Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ram, linked vs unlinked?

Anbefalte innlegg

Hei, fikk for omtrent en uke siden, det nye pcoppsettet mitt i posten, og etter å ha lest en gjennomgang av overklokkingspotensialet som ligger i noen av E6600 brikkene, bestemte jeg meg for å prøve å lage E6700 :)

Gikk inn i bios, satte ram til unlinked (6400 DDR2, C5) og økte FSB'en fra 1066 til 1200mhz. Rørte ikke volt eller noe som helst annet. Tempen (idle) havnet på 33 grader.

Da jeg gikk inn i ytelsesberegneren i Vista, oppdaget jeg at cpu'en som tidligere ble gitt en score på 5,3, hadde gått opp til 5,5. Ram'en, derimot, hadde økt fra 5,3 til 5,7, noe jeg går ut ifra har med å gjøre at jeg unlinket den.

Da ram'en tydeligvis er kjapp nok til å holde følge med cpu'en på 1:1 basis, burde jeg stille den tilbake til linked?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kan virke som du ikke har forstått hva "linked" og "unlinked" innebærer.

"Ytelsestall" fra Vista er vel også noe man ikke skal ta så seriøst.

Kjør da heller en benchmark (Memory) for å se forskjell på ulike kombinasjoner av CPU-clock vs. Memory-clock.

"Unlinked" betyr at minne-brikker/buss kjører fast på den hastigheten du har satt uavhengig av FSB/CPU-clock.

"Linked" betyr at FSB/RAM følger hverandre synkront utifra en "grunnstilling" (f.eks. FSB266/DDR(2)533).

Dette gjelder såvidt jeg vet kun for nForce og AMD brikkesett hvor betegnelsen "linked/unliked" brukes i Bios for nForce brikkesett.

På de AMD brikkesett jeg har hatt (Intel) har denne funksjonaliteten gitt *ekstremt* dårlige minneytelse, noe som ikke er tilfelle for nForce (650/680).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...