Gå til innhold

Viftestøy på HP

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat kjøpt en ny HP 8340.

Jeg har problemer med at viften kjører på full speed konstant, dvs at det blir veldig mye støy noe som er veldig irriterende.

Har tittet innom noen forumer her og der, men kan ikke finne noe enkel løsning på problemet.

Lurte på om det er noen der ute som har samme problemet, og om det finnes en god løsning på dette?

Hørt snakk om at det kan være en bug i BIOS på Hp maskinene finnes det en oppgrdering av BIOS kan hjelpe?

Andre gode alternativer?

Alle tips tas imot med STOR takk :thumbup: , begynner å gå meg litt på nervene nå :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket OS kjører du? Det er forøvdig et kjent problem at vista krever mer maskinvare som igjen krever mer strøm og bedre kjøling av en laptop.

Alternativt (hvis VISTA vel og merke) så kan det hende at biosen/drivere ikke støtter speedstep skikkelig (det måtte 2 bios oppdateringer til for at min dell d620 skulle fixe dette skikkelig).

Sjekk også bios-innstillinger (speedstep, smartfan/elns)

Dessuten; hvis du har et program som bruker 100% cpu hele tiden vil det før eller sendere bety viftestøy. Sjekk dette.

Kom gjerne med mer info.

Lenke til kommentar

Bruker VISTA og er med på at dette krever en del ressurser enn XP, men har sett på diverse forum at problemet også er i XP og linux.

Har et valg i BIOS som heter "fan always on when on AC power" den er satt som disable.

Har versjon 1.37 av BIOS, kan ikke finne bios-innstillinger som (speedstep, smartfan/elns)

Hvordan går man frem for å eventuelt oppdatere BIOS ?

Selv om prosessoren ligger på 5-20% kjører viften ganske kraftig.

Er det noen som har hatt samme problemet med denne laptopen, og funnet en løsning?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvilket OS kjører du? Det er forøvdig et kjent problem at vista krever mer maskinvare som igjen krever mer strøm og bedre kjøling av en laptop.

Alternativt (hvis VISTA vel og merke) så kan det hende at biosen/drivere ikke støtter speedstep skikkelig (det måtte 2 bios oppdateringer til for at min dell d620 skulle fixe dette skikkelig).

Sjekk også bios-innstillinger (speedstep, smartfan/elns)

Dessuten; hvis du har et program som bruker 100% cpu hele tiden vil det før eller sendere bety viftestøy. Sjekk dette.

Kom gjerne med mer info.

8599613[/snapback]

Jeg har også en d620 hvor "prosessorviften" er for aktiv. Den regulerer seg selv, men det kan virke som at maskinen ikke resuserer ytelsen på prosessorene slik at systemet går maks hele tiden. Har forsøkt å oppdatere BIOS men merket ikke noe endring. Hva gjorde du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...