Hilmo Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 I dag er det søndag, en ordentlig sløkkisdag, og jeg har erfart at folk er akrive på forument. Altså ganske hendig for meg som lurer på hvilken blitz jeg skal velge. Nok svada...til poenget. Valget står mellom Sigma 500 DG Super og Canon Speedlite 430EX. Hvilken av disse ville dere ha valgt, og hvorfor? Takk på forhånd. hilmo Lenke til kommentar
hill42 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Av de tre brukererfaringene som du selv har linket opp mot, så burde vel saken være klar: Gå for 430 EX! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Sigma 500 DG Super gir deg mer ytelse for pengene. Canon Speedlite 430EX gir deg bedre byggekvalitet. Så vurder hva du synes er viktig. Hvis du ikke er sikker så kjøp den blitzen som står best i stil med byggekvaliteten på kameraet og objektivene. Har du dyre kvalitetsobjektiver så vil muligens Sigma 500 DG Super føles litt billig i forhold. Lenke til kommentar
Hilmo Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Flott med svar, men er det ingen flere som har synspunkter? hilmo Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Nei, men jeg har lurt på det samme selv lengre tid. Ytelse VS Byggekvalitet. Det beste er vel å få mulighetetn til å tafse på begge, da er det mye lettere å bestemme seg. Kan lese tester å anbefalingerpå nettet til øyet bir rødt, men det blir ikke det samme som å kjenne på produktene. Lenke til kommentar
Hilmo Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Sant, sant. Skal nok ned på fotovideo i trondhjem å høre hva de har å si. Blir nok litt tafsing da. Broren min har Sigmaen, så den er ferdigtafset Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Har selv 430EX, og har aldri opplevd at den ikke har vært kraftig nok. Det eneste du må vurdere, er om du vil ha en blits som kan være master for andre blitser (fyre av andre blitser) Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Sigma-en gir ikke autofokushjelpelys, gjør den? Det er uvurderlig for meg, nå som jeg har fått erfare 430 EXs kompatibilitetsfordeler. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Sigma-en gir ikke autofokushjelpelys, gjør den? Det er uvurderlig for meg, nå som jeg har fått erfare 430 EXs kompatibilitetsfordeler. 8614136[/snapback] Hjelpelyset mitt funker bare når jeg bruker auto tror jeg.. på 430EX'en. Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Sigma-en gir ikke autofokushjelpelys, gjør den? Det er uvurderlig for meg, nå som jeg har fått erfare 430 EXs kompatibilitetsfordeler. 8614136[/snapback] Hjelpelyset mitt funker bare når jeg bruker auto tror jeg.. på 430EX'en. 8614192[/snapback] Hjelpelyset lyser alltid hos meg, i alle modi. Jeg bruker Canon EOS 400D. Endret 17. mai 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Merkelig. Du mener de røde strekene som kommer fra blitsen? Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Merkelig. Du mener de røde strekene som kommer fra blitsen? 8636209[/snapback] Jepp. Jeg leste imidlertid at disse ikke blir emittert hvis du har AI-typeautofokusfunksjoner på. Se om ikke å sette kameraets autofokusfunksjon til "one shot" hjelper. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Som det sies ovenfor gir nok Sigma EF DG-500 Super mer for pengene. Derimot er det et par viktige ting 430EX gjør som ikke Sigmas alternativ gjør. Fargetemperaturoverføring og ikke minst at blitsen tilpasser seg de mindre bildebrikkene (teoretisk mer kraft siden blitsen bruker mindre energi på samme blitsmengde som Sigma må bruke i hht. bildebrikkestørrelse og brennvidde). Min erfaring med Sigmas blits er at den tildels overeksponerer bildene dine i vanskelige situasjoner. Som sagt, kjøp en av disse og bli fornøyd. Skulle du ikke bli fornøyd så har du 580EX som vil gi deg "alt" du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå