Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Ansvar for egen læring"


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem i retning skole og lekser. Går i første klasse på allmen nå og vi har i grei grad fått "ansvar for egen læring". Problemet er at jeg har sjelden gjort en eneste lekse noensinne, selv ikke i første- og andreklasse på barneskolen. :ermm: Og nå så har jeg jo jobbet godt inn den vanen å gi faen i det, så lurer på hva som gjør at folk generelt gjør leksene sine. Skulle gitt en fot for å klare å sette meg ned med lekser etter skolen og bare få det gjort, men det bare går ikke.

 

Får helt greie karakterer og sånn, legger meg på rundt 4 i snitt og det er ikkeno stress når jeg bare følger med i timen, men er bare litt redd for hva som kommer til å skje videre i andre- og tredjeklasse når matte/fysikk ikke er like pus lengre og jeg må studere mer på egen hånd. Så lurer vel egentlig på om noen har tips om hvordan jeg skal få satt meg ned og begynne å gjøre lekser ?

 

Har foresten satt meg opp med matte R1/Fysikk og inf. tek. som valgfag, sikter jeg kansje litt for høyt da når jeg ikke gjør lekser ? :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg savner litt av fra barneskolen og delvis fra ungdomsskolen er at lærerne sjekket om leksene ble gjort. Vet at det ga enkelte (inkludert meg selv) et spark til å legge ned litt innsats i leksene. Når det nå ikke er noen som sjekker leksene, ender det med at veldig mye ikke blir gjort. Det hadde helt klart vært positivt for karakterene mine om lærerne var litt strengere.

 

Det beste trikset jeg kan gi deg i forhold til lekser, er at du setter deg ned med dem så fort du får tid etter skolen. Bestem deg for at du skal gjøre dem så fort du har en ledig stund, så slipper du å ha dette hengende over deg hele kvelden. Kan ikke si jeg er spesielt flink til dette selv lenger, men det fungerte bra når jeg praktiserte denne ordningen :whistle:

Lenke til kommentar

Lekser er frustrerende om man ikke følger med i timen eller aldri gjør dem (man må slite lenge meg å finne svar osv), men mitt beste tips er rett og slett å pine deg selv litt å begynn å gjør dem. Du vil se etterhvert at du finner et arbeidsmønster og leksene blir gjort mer effektivt =)

Lenke til kommentar

Når det gjelder matte lønner det seg nok å åpne matteboken og regne i hvert fall 2 oppgaver en ettermiddag når du kjeder deg.

 

Jeg var ganske lik når jeg gikk på ungdomskolen, gjorde absolutt minst mulig. :p Skal vel også nevnes at jeg er passe lettlært når jeg jobber med ting jeg liker. Uansett, jeg prøvde en gang i høst å åpne boka i et fag og se litt over det som står og regne noen oppgaver, tenke over hva det som står betyr, og det hjelper utrolig mye.

 

Du kan jo spørre læreren om han har en gammel, kort prøve som omhandler det stoffet dere jobber med for øyeblikket, dersom han har det kan du jo se på spørsmålene, finne svar og deretter studere det litt. Det kan jo lønne seg med tanke på prøve ettersom det kan si litt om hva som er viktigst.

 

Og som du sier er det lettere å gjøre lekser hvis læreren sjekker om det er gjort. Mattelæreren vår gir oss innleveringer et par ganger i månden. De teller ikke så mye i og med at vi kan jo bare skrive av andre elever, men det er faktisk gøy å regne når man får det til og forstår hva man driver med. Jeg går ikke allmenn så frykter det skal litt mer til for å få den jobbe-på-ettermiddagstid-med-leksene-gnisten, men tror den kan forekomme hvis du bare kommer over den startfasen. Den som er tyngst. :hmm::tease:

Lenke til kommentar

Er nå på siste året i vgs, det at man må gjøre lekser er bare oppskrytt. Det som er viktig at en faktisk forstår pensum. Lekser er bare et hjelpemiddel hvis en ikke forstår det godt nok enda. Har ikke gjort en eneste lekse i 2- og 3KJ, men forstatt så får jeg 5 på kortet. Andre som tar helt av og gjør alle leksene +++ får ofte bare 3/4. Gå over kapittel for kapittel og spør deg selv: Forstår jeg dette? Hvis nei, sett deg ned å lese. Hvis ja, så trenger du ikke gjøre en eneste lekse.

Lenke til kommentar
Skru av datan :)

8602910[/snapback]

Skulle akkurat til å forslå dette. Det beste er å kvitte seg med alle distraksjonsmomenter når du skal gjøre lekser. Ikke gjør leksene på PCen eller i nærheten av den. Det samme gjelder TV, og for noen kan musikk være distraherende.

Må du gjøre leksene på PCen kan du trekke ut nettforbindelsen om mulig. Da slipper du at MSN, forum, o.l. avbryter deg. Det kan også hjelpe å sette deg mål slik som at du skal gjøre alle oppgavene, eller lese ferdig hele kapitlet, før du gjør noe annet.

 

Forøvrig kan du også begynne å lese på senga før du legger deg. For min del husker jeg mye bedre det jeg har lest når jeg leser like før jeg sover, så du kan i det minste prøve dette. Å lese på senga vil også roe ned kroppen og hodet ditt, slik at du sovner lettere.

Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å forslå dette. Det beste er å kvitte seg med alle distraksjonsmomenter når du skal gjøre lekser. Ikke gjør leksene på PCen eller i nærheten av den. Det samme gjelder TV, og for noen kan musikk være distraherende.

Må du gjøre leksene på PCen kan du trekke ut nettforbindelsen om mulig. Da slipper du at MSN, forum, o.l. avbryter deg. Det kan også hjelpe å sette deg mål slik som at du skal gjøre alle oppgavene, eller lese ferdig hele kapitlet, før du gjør noe annet.

8623244[/snapback]

 

hør, hør. Har innlevering som jeg skal gjøre til i morgen, og dum som jeg var begynte jeg å skrive den på datan. Og som man vet er det da kort vei til mye annet som er mye mer interessant. Se for eksempel nå. Akkurat nå skriver jeg her istedet for å skrive på innleveringa som jeg holder på med. Slå av tv'er og alt som kan distrahere deg, det er absolutt et viktig moment. Sett deg et mål med at hvis jeg gjør så så langt så kan du se litt på tv eller noe slikt, slik at du jobber mot noe.

 

Men nå må jeg for f*** gjøre noe selv her, har jabbet i hytt og pine på msn i sted nå, og så forum. Skjerpings nå gitt hvis jeg skal bli ferdig i en normal tid, klokka er jo allerede ett.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...