Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mistet litt av en tann - Gjør jeg nå?

SSSø

Anbefalte innlegg

Ja, da var lørdagen over og jeg ble vel på en måte slått litt ned. Det førte til at jeg mistet litt av en tann på baksiden. Er ikke snakk om mye, og er heller ikke vondt (iser en god del når jeg spiser, da). Det jeg lurte på er om jeg må til tannlege og få fikset det eller om isingen går vekk av seg selv. Hadde vært flott om dette fikset seg selv siden jeg faktisk ikke har tid til å gå til noen tannlege før om lenge.

Har mistet veldig lite av tannen, så jeg er ikke interessert i å bygge på den eller noe, vil bare ikke ha en masse hull der.

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mista et skal på baksia av ei tann for.. ett år sia?

Man skal visst helst dra til tannlegen for å fikse det, men jeg har vel egentlig ikke hatt noen problemer med det i ettertid i det hele tatt..

Edit: Tanna blei bare litt skarp i begynnelsen, så jeg skar meg på tunga et par ganger, men nå er de skarpe kantene slipt ned (:

Endret av bazukh
Lenke til kommentar

dra til tannlege så du får fylt det igjen.

tanna har ikke godt av å ha nerven hengene ut ^_^

Har selv opplevd å fått slått av litt av en tann (halve fortanna mi), og jevnet de ut kantene, fylte igjen og bygget opp tanna igjen. det gikk veldig fort, halv time max, så det å få jevnet ut og fylt igjen (hvis du ikke vil ha bygd opp tanna) skulle gå rimelig fort.

Lenke til kommentar

Mangler på en måte ikke så mye av tannen, den er mer bare skallet litt av på baksiden. Bittet mitt er nok mist like fint. Mener dere jeg MÅ til tannlegen, eller er det bare lurest? Isingen vil vel forsvinne etter en stund? Er egentlig hull jeg er mest redd for. Kommer emaljen tilbake der?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg mistet litt under halve tanna og et flak på baksiden og det iste som bare det. Så jeg dro til tannlegen og da ble alt fikset (Men det tokk et halvt år og få fiksa den). Det iser fordi du har en åpen nerve i tanna.

Lenke til kommentar
Vil det være dumt om jeg ventet 1 måned med det? Tannleger har jo så dumme åpningstider, og jeg kan absolutt ikke ha noe fravær fra det jeg holder på med før til sommeren.

8600403[/snapback]

Mja. du kan risikere at tannen dør tror jeg. Hvis du har store hull i tennene, noe som kan sammenlignes med dette, bør du i hvert fall oppsøke tannlege fortest mulig - nettopp fordi tannen kan dø.

Lenke til kommentar

Okei, litt fra en som har noe mer peiling enn de som har postet her:

1) Nerven henger ikke ute og er ikke blottlagt. Da ville ikke trådstarter skrive "Mistet litt av en tann" men mer noe sånn som "Tannsmerter" e.l. Det som skjer er at man får blottlagt deler av tannbeinet, som inneholder små kanaler (der det vanligvis går næringsstoffer og mineraler), og når noe kommer i kontakt med disse, føler man en isende smerte. Hadde nerven vært blottlagt ville man måtte rotfylle, men det er da i overkant brutalt i dette tilfellet.

2) Emaljen kommer ikke tilbake. Har man først slitt den bort, blir den ikke gjendannet. Det tannlegen kan gjøre er å legge på en tannfarget fylling der emaljen mangler, da kun for å beskytte tannbeinet.

3) Gå til tannlegen, du. Si at det haster litt, og at det gjør vondt. Prøv å overdrive litt, så får du kanskje time på dagen.

Lenke til kommentar

Får vel ta meg en tur da. Noen som vet hva det vil koste? Jeg er 19 år hvis det har noe å si.

Ahh, faen så kjipt dette her. Har ikke tid til sånt tull.

Takker for alle svar.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Når du er mellom 18 og 20 betaler du 20% av fullpris.

8600872[/snapback]

Nesten riktig. f.o.m. 18 t.o.m. 20 betaler 25% av vanlig takst fastsatt av fylkeskommunen.

EDIT: I det offentlige, selvfølgelig. Hos privatpraktiserende må du betale fullpris.

Endret av bruker007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...