Gå til innhold

Legend 1985 = Legend of Zelda?

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden så jeg en film kalt "Legend" fra 1985. Dette er en fantasifilm med hester, alver, sverd, piler og buer osv. Da jeg så den tenkte jeg umiddelbart på "The Legend of Zelda". Musikken var lik, landskapet var likt og mange av karakterene hadde absolutt likhetstrekk med figurer fra Zelda serien. Hele historien var heller ikke ulik storylinen i et Zelda spill. Jeg fikk faktisk en anelse av den nostalgiske Zelda følelsen av å se på filmen, uten å tenke noe mer over det. Alle kjenner jo historien om at Mr. Miyamoto har basert Zelda spillene på skogene der han vokste opp.

I kveld var jeg inne på en side, hvor man kunne lese diverse om ymse filmer. Her sto det om Legend fra 1985: "This movie inspired and sparked the birth of the famous and popular Nintendo adventure game series 'Legend of Zelda'." Nå ble jeg nysgjerrig, og googleet litt. Aha, så var det altså flere som var av denne oppfattning. For meg som ihuga Zelda fan, er det litt morsomt å vite opprinnelsen til Zelda serien, hvis dette faktisk stemmer. Kan denne filmen ha inspirert Mr. Miyamoto til å lage Zelda serien? Det er en stund siden jeg så filmen, men jeg har tenkt til å se den igjen ved første anledning for å sammenligne :) . Er det noen andre som har sett filmen, og som har noen synspunkter å komme med?

Legger ved noen bilder av filmen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
legend.jpg

legend1.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
legend-thumbnail2.jpg

En japansk plakat av filmen.

Og her er en trailer.

1800087921p.jpg

Tenk hvis Link er basert på Tom Cruise :!:

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interesangt teori, dog jeg tviler Myamoto er blitt noe inspirert av filmen. The legend of Zelda kom 21 februar og filmen gikk ikke på kinoer før i august/oktober og så seint som i April 86 i USA.

For min del høres det ut som Legend er mer inspirert av Tolkiens bøker :)

Lenke til kommentar

Såg den i går kveld. Ikke den beste akkurat, men grei nok underholdning. Effektmessig ganske god for tiden og interessant konsept. Derimot dårlig gjennomført.

Når det gjelder inspirasjonen til Zelda, så såg jeg ikke akkurat så mye av det. Eneste som kan sammenlignes er fe-er og alver. Litt Lost Woods også da. Men kan ikke se at dette inspirerte til Zelda egentlig.

Lenke til kommentar

Når man tar fakta med i beregningen så sier det seg selv at denne filmen er irrelevant for Zelda. Det første Zelda-spillet kom mindre enn ett år etter filmen. Det tar litt mer tid enn det på å bli inspirert, få spillet til konseptstadiet, og så videre til utvikling, osv.

Dessuten har Miyamoto selv sagt at Zelda er basert på hans egne opplevelser i barndommen, blant annet visse naturområder osv., og tar jeg ikke helt feil så var han vel godt på vei til å bli voksen i 1985.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...