Gå til innhold

Hjelp til kjøp av mitt første kamera!


Anbefalte innlegg

Før vi begynner: Dette er ikke enda en av de "hvilket kamera skal jeg kjøpe...." Jeg vet sånn cirka hva jeg skal ha, men det er bare litt finpuss på handlelista.

 

Jeg har nå konfirmert meg :cool:, så nå har jeg penger til å kjøpe kamera! :w00t:

 

Det er noen ting jeg vil ha klart før vi begynner....:

 

- Maks pris for alt er 11 000 NOK

- Alt skal kjøpes i norske butikker

- Det skal kjøpes i særiøse butikker (les: Komplett.no, Riff.no, fotovideo ol....)

 

 

Kamera Panasonic NV GS500

Jeg har bestemt meg for dette kameraet for lenge siden, bl.a. på grunn av 3 CCD og lav pris i forhold til bildekvalitet.

 

Butikk: her

 

Mikrofon Røde VideoMic

Jeg har hørt mange gode tilbakemeldinger på denne mikrofonen, særlig i kombinasjon med GS500.

 

Butikk: her

 

Mikrofon Vindhette Røde Dead Cat

Jeg har valgt å innvestere i en vindhette først som sist, og da ble det altså denne.

 

Butikk: her

 

Stativ Velbon CX-686 Tripod

Jeg har hørt at dette er et stativ som er "greit nok" og siden jeg ikke kommer til å bruke stativ så mye (liker steady cam bedre) så velger jeg å gå for et billig stativ.

 

Butikk: her

 

Ekstra batteri Panasonic batteri til NV-GS serie

Jeg har funnet ut at et ekstra batteri er greit å ha, men, det jeg ser er at det koster....

Derfor lurer jeg på om det lønner seg å kjøpe dette istedenfor dette?

 

Det med batterier har jeg ikke undersøkt så mye, men jeg har skjønt at det kan lønne seg å kjøpe uorginalt batteri, men jeg har også lagt merke til at noen av disse ikke passer/funker, så hvis jeg skal gå for dette, så må jeg være 100% sikker på at det funker.

 

 

Dette med butikker er ikke sikkert, jeg har bare funnet den billigste nettbutikken. Jeg har planer om å først sjekke om det er mulig å kjøpe det i butikker nær meg, siden jeg liker bedre å forholde meg til en selger bak en disk.

 

Jeg har søkt om jobb på mobildata og har tenkt å vente med å kjøpe til jeg har fått svar fra dem, for hvis jeg får jobb der, så kan jeg vel få det billigere hvis de har noe av dette? (Noen som vet ca hvor mye....??)

 

Jeg har ikke tenkt noe på veske, men det får komme senere...

 

Noen som har komentarer eller kan komme med hjelp....??

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har søkt om jobb på mobildata og har tenkt å vente med å kjøpe til jeg har fått svar fra dem, for hvis jeg får jobb der, så kan jeg vel få det billigere hvis de har noe av dette? (Noen som vet ca hvor mye....??)
Ikke ha for store forhåpninger. Marginene er veldig små i dagens marked, og man kan ende opp med å betale mer enn i billigste butikk (avhengig av hvilke avtaler butikken har med importør).

 

Ellers er dette en bra pakke vil jeg tro. Ikke noe å utsette på den :)

 

Om du vil ha det ene eller andre batteriet kommer an på økonomi og hvor mye du skal bruke kameraet. Det dyreste batteriet er også litt større og tyngre. Batteriene varer vel hhv. til halvannen og tre timer filming sånn cirka.

Lenke til kommentar

Det har nå oppstått et lite problem, mamma og pappa setter seg litt imot kjøp av så "dyrt" kamera utstyr, jeg har prøvd å forklare dem at dette (med unntak av ekstra batteri) er en "basic" pakke. De har ikke sagt nei, men setter seg litt vrange.

 

Noen tips for å forklare for dem/overtale dem?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du ha priser på noe som helst av elektronikk så er den absolutt beste linken

www.prisguiden.no

Her finner du alt fra datamaskiner, til bærevesker og batterier til videokameraer, lettvinn å bruke og har det aller meste av butikker og produkter.

Lenke til kommentar
Skal du ha priser på noe som helst av elektronikk så er den absolutt beste linken

www.prisguiden.no

Her finner du alt fra datamaskiner, til bærevesker og batterier til videokameraer, lettvinn å bruke og har det aller meste av butikker og produkter.

8701902[/snapback]

Problemet er at kun butikker som betaler for det, får lov til å bli med. Dette kan skjule mange av de beste tilbudene. Derfor skal man ikke bruke Prisguiden til noe som helst annet enn veiledning og generell prisoversikt. Vil du være sikker på å finne best pris, besøk butikker i ditt nærområde, og mindre webshops som ikke er med i Prisguiden også.

Lenke til kommentar
Hvis mulig kan du avbestille kameraet fra den lokale butikken.

Det kan ofte være dyrere der og det tar vanligvis lang tid å få varer de ikke har på lager. Men det kan være enklere om du får en feil med kameraet så slipper du å slite med post sendinger osv.

 

Her er en link med oversikt over hvor de selger NV-GS500 i nettbutikker:

https://prisguiden.no/product.php?productId=41622

8712967[/snapback]

Leste du ikke hva jeg skrev i mitt forrige innlegg? Prisguiden er IKKE en oversikt over hvor de selger en gitt vare. Det er en oversikt over hvilke av de butikkene som ønsker å betale for å stå der, som selger varen.

 

Det tar som oftest kortere tid om en butikk bestiller en vare, enn om du bestiller den selv. Grunnen er at importørene gjerne bruker over-natten eller budbil når de frakter varer. Så om varen er på lager hos norsk importør, kan du faktisk få det mye raskere selv om butikken ikke har det på lager, enn om du bestiller på nettet.

 

Ellers er det en drøss med grunner til å handle hos den lokale fotobutikken fremfor på nettet. Jeg blir litt irritert når jeg ser innlegg som dette. Skal han, etter å ha fått en masse hjelp, råd og tips på butikken, avbestille der og spare noen få kroner på å kjøpe det på nettet? 7500 (tilbudet fra butikken) er bare 200 kroner dyrere enn norsk modell fra billigste butikk i Prisguiden som du henviser til, og attpåtil fra en butikk med veldig dårlige brukererfaringer. Halvparten av dette blir spist opp av fraktkostnadene. Synes derfor det var et dårlig råd du kom med.

 

Andre fordeler ved å handle i butikk er det skrevet mye om på forumet. Men tips og råd og hjelp både før, under og etter kjøpet er viktig. Bedre, billigere og raskere service om det er noe feil. Ansikt-til-ansikt kommunikasjon med selger. Og selger kan løse småproblemer så du slipper å sende produktet til reparasjon og vente en måneds tid før du får det tilbake. Det er som sagt mange flere grunner, men jeg gidder ikke ramse de opp nå.

Lenke til kommentar

Leste du ikke hva jeg skrev i mitt forrige innlegg? Prisguiden er IKKE en oversikt over hvor de selger en gitt vare. Det er en oversikt over hvilke av de butikkene som ønsker å betale for å stå der, som selger varen.

 

Det tar som oftest kortere tid om en butikk bestiller en vare, enn om du bestiller den selv. Grunnen er at importørene gjerne bruker over-natten eller budbil når de frakter varer. Så om varen er på lager hos norsk importør, kan du faktisk få det mye raskere selv om butikken ikke har det på lager, enn om du bestiller på nettet.

 

Ellers er det en drøss med grunner til å handle hos den lokale fotobutikken fremfor på nettet. Jeg blir litt irritert når jeg ser innlegg som dette. Skal han, etter å ha fått en masse hjelp, råd og tips på butikken, avbestille der og spare noen få kroner på å kjøpe det på nettet? 7500 (tilbudet fra butikken) er bare 200 kroner dyrere enn norsk modell fra billigste butikk i Prisguiden som du henviser til, og attpåtil fra en butikk med veldig dårlige brukererfaringer. Halvparten av dette blir spist opp av fraktkostnadene. Synes derfor det var et dårlig råd du kom med.

 

Andre fordeler ved å handle i butikk er det skrevet mye om på forumet. Men tips og råd og hjelp både før, under og etter kjøpet er viktig. Bedre, billigere og raskere service om det er noe feil. Ansikt-til-ansikt kommunikasjon med selger. Og selger kan løse småproblemer så du slipper å sende produktet til reparasjon og vente en måneds tid før du får det tilbake. Det er som sagt mange flere grunner, men jeg gidder ikke ramse de opp nå.

8713108[/snapback]

 

Jeg har bedre erfaring med nettbutikker enn lokale forhandlere, det kan godt hende at butikkene her hvor jeg bor ikke er av de beste heller. Jeg sa også at om det skulle være en feil på kameraet ville lokal forhandler være et letter alternativ. Jeg sa ikke at det var billiigere men at det ofte var det, og at det vanligvis tar lengre tid, kanskje du skulle leste mer nøye før du gav kritikk. Men for meg som bor i et disktrikt er det også en fordel med nettbutikker, jeg må kjøre 5mil til nærmeste butikk som kan få inn ett videokamera for meg, og det sier kanskje litt... Og butikker i prisguiden er som oftest de som har gode priser. Jeg har sett igjennom mange andre steder når jeg har sett etter varer men ikke funnet mange steder med bedre priser. Det har vært noen unntak men det er ikke ofte. Er det noen nettsider du da vil anbefale som ikke står i prisguiden? Mange sider står i kelkoo.no også... Om man betaler for å stå oppført der vet jeg ikke. Og Afseth, se på antall inlegg du har og antall inlegg jeg har. Jeg er relativt ny her så jeg påstår ikke at du har feil på noen måte... Men se saken fra flere sider...

 

 

Om tipset mitt var villledende vil jeg gjerne unnskylde meg ovenfor ThorU.

Lenke til kommentar

Det jeg var irritert på, Snillest, var at du anbefalte han å kjøpe på nettet fordi det var billigere (200 kroner), etter at han tydeligvis har vært innom en butikk og fått service der. Det man evt. betaler ekstra for i en butikk, er nettopp det at det er en butikk og ikke en nettbutikk. Man bør ikke utnytte servicen i slike butikker, for så å handle på nettet. Jeg opplever litt for mange slike kunder til at jeg klarer å holde kjeft når noen oppfordrer til denne typen "svindel".

 

En annen ting jeg reagerte på, var at du fremholdt Prisguiden som den ultimate og komplette liste over butikker som hadde en aktuell vare inne. Det kunne ihvertfall forstås slik når du skriver "hvor de selger" og ikke "noen steder hvor de selger".

 

Men nå var det vel ikke det vi diskuterte her. Beklager at jeg har dratt tråden off-topic.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg kjøper i lokal butikk er bl.a. nettop fordi jeg liker å få service, veiledning, og rask hjelp med små problemer som kan ligge i noe jeg missforstod i bruksannvisningen, da hjelper en person meg og viser hvordan jeg skal gjøre det. Istedenfor å måtte sitte å høre på en sur kundebahandler i telefonen som kanskje ikke en gang vet hva han snakker om. Alt dette betaler jeg gladelig 200 kr. ekstra for!

 

Når det gjelder leveringstid, så er egentlig ikke det et godt argument i denne saken, ettersom nesten ingen nettbutikker har det inne nå for tiden, og de fleste gir ubekrefta datoer for når de får det inn, men jeg har fått 22. juni som bekreftet dato.

 

Hvis jeg skal bestille fra nettbutikk, så skal det også være en butikk som er til å stole på, og de butikkene tar 8000,- ++ for kameraet...

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg kjøper i lokal butikk er bl.a. nettop fordi jeg liker å få service, veiledning, og rask hjelp med små problemer som kan ligge i noe jeg missforstod i bruksannvisningen, da hjelper en person meg og viser hvordan jeg skal gjøre det. Istedenfor å måtte sitte å høre på en sur kundebahandler i telefonen som kanskje ikke en gang vet hva han snakker om. Alt dette betaler jeg gladelig 200 kr. ekstra for!

 

Når det gjelder leveringstid, så er egentlig ikke det et godt argument i denne saken, ettersom nesten ingen nettbutikker har det inne nå for tiden, og de fleste gir ubekrefta datoer for når de får det inn, men jeg har fått 22. juni som bekreftet dato.

 

Hvis jeg skal bestille fra nettbutikk, så skal det også være en butikk som er til å stole på, og de butikkene tar 8000,- ++ for kameraet...

8714899[/snapback]

 

Det kan nok lønne seg, men for meg så er det stress når jeg må kjøre helt til nabokommunen for å få service, da er det lettere (og billigere) å sende i posten:P... Skal kjøpe meg NV-GS320 i løpet av uka, jeg har allerede brukt opp mesteparten av konf penga fra i fjor... Jeg har en tendens til å være utålmodig så jeg hadde muligens betalt litt extra for å få kameraet så fort som mulig:)... Lykke til med kameraet uansett :thumbup: ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...