Gå til innhold

4gb vs. 2gb @windows vista


Modac

Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Skal kjøpe meg nytt hardware.. hovedkort, cpu, skjermkort og minne da.. men klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal ha 4 eller 2 gb ram. Det er jo så billig med ram nå så prisen ikke er så mye å tenke på, men er det egentlig no særlig point med 4 gb ? har sett at vista støtter opp til 8 gb, men ikke hvor mye ytelsen egentlig øker...

 

noen som har peiling ? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista støtter vist inntil 8GB på 32bit-versjonene, men det er via PAE som er en teknikk som går betydelig ut over ytelsen og setter en del begrensninger. Blant annet at hvert enkelt program ikke får lov til å bruke over 4GB.

 

Ellers så blir en del av minnet stående uutnyttet fordi APG-kort, PCI-kort og en del andre ting "stjeler" en del av av det øvre addresseområdet som ram vanligvis bruker. Området brukes til kommunikasjon og er ikke et problem på systemer der man ikke bruker hele minneområdet. Altså har 3GB ram eller mindre. I praksis betyr det at Vista 32bit bare kan bruke ca 3-3,5GB av de 4 du har i maskina. Dette gjelder forsåvidt for XP 32bit og alle andre 32bit OS. Dette er en hardware-begrensning som hverken Vista eller andre 32bit OS løser.

 

Du kan altså bruke 4GB til 32bit OS, men bare 3-3,5GB vil bli synlig for OSet.

 

64bit OS (XP, Vista, Linux) er forsåvidt ikke noe kjipe saker. Det fungerer stort sett likt som i 32bit, men noen ganger får man litt lavere ytelse og andre ganger litt bedre. Men det kan være litt vanskeligere å finne drivere. Hvis du finner drivere til all hardwaren så skal det ikke være noe problem. Let og finn.

Lenke til kommentar

Spørsmålet som ikke blir besvart her er jo om du overhodet kommer til å bruke over 2gig ram? man skal kjøre krevende programmer for å klare å bruke opp mer enn 2gig ram (evt mange små programmer).

 

Om du ikke kjører program som komert til å bruke av rammen hjelper det lite med 4 gig fremfor 2. :)

Lenke til kommentar
Spørsmålet som ikke blir besvart her er jo om du overhodet kommer til å bruke over 2gig ram? man skal kjøre krevende programmer for å klare å bruke opp mer enn 2gig ram (evt mange små programmer).

 

Om du ikke kjører program som komert til å bruke av rammen hjelper det lite med 4 gig fremfor 2. :)

8604516[/snapback]

 

Hei.

 

Er f.eks. videoredigering noe som bruker mye minne?

Var i utgangspunktet derfor jeg kjøpte 4Gb, men også med tanke på et ev. nytt os om ca 5-6 år

Lenke til kommentar

Hvis du har 2gb med Vista, så funker det helt greit. Basic, så merker du ikke forskjell på 2gb og 4gb. Det gjør du selvfølgelig hvis du bruker tyngre programmer, men dette blir jo samma som å kjøre det i xp. Hvis du vil ha 4gb ram, så er det jo ikke noe problem å kjøre 64bit.

 

Jeg har både vista 32bit og 64bit innstallert på min maskin og holder nå på å gå over til å bruke 64bit hele tiden. Vet ikke hvordan det er med XP 64bit, men Vista 64bit kan kjøre alle de samme programmene som Vista 32bit kan kjøre. Vista 64bit har to mapper, Programfiler(programfiles)(X86) og Programfiler(Programfiles). Dette er da en mappe til 32bit(X86) programmer og en mappe til 64bit programmer.

Lenke til kommentar

mkey ;) takk for alle svar...

Da har jeg lagt inn ordre på 4gb ram! selv om jeg kansje ikke får fullt utnytte av dem, men men :p kansje med tiden kjøper jeg meg en 64 bit windows versjon, høres jo litt fett ut... men det er så dyrt :S

Lenke til kommentar
Vista støtter vist inntil 8GB på 32bit-versjonene, men det er via PAE som er en teknikk som går betydelig ut over ytelsen og setter en del begrensninger. Blant annet at hvert enkelt program ikke får lov til å bruke over 4GB.

 

Ellers så blir en del av minnet stående uutnyttet fordi APG-kort, PCI-kort og en del andre ting "stjeler" en del av av det øvre addresseområdet som ram vanligvis bruker. Området brukes til kommunikasjon og er ikke et problem på systemer der man ikke bruker hele minneområdet. Altså har 3GB ram eller mindre. I praksis betyr det at Vista 32bit bare kan bruke ca 3-3,5GB av de 4 du har i maskina. Dette gjelder forsåvidt for XP 32bit og alle andre 32bit OS. Dette er en hardware-begrensning som hverken Vista eller andre 32bit OS løser.

 

Du kan altså bruke 4GB til 32bit OS, men bare 3-3,5GB vil bli synlig for OSet.

 

64bit OS (XP, Vista, Linux) er forsåvidt ikke noe kjipe saker. Det fungerer stort sett likt som i 32bit, men noen ganger får man litt lavere ytelse og andre ganger litt bedre. Men det kan være litt vanskeligere å finne drivere. Hvis du finner drivere til all hardwaren så skal det ikke være noe problem. Let og finn.

8602130[/snapback]

 

Ikke for å hijacke tråden, men jeg har et spørsmål til Simen ang PAE.

 

Jeg har Winxp SP2 og fra den installasjons-CDen jeg har benyttet de siste gangene jeg har installert, blir alltid PAE enabled by default. Jeg har kun 2GB RAM, så jeg har i utgangspunktet ikke behov for PAE (tror jeg). Jeg leser hos MS at PAE også startes per default hvis DEP er enabled - jeg ser i boot.ini at /NOEXECUTE er flagget med -Optin.

 

Du nevner at PAE går ut over ytelsen - bør jeg slå av DEP for å bli kvitt PAE?

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEdrv.mspx

Endret av Caze
Lenke til kommentar

PAE bår bare ut over ytelsen ved bytte av .. hmm.. jeg husker ikke helt hva det het, men får kalle det 4GB-klump. Siden du har 2GB og dermed er innenfor den samme "4GB-klumpen" hele tiden så gir ikke PAE ytelsetap.

 

Jeg vet ikke hvordan man slår det av eller på.

Lenke til kommentar

DEP blir installert by default, hvis WinXP SP2 oppdager hw-støtte for det. Og DEP er avhengig av PAE.

 

Hvis man skal slå av PAE, må man også disable DEP.

 

Dette må legges inn i boot.ini for å disable DEP/PAE:

 

/NOPAE /NOEXECUTE=AlwaysOff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...