Tharos. Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Vg.no Er det bare jeg som blir litt skremt av slike vekkelsesgreier? Har sett noe av de samme greiene på Visjon Norge, og Gospel Channel. En eller annen predikant står og taler om de samme greiene hver gang. Roper og skriker halleluja, og folk i salen (som bestandig huser en utrolig mengde mennesker) reiser seg og bæljer og roper på gud og Jesus. Jeg mener ikke å dømme folk nord og ned altså, for all del. Jeg respekterer at folk tror på andre ting enn meg selv, men slike greier blir jeg alltid veldig forundret av. Hva mener du? Endret 13. mai 2007 av Tharos_ Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor du blir skremt..? Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor du blir skremt..? 8601983[/snapback] Ja, det var vel kanskje å ta i. Hva skal jeg si? Jeg blir forundret. Nysgjerrig. Jeg skjønner ikke hva som foregår på slike forsamlinger, og ville kanskje høre om hva som oppnås. Hva skjer på slike møter kontra en vanlig gudstjeneste? Og jeg lurer litt på det psyiske. Spesielt i Amerika kanskje, er det slike vanvittige forsamlinger, og det ropes og det hyles og folk faller ristende ned på kne. Jeg har rett og slett ikke sett noe annet som kan sammenlignes. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Som ateist synes jeg det alltid er rart å se folk snakke med himmelen og forsterke sin egen og andres overtro, dette er intet untak. Slike store forsamlinger kan jo også gi massefremkalte psykoser, som tolkes som religiøse opplevelser. Endret 13. mai 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Tja, flere av opplevelsene som folk føler under slike forsamlinger kan forklares psykologisk. Så en gud for å skape opplevelsen som flere opplever i slike store religiøse samlinger er egentlig ikke en forutsetning. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 For de som mener det ikke finnes en Gud, virker dette selvfølgelig veldig dumt/latterlig. For de som mener det finnes det, er dette en helt naturlig ting. 8602051[/snapback] Egentlig ikke. Kjenner mange som tror på Gud som syns slike møter er dumt/latterlig og litt skremmende. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Denne, som absolutt alle andre religionstråder, bringer opp det samme spørsmålet (som ingen kan svare på). Finnes det en Gud? For de som mener det ikke finnes en Gud, virker dette selvfølgelig veldig dumt/latterlig. For de som mener det finnes det, er dette en helt naturlig ting. 8602051[/snapback] Jeg tenkte faktisk at denne tråden IKKE skulle handle om hvorvidt det finnes en Gud eller ikke. Jeg ville heller snakke om disse vekkelsesmøtene som finner sted, og som må være populære, siden det er flere tusen tilstede på de største. For meg virker iallefall slike møter temmelig ekstreme i forhold til en vanlig søndagstjeneste i ei norsk kirke. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg tenkte faktisk at denne tråden IKKE skulle handle om hvorvidt det finnes en Gud eller ikke. Jeg ville heller snakke om disse vekkelsesmøtene som finner sted, og som må være populære, siden det er flere tusen tilstede på de største.For meg virker iallefall slike møter temmelig ekstreme i forhold til en vanlig søndagstjeneste i ei norsk kirke. 8602170[/snapback] Hvis det var kun kristne på forumet, kunne dette kanskje gått. Men ok.. Jeg synes det er helt greit at folk gjør dette. Det er da 100% frivillig. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg vet nå hvertfall at om et barn blir født inn i en kristlig familie, så arver barnet troen til foreldrene i de fleste tilfeller, dvs. at tro ikke har opphav i seg selv og i ens egen rasjonelle tankegang, men i hva andre får deg til å tro. Hvis samme barn vokser opp i en familie som er ateister, vil da dette barnet sannsynligvis ikke begynne å tro på gud. Hvorfor? Fordi ingen av foreldrene er ute etter å sette troen i hodet på barnet. Mine foreldre er.. vel, jeg vet faktisk ikke, far sin side er kristne, mor sin side er kristne de og, men det er stor variasjon. Poenget er at jeg begynte ikke å tro på Gud, fordi foreldrene mine sa aldri at jeg måtte det. Dermed kan jeg velge - å tro eller ikke tro. Et barn i en kristen familie kan ikke velge humanetisk konfirmasjon eller velge å ikke tro på gud, fordi da skuffer dette barnet familien. Nuff' said. Og et tips til deg: Dropp den eplekjekke og arroganten tonen din, prøv å diskuter skikkelig heller. Forresten, Jesus kommer ikke tilbake fordi han er død, get it? Mennesker har ikke stått opp fra de døde noen sinne, utenom Jesus da. Men han har jo en litt spesiell far, en far som skapte hele universet. Du vet, stjernene, planetene, alt.. i følge bibelen da. Den menneskeskrevne boka. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Helt enig. Skremmende var en overdrivelse, beklager det. Det jeg mente var at det er spesielt å lese om at folk reiser fra Afrika for å høre på en kjent person preke om bibelen og Gud og sånt. Kan sammenlignes med Jesus, men da må vi huske på at det var for lenge siden, og folk trodde vel på det meste. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Vær vennlige å les førsteposten, ikke bare sisteposten i tråden før dere svarer, så unngår vi kanskje at denne tråden går langt ut på viddene og blir en duplikat av de fleste andre tråder her i RF&L. Denne tråden handler ikke om hvorvidt Gud og Jesus eksisterer, eller om det er rarere å tro på dem enn på rosa elefanter og andre skapninger. En rekke poster er slettet. Et par av dem var ikke bare off topic, men over streken for hva vi godtar her på forumet. Trådstarter gjør seg selv og oss andre en tjeneste om han definerer spørsmålsstillingen litt bedre. Vi kan selvsagt lage en poll som spør om folk blir skremt av vekkelsespredikanter, men rare diskusjonen blir det ikke av det. Geir Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Siden innlegget mitt ble borte, kan jeg si på nytt det som har en faktisk relevans for tråden Nei, det er ikke skremmende at 7000 kvinner hengir seg til Jesus. Det som er skremmende er når denne typen godtroenhet får folk til å gjøre forferdelige ting. Slike sammenkomster som dette er i mine øyne dumme, siden jeg ikke tror på premisset deres, men vil folk sløse bort sin tid på noe de tror på, så gjerne for meg. Dette er bare nok et bevis på at folk faller for karismatiske religiøse ledere. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Siden innlegget mitt ble borte, kan jeg si på nytt det som har en faktisk relevans for tråden For ordens skyld: Innlegg som er delvis off topic vil normalt bli slettet. Vi vil helst ikke redigere brukeres innlegg fordi vi da står i fare for å endre meningen med innlegget. Det er synd at on topic innhold blir borte, men slik er det. Og ja, det er selvsagt lov å poste on topic innhold på nytt, dersom dere er sikre på at det faktisk er det. Spør oss hvis dere er i tvil. Geir Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg vet nå hvertfall at om et barn blir født inn i en kristlig familie, så arver barnet troen til foreldrene i de fleste tilfeller, dvs. at tro ikke har opphav i seg selv og i ens egen rasjonelle tankegang, men i hva andre får deg til å tro. 8604630[/snapback] Dette gjelder like mye andre veien, samme hva du mener. Det er det absolutt ingen tvil om! Du er bare et eksempel på at det alltid finnes unntak. Hva er forskjellen på foreldre som er kristne, og foreldre som er ateister..? Ingenting, bortsett fra at de har forskjellig tro. Du sier det som om det er de kristne foreldrene som gjør noe galt, fordi de "ikke gir noe valg" til ungene. På hvilken måte er det annerledes for ungene til ateistene? Du har ingen rett til å dømme kristne, noe mer enn kristne har rett til å dømme ateister. Ingen rett! Selv om det ikke er din tro, betyr det ikke at det er feil tro. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Vg.no Er det bare jeg som blir litt skremt av slike vekkelsesgreier? Har sett noe av de samme greiene på Visjon Norge, og Gospel Channel. En eller annen predikant står og taler om de samme greiene hver gang. Roper og skriker halleluja, og folk i salen (som bestandig huser en utrolig mengde mennesker) reiser seg og bæljer og roper på gud og Jesus. 8601956[/snapback] Ikke for å kritisere trådstarter, men leste du bare overskriften før du postet her? De første linjene i artikkelen/reportasjen: - Det var en veldig rolig stemning - selv om rundt 7000 mennesker var til stede på møtet om kvelden. En kunne faktisk ha hørt om en knappenål hadde falt, beskriver fotograf Marion Haslien overfor VG Nett. Det er da en vesentlig forskjell på skriking og bæljing - og stillhet.(duh ) Det er riktig som du sier, jeg som kristen blir også skremt av "amerikanske tillstander" med "skriking og bæljing" - og er mer en tilbøyelig til å være enig i at slike tilstander minner om massesuggesjon og det som verre er. Men nå later det til at dette møtet ikke var av en slik art eller karrakter. Så da må vi enten ta en gennerell diskusjon om "store forsamlinger" og massesuggesjon - eller diskutere denne saken for hva den er. Ellers er jo tråden off-topic før den har begynt. edit: typo edit 2: Lenger nede i artikkelen står følgende: Dette er utvilsomt en av historiens største kristelige samlinger i Norge. For første gang har kvinner fra alle kristne kirkesamfunn og kristenorganisasjoner i landet gjort noe sammen. Det er altså ikke snakk om noe "vekkelsesmøte" heller, de samlede var kvinner som allerede var kristne. En vekkelse fordrer "ikke-kristne" som blir kristne. Igjen, hele tråden blir jo litt "off-topic" dersom vi ikke forholder oss til hva som faktisk blir beskrevet i artikkelen. Endret 14. mai 2007 av KRZT Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Oi, jeg må ha lest den artikkelen raskere enn Supermann. Nei, tenkte nok mest på slike "skrik&bælj"-forsamlinger, som er mest å se i US av A. Men det er vel egentlig ikke mye å diskutere, ser det ut for. Man bør helst ikke diskutere religion, har jeg funnet ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå