Gå til innhold

E4300 over 3GHz? Hva er galt?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har akkurat kjøpt meg C2D E4300, en KRAFTIG Zalman vifte, P5B-E Hovedkort. Jeg har klokket min E4300 fra 1.8 til 3GHz (350 x 9) og 1.35 Vcore volt. Men så fort jeg skal ha min E4300 opp til ca 3.5 GHz (xxx x 9) så går det ikke. Maskinen vil ikke boote og det står "overclocking failed". Men jeg VET jo at en E4300 skal kunne gå opp til 3.5GHz. Kjølingen er jo helt fint og. Håper på veiledende svar :) Takk.

-Kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at ikke alle prosessorer selv om de er av samme modell har likt overklokkingspotensiale. Likevel tror jeg det er hovedkortet som sperrer, ikke prosessoren: mitt P5B har også en sperre når jeg kommer opp til en viss FSB som forhindrer meg i fra å klokke prosessoren videre.

Lenke til kommentar

prøv å øk vcore til 1.40-1.50

 

min E4300 stopper på ca385fsb men kjører den på 370fsb 1.46(1.50)vcore pga temp

 

bruker foresten bruker Scythe Infinity på et gigagbyte ds4 her. samt økt volten på sb\nb med 0.15

 

K4F

Lenke til kommentar
Husk at ikke alle prosessorer selv om de er av samme modell har likt overklokkingspotensiale. Likevel tror jeg det er hovedkortet som sperrer, ikke prosessoren: mitt P5B har også en sperre når jeg kommer opp til en viss FSB som forhindrer meg i fra å klokke prosessoren videre.

8602801[/snapback]

kunne ikke sagt det bedre selv. eller jeg kunne pynta med en smilie eller to da :p

Lenke til kommentar

Jeg gikk trinnvis opp til 300FSB, deretter gikk jeg rett til 333FSB med vcore 1.392(kortet undervolter litt, så den står noe høyere i Bios).

 

Alt fungerer fullstendig problemfritt på 3Ghz, og jeg kunne sikkert kjørt lavere vcore, men det får jeg teste en annen gang.

 

For en morsom prosessor. Har kun stock kjøler på CPU og temp ligger på 31 idle etter noen timer med klokking. CPU vifta går på 816RPM.

 

66% klokk uten svett på standard utstyr er bare helt fantastisk. Ballistix PC5300(2GB) minnet kjører forløpig på standard 667Mhz.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En E4300 MÅ ikke opp i 3,5 GHz, i alle fall ikke på luft. Min E6600 begynner å slite rundt 3,4-3,5. Ikke at den ikke klarer det, men krever såpass med volt at det er VARMT. Dette er på et EVGA 680i hovedkort, Zalman 9700 og PC6400-RAM (som skal klare de hatighetene fint). Kan forsåvidt hende at RAMen din ikke holder med (667 MHz RAM som nekter å klokke over det). Jeg vet ikke om du har prøvd noe særlig mellom det, men det er også litt ekstremt å gå rett fra 3 til 3,5 GHz, du burde i alle fall ta det 100 og 100 til det ikke fungerer lenger, og så øke volt.

Lenke til kommentar
Er det noe poeng å presse den over 3Ghz når den kjører 3ghz lekende lett på orginalkjøler? Bare der har du 66% overklokk uten svett til kun 980,-.

8608167[/snapback]

 

Det er vel poeng nok at det er mulig :D Mange synes faktisk det er gøy med overklokking og tweaking.

Lenke til kommentar

Jeg synes også det er gøy, men med tweaking så tenker jeg på å finne den beste middelveien mellom ytelse og stress på systemet :). Et godt 24/7 oppsett.

 

Jeg skal for morroskyld se hvor høyt jeg kommer når jeg finner en god kjøler for mitt HK. (finnes ikke ennå). Om jeg skal gidde å presse den med stock kjøler vet jeg ikke. Selv om den bare lunker på 3Ghz og vcore 1.392

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Akkurat. Men det er uansett en respektabel økning fra 200.

8608432[/snapback]

 

Ja, E4300 er nesten garantert minst 3GHz i de fleste tilfeller. På standard Volt eller litt mer. Vanskelig å gjøre noe bedre kjøp enn E4300 hvis man klokker den.

 

E4300 + Crucial PC5300 2048MB Value kit hos komplett.no er jo nesten et ran!. RAM brikkene koster jo bare 699,- nå!

Lenke til kommentar

Ja det er helt vilt. Nesten så jeg angrer på at jeg gikk for Ballistix PC5300 hehe. Men da har jeg godt klokkemonn og meget lav latency på ram brikkene også til kun 1000,-.

 

Synd jeg ikke har DDR2 i serveren. Da hadde jeg oppgradert den fra 2 til 4GB nå.

 

Nesten så det er fristende å kjøpe et billig demo HK med 975X, 2*Crucial kit og en E4300 til serveren også(evt E4200). Men huff det er galskap. Den går fint på S478 med CSA Gblan, 2.4Ghz NW-C og 2GB PC3200.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Må si at jeg er fristet til å oppgradere barebone min med et MiniATX Core2 Duo hovedkort nå.

8608489[/snapback]

Ah der sa du noe! Jeg har jo for pokkern en AM2 Barebone med kun 512MB DDR2 PC6400. Crucial PC5300 Value lokker lett til PC6400?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Må si at jeg er fristet til å oppgradere barebone min med et MiniATX Core2 Duo hovedkort nå.

8608489[/snapback]

Ah der sa du noe! Jeg har jo for pokkern en AM2 Barebone med kun 512MB DDR2 PC6400. Crucial PC5300 klokker lett til PC6400?

8608500[/snapback]

 

Hvis du kjøper det Crucial settet fra komplett og er uheldig og får D9HNL brikker så klokker selv disse lett til 800MHz (PC6400). Så uansett hva du får så er det et kupp :) Mest sannsynlig at du får D9HNL nå for tiden uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...