Gå til innhold

lovlig å legge ut dj mix?

Anbefalte innlegg

heisann

er russ i år men skal ta et fri år nå. saken er at jeg ble kontaktet av 2 forskjellige pers som vil at jeg skal være dj for dem i russebussen dems neste år.. men saken er at det lar seg ikke gjøre pga at jeg ikke har mulighet til det neste år. så da lurte jeg på om det er lovlig hvis jeg mixer en 5 timers lang mix av forskjellige sanger og selger det til dem. får like mye som om jeg skulle ha vært der og mixet. men er dette lovlig? eller er det copyright pga sangene som jeg fader sammen? tenkte og kanskje bare lage en del slike mixer som jeg kunne bare legge ut på nett for vet det er mange som har lett etter akkurat det.

Dilly

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

det er nok ikke lov, du kan gi det til dem, ikke ta penger for det.

men unasett hvem finner det ut?

Lenke til kommentar

ahh okay. får "gi" det til dem og se om jeg får noe penger siden jeg så snill. ellers så gidder jeg ikke. de må vise meg at jeg er snill :p

skal jo mixe det sammen. 5 timer så de får vise meg hvor snill jeg er

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

vet ikke helt hvordan det er med sånne mixer men hvis man spilelr dem et sted man får fortsjeneste så tror jeg man må betale royalties, men på en russebuss tror jeg ikke det er så mye å tenke på.

Lenke til kommentar

Det er ulovlig ja, men sålenge det ikke er veldig betydelige summer penger du tjener på det, så ser jeg ikke helt den store moralske synden i det.

EDIT: og ikke endrer musikken i en retning som er ment negativt selvfølgelig, men det er neppe hensikten her.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Slenger ut et spørsmål når vi er inne på temaet; på ungdomsklubben her har vi diskotet, og da spiller vi (selvfølgelig) musikk. Men siden vi tar inngangspenger, har vi da egentlig lov til å spille musikken vi spiller?

(Og siden mesteparten antagelig er pirat-nedlasta, så er vi jo på kanten allerede der, men hvis vi ser bort i fra det ;P)

Lenke til kommentar

http://www.tono.no/page?id=30

"Den som er ansvarlig arrangør for musikkfremføringen må innhente samtykke fra TONO og betale vederlag. Dette gjelder ved fremføring av både norsk og utenlandsk musikk og uansett om musikken fremføres 'live' eller mekanisk. Ansvarlig arrangør er den person, bedrift eller organisasjon som byr på musikk offentlig. Det er viktig å huske at musikkfremføring i foreninger, klubber, o.l. også regnes som offentlig. Det eneste musikklokale som kan sies å gå helt fri er ditt eget hjem."

Men jeg vil jo ikke si at det er ditt ansvar, for jeg regner vel med at det er en kommunal ungdomsklubb e.l. Samtidig er det et poeng at dere ikke er ute etter å tjene penger på musikken, og faktisk fremmer det for et potenisielt marked.

Lenke til kommentar
http://www.tono.no/page?id=30

"Den som er ansvarlig arrangør for musikkfremføringen må innhente samtykke fra TONO og betale vederlag. Dette gjelder ved fremføring av både norsk og utenlandsk musikk og uansett om musikken fremføres 'live' eller mekanisk. Ansvarlig arrangør er den person, bedrift eller organisasjon som byr på musikk offentlig. Det er viktig å huske at musikkfremføring i foreninger, klubber, o.l. også regnes som offentlig. Det eneste musikklokale som kan sies å gå helt fri er ditt eget hjem."

Men jeg vil jo ikke si at det er ditt ansvar, for jeg regner vel med at det er en kommunal ungdomsklubb e.l.

8613763[/snapback]

Den er vel ikke akkurat kommunal, hva skal jeg si, mer lokal kanskje :p Men tviler på at egentlig noen av de mange hundre (/tusen?) ungdomsklubbene her i lander betaler for musikken de spiller. Så er vel ingen fare for at TONO stikker innom og ber oss skru av musikken..

Samtidig er det et poeng at dere ikke er ute etter å tjene penger på musikken, og faktisk fremmer det for et potenisielt marked.

8613763[/snapback]

Prøv å si det til den gjengen der..

Endret av madompa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...