V_B Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Hei. Jeg lurte på om noen kunne forklare meg helt enkelt hvordan man går frem når man skal lage en database? ( f.eks en web-butikk hvor du legger inn opplysninger om produktene, kundene og leverandørene) samt forklare hvilke funksjoner og hva tabeller, spørringer, skjemaer og rapporter betyr i en database. Dette er noe jeg har veldig lite peiling på, så håper noen kunne tatt seg bry til å forklare =) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Hvilken programvare har du tenkt å bruke? Lenke til kommentar
spirrevippen Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Høres ut som det er Access, men hadde vært greit å vite det. I Access begynner man i hvert fall med tabell(er). Man lager tabellen(e) med feltene som skal være med (f.eks. kundenr., fornavn, etternavn, adresse, postnr. osv). På skolen har vi i hvert fall fylt inn disse feltene i skjema (laget på grunnlag av tabellen). I skjema kan man også ha kalkulerte felter (f.eks. antall varer x pris + fraktkostnader = en totalpris). Vet ikke helt hva poenget med spørringer er, men det er vel der du velger ut hvilke felter du vil ha med, som f.eks. et produkt: hvem som har kjøpt dette produktet. Eller hvor mange kunder som bor utenfor Oslo, hvem som bor i Kristiansand osv, hvem som handlet en spesiell måned osv. Dette gjøres vet å sette inn "krav". Rapporter er vel måten man skriver ut spørringene pent, og er basert på spørringene man har laget. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Queries (spørringer) brukes vel ofte til utregninger osv. Har ikke fulgt med i faget dette året, så jeg kan egentlig lite og ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå