Gå til innhold

Bildekritikk: Russen 07

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes bildet var veldig fint jeg! Men når det likevel er arrangert, kunne det blitt gjort litt mer spennende synes jeg da! Hva med at alle sitter på taket og titter ned f.eks? Men det er skarpt og fint med knæsje farger :thumbup:

Endret av Ramona
Lenke til kommentar

Teknisk er det upåklagelig. Jeg syntes kanskje at jentene kunne ha vært litt mer entusiastiske ut. Det preger bildene i ganske stor grad at de ikke er mere "med".

Noen ganger gjesper dem og andre ganger kikker de unna. Et par har også noen glorete store solbriller som dekker hele ansiktet. Du hadde kanskje dårlig tid? Neste gang så se til at alle er tilstrekkelig, øh, belyst eller framhevet.

Likte ideene på det første og det siste bildet best. Men ellers så var det en fint gjennomført serie.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Det siste bildet er definitivt det beste. På de andre så de ut som en ganske kjip gjeng, selv om de var bra stilt opp da. De er mye mer med på det siste, så jeg ville valgt å bruke det til slutt (uten at jeg aner hva dette er til da)

Teknisk kan jeg gi et lite tips om å lysmåle på himmelen og kompensere med blitz, så vidt jeg ser har du allerede brukt det? Er fint å få med detaljene i himmelen, da blir det mer ro, samtidig som det blir dramatisk.

Flott bilde!

Lenke til kommentar

Dette er bildene til en sak jeg skrev om disse russejentene og bilen deres. Det siste bildet der var hovedbildet.

De er definitivt ikke en kjip gjeng, men det var mye som skjedde samtidig. Unger som ville ha russekort og jeg som knipsa og noterte om hverandre. Jeg prøvde å ikke instruere for mye for å bevare litt av det autentiske i bildet. Som et resulatat av det har jeg over hundre bilder der alle ser i forskjellige retninger..

Hvordan går man frem for å kompansere med blitsen slik som du beskriver?

Lenke til kommentar

Dette er bildene til en sak jeg skrev om disse russejentene og bilen deres. Det siste bildet der var hovedbildet.

De er definitivt ikke en kjip gjeng, men det var mye som skjedde samtidig. Unger som ville ha russekort og jeg som knipsa og noterte om hverandre. Jeg prøvde å ikke instruere for mye for å bevare litt av det autentiske i bildet. Som et resulatat av det har jeg over hundre bilder der alle ser i forskjellige retninger..

Hvordan går man frem for å kompansere med blitsen slik som du beskriver?

Lenke til kommentar

Da har vel vi to gjort helt identisk sak :) Hadde både en gutte- og jentegjeng, og guttene var definitivt enklest.

Her kommer en ganske nøyaktig beskrivelse. Sett lysmåling til punktlysmåling og sikt på himmelen. Du vil da få korrekt eksponering i forhold til himmelen, og detaljer i skyene eller hva det er der oppe. Trykk inn AE-L-knappen en gang. Det låser lysmålingen til himmelen, og du kan så komponere motivet som du vil. Er ikke sikker på hva slags blitz du bruker, men jeg bruker en SB-800 eller 26 som jeg kan stille styrken på selv. Gjelder å prøve seg frem her og se på skjermen og histogrammet hva som blir mest korrekt. (ville tippet på 1/4 styrke). Hvis du ikke bruker "ekstern blitz" kan du også stille inn styrken på den innebygde blitzen i menyen. Ettersom du prøver deg frem får du til slutt korrekt eksponering og kan konsentrere deg med å få et fint bilde.

Forresten så er det enda kulere å gå et trinn ned i eksponeringsverdi (undereksponere med vilje). Da får du enda mer detaljer i skyene og mer dramatikk. Fin bruk av blitz, også ser det mye finere ut på papiret også at ikke alt er hvitt.

Hva slags lyskilde har du brukt?

Lenke til kommentar

Brukte en sb-600. Skal kjøpe en omnibounce til den nå for å myke opp lyset. Om lysmålingen låses til himmelen ved bruk av AE-L knappen forutsetter vel at man bruker denne til dette.. Personlig bruker jeg AE-L for fokuslås.

Min erfaring med d70s og sb-600 komboen er at jeg nesten alltid må gå ned et trinn eller to på eksponeringsverdien. Default instillingen er for voldsom.

Ser at du jobber i NA. Vært der lenge? Onkelen min var redaktør der for en del år siden. Mener det var nyhetsred.

Lenke til kommentar

Selv dro jeg den helt ut og kjøpte en softbox fra LumniQuest, et av de bedre kjøpene. Hvis du bruker den til fokuslås kan du jo sette program til manuell og finne frem til riktig eksponering manuelt, så slipper du bruke AE-L til lysmålingen. Visste ikke at man kunne bruke det til fokus, smart!

Halvannet år nå. Hook opp på flickr http://flickr.com/profile/eivindf :)

Endret av EivindF
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...