreren skriver på tavlen (det jeg føler er nødvendig å skrive ned) og har den på rommet mitt, så hvis jeg glemmer noe kan jeg bare se i boken

Lenke til kommentar

Takk så mye :)

Jeg sitter å øver nå. Jeg merker at jeg blir kjappere.

Slik som 8 gangeren tar jeg nå på strak arm. Jeg ser for meg regenstykket oppi hodet og dermed ser jeg svarene også.

Å pugge gangetabellen gir meg ingenting. Jeg kan pugge i evigheter uten å lære noe somhelst. Det er det jeg har gjort feil før itiden.

Jeg må forstå den og skjønne utregningene. Da gir det mening og da lærer jeg :)

Jeg har et litt mindre tilfelle av korttidshukommelse det jeg gjør er:

Jeg har en liten skrivebok og skriver ned alt læreren skriver på tavlen (det jeg føler er nødvendig å skrive ned) og har den på rommet mitt, så hvis jeg glemmer noe kan jeg bare se i boken

Å skrive ned ting for hånd blir det bare rot av for meg. Blir så mange pairer og skrivebøker etterhvert at vinninga går opp i spinninga. Det fungerer derimot bedre om jeg tar notater på pc. Kanskje det har noe med systemet på pcen å gjøre.

takk anyways :)

Lenke til kommentar

Sliter med matte jeg også. Kan lære det og kunne den det uken vi lærer det, men neste uke så er det meste glemt :dontgetit: Kan heller ikke gangetabellen(har forsåvidt ikke øvd så veldig mye på den siden 4.klasse elns). Går i 10ende. Har alltid slete med matte.

På tentamen og prøver så husker jeg ikke noe nesten :ermm:

Lenke til kommentar
Sliter med matte jeg også. Kan lære det og kunne den det uken vi lærer det, men neste uke så er det meste glemt :dontgetit: Kan heller ikke gangetabellen(har forsåvidt ikke øvd så veldig mye på den siden 4.klasse elns). Går i 10ende. Har alltid slete med matte.

På tentamen og prøver så husker jeg ikke noe nesten :ermm:

8671369[/snapback]

Gangetabellen på rams treng du så absolutt ikkje kunne. Det er nok med basiskunnskapane om gangetabellen, men kan du den, er det absolutt eit nyttig verktøy, dog mest i kvardagen.

Rekn matte, det er det einaste som hjelp.. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor leser du på gangetabellen egentlig? må vel være noe annet å øve på vel? Jeg har 6 i matte og kan ikke gangetabellen i hodet engang :p hehe

Men men :p 1MY.... hva tilsvarer det i den nye reformen? :p er det praktisk eller teoretisk mattematikk?

Lenke til kommentar

Glad jeg husker veldig godt :D . Husker ting jeg lærte i matte for 3 år siden fortsatt. F eks at det gylne snitt er 1,618 :) . Er også veldig god til å huske rare ting jeg har lest, f eks at verdens største parkeringshus har 92 150 parkeringsplasser og ligger i Chicago og at World Trade Center hadde 36 600 vinduer :p . Husker også litt mer nyttige ting som f eks at det finnes 118 grunnstoffer og at hydrogen har en masse på 1,0008 unit. Blir ofte kallt klisterhjerne :p .

Jeg er veldig god i matte og grunnen til det tror jeg er at jeg synes det er gøy. Helt fra jeg gikk i første klasse har jeg elsket matte. Husket jeg brukte å sitte å gjøre matte oppgaver i hver time år jeg gikk i 3.-4. klasse. Gjorde vanligvis bøkene dobbelt så fort som egentlig var meningen. Har også hatt matte alene fra 1. til 8. klasse siden jeg hadde det på samisk og har da kunnet gjøre bøkene litt fortere og fått mer utfordrene oppgaver, noe jeg tror har gjort at jeg ar likt matte så godt :) .

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar

Eg føler meg absolutt ikkje som noko klisterhjerne. Eg treng ein god del øving på ting som f.eks. matte før det sit skikkeleg. Men med hard jobbing får eg til det meste, og klarar meg heilt greit på "vanskelig" matte på vidergåande. Har 4 i matte og 5 i fysikk, ville veldig gjerne opp på 5 i matte, men jobba berre ikkje hardt nok.. =/ Så det er håp for alle :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...