Gå til innhold

Mineralolje i pc?

Anbefalte innlegg

Det er en veldig artig casemod, og mange kule lignende ting kan gjøres med mineralolje, men jeg vil poengtere at nedsekning i noen som helst form for olje er en DÅRLIG løsning for kjøling.

Ja, oljen bærer kanskje varme bedre enn luft, men den er også mye mye tyngre å bevege på enn luft. Dessuten kan du ikke bare blåse varmen ut av kabinettet osm du kan med luft. Skal du oppnå noe mer enn absolutt minimum (eller maksimum teknisk sett) av temperaturer du trenger for at systemet skal holde seg stabilt så må du sette opp en eller annen form for pumpe og radiator for å få varmen ut av oljen. Selv da vil kjølingen være dårlig sidne du ikke får tatt varmen rett fra der den produseres, og vekk, siden du må vente til varmen fra CPU, GPU strømforsyning osv. sprer seg ut først.

Så jau... det er pent, men det er ikke nyttig for ekstrmkjøling.

Det har dog potensiale for ekstemkjøling i den form at du kan bruke det som den ultimate kodens-fjerner. Hvis du bruker dette sammen med fasekjøling så kan du montere de på villeste fasekjølerene du ønsker uten noe isolasjon, fordi du ikke trenger å tenke på kondens! Dessuten går alt "kuldetapet" bare med til å holde temperaturen i oljen lav.

Noen vil kanskje da si "hvorofr ikke bare fasekjøle oljen i hele akvariumet da?"

Svaret er at ved veldig lavet temperaturer så vil oljen vil seigere og seigere. Dessuten vil det alltid være mye mer effektiv å fjerne varmen direkte fra komponentene enn å fjerne varmen fra oljen indirekte.

Jeg tror aldri jeg har sett et mineralonlje/fasekjøling oppsett enda, men det er en veldig gjennomførbar idè i grunn, så noen kommer nok til å gjøre det på sikt også ;)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du bare har vifter som sørger for bevegelse i oljen så vil jo ikke oljen hele tiden bli varmere, den vil jo oppnå et toppunkt for varmen og holde seg der. Så er det bare det hvor varmt blir det.

Jeg har en server som ligger i et lukket skap, der ble det varmere og varmere til tempen stabiliserte seg på ca 50C.

Så jeg tror det ville gå uten noen ekstra kjøling.

Lenke til kommentar

På et eller annet tidspunkt så vil jo varmen som slipper unna fra tanken via ren konveksjon = varmen som produseres, ja. Problemet da er jo at tanken gjerne blir 50-60celcius, og prosessoren kanskje blir liggende på 80-90grader load.

Det ville helt sikkert fungert stabilt og fint det om du kjører på stock, spesiellt om du hadde noe slags sirkulasjon i oljen som med de boblene. Det jeg ville påpeke er at det ikke akkurat bir noe effektiv medtode for kjøling med tanke på at en valig stock luft-kjøler uten tvil hadde holdt temperaturen langt lavere :)

-Stigma

Lenke til kommentar
du sier noe, vil ikke den varme oljen stige oppover?

slik at det ikke vil bli varmere enn en viss temperatur?

8620186[/snapback]

jo. Både for olje og luft så vil det skje (dog veldig sakte). Det kalles konvensjon, og er grunnen til at luften over en varmeplate på komfyren er så varm i forhold til luften som ligger rett ved siden av varmeplaten.

men konvensjonskjøling er ikke akkurat effektivt, og en oljetank laget av pleksi eller glass er også ikke noen god varmeleder ut til omgivelsene.

Varmen hadde før eller siden stabilisert seg, men uten tiltak for å bedre overføringen av varme fra oljen over til luften i rommet rundt (eller noe annet sted), så hadde nok gjennomsnittstemperaturen i oljen blitt rimelig høy før den stabiliserte seg vil jeg tro.

-Stigma

Lenke til kommentar

Godt poeng Stigma, derfor ønsker jeg å ha en pumpe samt en radiator som avkjøler oljen, den kalde oljen vil jeg pumpe over ribben til CPU, og den varme oljen vil jeg hente vet ribben på skjermkortet. Dermed får jeg en sirkulasjon ved de to komponentene som trenger mest kjøling (Riva TNT2 og en P4 1.6 GHz Willamette)

Lenke til kommentar
Godt poeng Stigma, derfor ønsker jeg å ha en pumpe samt en radiator som avkjøler oljen, den kalde oljen vil jeg pumpe over ribben til CPU, og den varme oljen vil jeg hente vet ribben på skjermkortet. Dermed får jeg en sirkulasjon ved de to komponentene som trenger mest kjøling (Riva TNT2 og en P4 1.6 GHz Willamette)

8623335[/snapback]

Men en mye smartere/effektiv løsning vil jo være å direkte vannkjøle CPU og GPU. Med eller uten oljen oppi så vil jo det bli mye mer effektiv kjøling enn å kjøle indirekte via oljen.

Det vil selvfølgleig bli noe dyere å kjøe vannkjølingsblokker framfor å bruke ribber beregnet for luft, men da unngår du også det mulig problemet at vifter kan slites ut for fort når de pumper olje framfor luft (dette vet jeg ikke om er fakta eller ikke, jeg har bare hørt spekulasjoner på det).

Jeg står fast ved min påstand at det vil alltid være (mye) mer effektivt å kjøle direkte, og dermed vil oljenedsenkning hovedsakelig bare ha en godt bruksområde så langt jeg kan se: ultimat kondens-eliminasjon ved fasekjøling på maskiner osm brukes over lengre tid (dvs. mer enn 30 minutter med benching).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hva om de hadde satt en pumpe nede ved bunn et stykke fra komponentene med en slange opp til cpu/gpu? tempraturen vil jo være lavere der nede.

8623364[/snapback]

Riktig det. Om du absolutt skal kjøle indirekte via oljen så hadde det mest fornuftige vært vannkjøling mellom en radiator satt på utsiden, og en radiator plassert høyt i akvariet. Der er vamen høyest, og konvensjonseffekten vil gjøre at du får en viss gjennomstrøming.

Men som sagt (jeg høres sikekrt ut som en hakket plate nå), så vil det aldri kune bli i nærheten like bra som direkte kjøling.

-Stigma

Lenke til kommentar
Nå er vel ikke poenget å kjøle best mulig, men heller sjansen til å leke med olje og hardware :- )

Men for å gjøre det beste ut at oljekjølingen; hva er den beste metoden?

8623463[/snapback]

Jeg kan gi mange svar på hva som sansynligvis er gode designløsninger, men det kommer alt ann på hva du ønsker å oppnå.

Skal det være en BRA kjøleløsning, eller ønsker du bare å oppnå noe som er like bra som luft? Har en tusenlapp eller to mer eller mindre på budsjettet mye å si?

Om du skal kjøle bra sammen med oljen så ville jeg som sagt brukt direke vannkjøling på CPU og GPU. loop inn en radiator i tillegg til å holde varmen i oljen i resten av tanken fra å bli for høy. PSU vil f.eks. klare seg helt fint uten direkte kjøling, så den varmen må jo ut et sted. Så har du en ekstra radiator på utsiden som kjøler av mot luft.

Hvis du skal spinke og spare, så vil jo kjøleribber beregnet på luft nedsenket i oljen sikekrt være noe billigere (selv om du sikkert må til med rimelig store/dyre ribber for at det skal fungere bra). Jeg vil tro at selv uten vifte på disse så vil det holde temperaturen lav nok på CPU/GPU til at de vil fungere stabilt på stock så lenge du vannkjøler oljen med en god radiator.. Dette vil dog aldri gi noen GODE temperaturer. Sikkert høyere enn vanlig luftkjøling, men dog god nok vil jeg tro for stabil operasjon under stock.

Selfølgelig må man jo spørre seg, om du velger direkte vannkjøling, så hva trenger du egentlgi oljen til da? :)

Det er jo en kul casemod om bare for estetikken dog ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Ville forresten nevne at etter jeg har lest mange slike lignende tråder så ble det på et tidspunkt brakt opp et spørsmål om vanlige kondensatorer som brukes på dagens hovedkort/skjermkort osv. vil tåle å være nedsenket i olje over lang tid. Det ble påstått at det kunne være mulig problemkilde.

Jeg vet ikke hvor mye sannhet det ligger i den påstanden dog. Jeg mistenker at den eneste måten du vil kunne få et godt svar på det er å faktisk prøve. Jeg tenke dog at jeg ville nevne det. Det kan være en god idè i uansett tilfelle å ikke kjøpe inn splitter ny hardware til 20.000 for dette prosjektet. Jeg tror om jeg skulle prøvd noe tilsvarende så hadde jeg først begynnt med noe hardware som jeg hadde hatt råd til å tape dersom noe gikk til hel*ete. Det er jo tross alt noe ... "uvanlig" så man har ikke så mange erfaringer å dra fra :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Som sagt, HW som ofres et Riva TNT2 passivt kjølt skjermkort (med den minste ribben jeg noen gang har sett), samt en P4 1.6GHz willamette.

Jeg ønsker ingen god kjøleløsning, kan godt lage potetgull oppi der for min del, men jeg har en pumpe (eller to) og en radiator liggende. Store ribber har jeg også til CPU.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
veldig intressant, men hvordan går det med f.eks. vifter nedi der da? vil de ikke slite mer p.g.a. oljen er tykkere enn lufta?

8602912[/snapback]

Ville forresten nevne at etter jeg har lest mange slike lignende tråder så ble det på et tidspunkt brakt opp et spørsmål om vanlige kondensatorer som brukes på dagens hovedkort/skjermkort osv. vil tåle å være nedsenket i olje over lang tid. Det ble påstått at det kunne være mulig problemkilde.

Jeg vet ikke hvor mye sannhet det ligger i den påstanden dog. Jeg mistenker at den eneste måten du vil kunne få et godt svar på det er å faktisk prøve. Jeg tenke dog at jeg ville nevne det. Det kan være en god idè i uansett tilfelle å ikke kjøpe inn splitter ny hardware til 20.000 for dette prosjektet. Jeg tror om jeg skulle prøvd noe tilsvarende så hadde jeg først begynnt med noe hardware som jeg hadde hatt råd til å tape dersom noe gikk til hel*ete. Det er jo tross alt noe ... "uvanlig" så man har ikke så mange erfaringer å dra fra :)

-Stigma

8623569[/snapback]

Jeg har et 478 system som trenger litt tyn. Hadde inntill nylig vannkjøling med 5X120mm vifter utenfor kabinettet, men dette virket som en ganske kul løsning til både vann og luft.

I et liggende oppsett ser jeg for meg at varmen stiger uten at den "treffer" andre komponenter annet enn at oljen blir oppvarmet. Om dette er en liten faktor så tror jeg ihvertfall at det blir en ekstra kjøleeffekt på baksiden av f.eks CPU.

Har du mer avsettning på oljen enn du ville hatt med luft er jo det store spørsmålet.

Om den termiske konduktiviteten tilsvarer at kjøling > varmen som produseres, så kan man jo lage et helt lydløst system.

Lyd tror jeg i stor grad ville blitt et ikke eksisterende problem om det går ann å kjøre dette passivt, + at viftestøy vil bli redusert.

Det er mye å teste, som et rent visuellt element kan man sprute olje på kortet fra ett reservoar i bunnen av (det forhåpentligvis tette) kabinettet.

Edit: uansett hva du ellers har av kjøling så "koker" dette i de fleste tilfeller ned til om oljen er å foretrekke framfor luften den erstatter. Mtp støy og varme.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...